• 0

Is dit ' Made in China ' of toch ' Europa ' ?

Goedendag...

 

Ik heb een klein vraagje waar ik over twijfel.

 

Mijn producent in China heeft het materiaal voor mijn produkt in Europa ingekocht, in China wordt het product vervaardigd en ik importeer dat, maar eenmaal hier wordt er nog een kleine aanpassing / toevoeging aan het artikel bijgevoegd voor het eindresultaat....

 

Is het dan nog steeds Made in China of Made in Europe ?

 

Wie weet dit ?

 

Alvast dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uiteraard zal de KvK de juiste regels zorgvuldig toepassen bij het bepalen van de oorsprong van een product en dat kan zeker een indicatie zijn voor een label dat op of aan een product terecht komt. Wat ik bedoel is dat wanneer je oorsprongsvermelding op een product aanbrengt (etiket of labeltje of er in stansen e.d.) je waarschijnlijk met meer regeltjes te maken krijgt dan alleen de "fiscale" oorsprong, dus met "Warenwet"-achtige dingen.

Link naar reactie
  • 0

Op enig moment gaat Made in Holland, Made in EU of Made in USA een emotionele marketing tool worden - als dat al dan niet aan de gang is - en dat is misleidend als een Chinees product met een paar extra drukknopjes opeens als "Made in Holland" door het leven mag gaan.

Dat is al heel lang gaande. En daar wordt ook al heel lang mee gesjoemeld.

 

Voor Italiaanse luxemerken is Made in Italy zo belangrijk dat ze Chinezen laten (lieten?) overvliegen om tegen Chinese uurlonen in Italië te werken.

 

Er zijn wellicht regels, maar er kruipt ook politiek in de handhaving. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier een hoop halve waarheden en onvolledige informatie. De vraag wat het (niet-preferentiele) land van oorsprong is van een Chinees product dat na invoer in Nederland nog bewerkingen heeft ondergaan (niet te verwarren met oorsprong op basis van vrijhandelsverdragen) is op ondubbelzinnige wijze te bepalen met behulp van de volgende informatie:

 

Ten eerste Artikel 24 van het Communautair Douanewetboek (wat a.s. 1 mei vervangen wordt door nieuwe wetgeving) stelt het volgende (mijn benadrukking in vetgedrukt):

Goederen bij welker vervaardiging twee of meer landen betrokken zijn geweest, zijn van oorsprong uit het land waar, in een daartoe ingerichte onderneming, de laatste ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking heeft plaatsgevonden die hetzij tot de fabricage van een nieuw produkt heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricagestadium vertegenwoordigt.

 

Wat nu zo'n "ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking" is valt af te leiden uit de z.g. List Rules die op de EU website gepubliceerd zijn op EU List Rules

 

In deze List Rules wordt per goederensoort (gebaseerd op de HS code) aangegeven of deze bewerking dient te berusten op het feit dat de bewerking in Nederland resulteert in een volkomen nieuw product (Tariff Shift) of in een bepaalde toegevoegde waarde, een bepaalde soort bewerking of een combinatie van factoren.

 

Zo zal een shirt uit China (voorbeeld van hierboven) waar in Nederland knoopjes aangezet zijn nog steeds een shirt blijven en daarmee zal het volgens de "list rules" niet voldoen aan de eis van een "ingrijpende bewerking" (in het Engels: de Substantial Transformation rule) waarmee het label gewoon Made in China zal moeten laten zien.

 

Daarentegen zal het in Nederland vervaardigen van notitieblokjes van uit China geimporteerd papier wel resulteren in het label "Made in the Netherlands" omdat voldaan wordt aan de in de List Rules gedefinieerde transformatie. (CTH of verandering van goederencode)

 

Wat de List Rule voor uw product zegt, hangt af van de exacte indeling in de tariefstructuur. Ik las iets over een perkament-achtig product waar drukknopen aan gezet worden. Of er dan een ander product ontstaat, kan vanaf dit forum niet echt beoordeeld worden. Probeer er eens naar te laten kijken door een douane-expert die voor u kan vaststellen wat de goederencode vóór bewerking in Nederland is en wat deze wordt na het aanzetten van de drukknopen. Vergelijk de uitkomst met de List Rule voor het geimporteerde product en u heeft daarmee het ondubbelzinnige antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik had de vraag gepost op HL en heb met interesse alle reacties gelezen

 

 

Ik had deze vraag voorgelegd aan www.rvo.nl

 

 

De medewerker moest het intern navragen en deze vertelde mij dat als er knopen aan zou worden toegevoegd dat het dan ' Made in Holland ' geldt / kan - mag gelden.

 

 

Hierdoor ga ik ervanuit dat het toch klopt wat RVO mij meedeelde,.....in ieder geval dank voor de reacties van alle HL leden.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk moet je hier nu vanuit gaan en dit als uiteindelijke beslissing gebruiken.

 

Het onderwerp blijft interessant.

 

Wanneer ik een voorbeeld neem van een auto zonder banden "made in Japan" en in een fabriek in NL zet men er banden onder van "made in USA" . Volgens mij blijft deze auto "made in Japan". De functie blijft nog steeds "een auto".

 

Echter wanneer er een TV toestel geassembleerd wordt in NL met 100-den onderdelen uit "made in China" dan wordt dit "made in Holland" , want daar komt de TV betitteling vandaan.

 

Ook valt te denken(mijn opinie) aan samenstellingen die wel of niet reversibel zijn. Importeert men "ketchup" uit Zuid Afrika en men voegt er in Nederland een component bij, dan wordt dit "made in Holland" ook al blijft de naam ketchup. De componenten kan men niet meer scheiden op eenzelfde manier zoals ze samengevoegd zijn.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat hier heel veel meningen over zijn en ' experts ' elkaar ook kunnen / zullen tegenspreken.

 

het blijft voor mijn gevoel een grijs gebied, maar als een overheidsinstantie hierover duidelijk is naar mij toe dan neem ik dat aan.

 

Groet Robin Besselink / Trizor

Link naar reactie
  • 0

Dit laatste zou ik niet per definitie doen. En zeker niet aan de hand van een telefoon gesprek waarbij wellicht niet alle kaarten op tafel lagen. Het feit dat het zo ingewikkeld is, is wellicht nog wel meer reden om ook een "snel telefoontje" met de overheid niet voor zomaar voor waarheid aan te nemen. Uiteraard is het fijn om het gewenste antwoord te horen. Maar ik zou er altijd voor zorgen dat je iets meer bewijs hebt dan enkel maar dat telefoontje.

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.