• 0

aandelenkapitaal nog opnemen in VPB 2015 aangifte bij beëindiging BV in 2015?

Goedenavond,

 

Ik ben mijn VPB 2015 aan het invullen en loop tegen het volgende aan. per 1/12/15 heb ik BV beëindigd en uitgeschreven bij KVK en alles afgehandeld met de bank.

Bij het invullen van VPB stuit ik op volgende. Wat vul ik in bij gestort en opgevraagd kapitaal?

Naar mijn idee € 0,- omdat BV is ontbonden/opgeheven. Klopt dat? Of moet ik oorspronkelijke bedrag van € 18K opnemen?

 

Dank voor jullie hulp.

 

Groet en prettige avond.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de antwoorden.

 

Kijk ik naar mijn IB2015 dan ben ik overigens niet gevraagd om als ondernemer aangifte te doen. Als ik dat wel aanvink dan krijg ik zaken uit VPB aangifte te zien, ik ga ervan uit dat ik niet weer hele feest zowel in VPB aangifte als in IB hoef op te geven. Mijn VPB heb ik apart ingevuld.

 

Aangaande jullie tip over Box 2. Ik neem daar volgende op:

+ Ik geef aan dat ik in 2015 een aanmerkelijk belang had.

+ Bij de vraag: Had u om een andere reden (een deel van) uw aanmerkelijk belang niet meer? antwoord ik ja.

+ Bij overdrachtsprijs geef ik aan 18.000

+ bij verkrijgingsprijs geef ik aan 18.000

 

Is de cirkel daarmee rond?

 

Dank u en prettige dag weer.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag.

Bij start 18K gestort (verplicht) en 2 weken daarna 17K teruggestort als lening aan DGA.

Hierna in de jaren steeds weer met delen lening afgebouwd en stukjes opgenomen met als gevolg dat voor liquidatie er nog een lening was van exact 14K.

Hiernaast heb ik een gebruikt autootje van de BV gekocht en exact 4K incl. BTW als "vordering op" open laten staan in wetenschap dat ik ging liquideren op termijn en een 18K (inleg)tegoed zou hebben om weer glad te lopen. Dus in feite zie ik het als een teruggave van het oorspronkelijke kapitaal van 18K.

Juist gezien?

 

Link naar reactie
  • 0

Er van uitgaande dat er geen uitkeringen geweest uit de BV het volgende: Joost is nodig de verkrijgingsprijs (de fiscale prijs bij oprichting, hoeft niet altijd gelijk te zijn aan wat in de commerciële balans staat) en de fiscale liquidatie waarde (kan ook afwijken van de commerciële balans). Deze moeten vergeleken worden om te kijken of er een winst cq verlies uit aanmerkelijk belang is. (box 2)

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

die van je eigen BV.

 

Als je destijds 18k gestort hebt als aandelenkapitaal in je holding en dat komt er bij liquidatie niet uit, dan heb je een verlies in box 2 van 18k.

 

Dat verlies in box 2 (voor zover niet verrekenbaar met andere inkomsten in box 2) kun je twee jaar later omzetten in een zogenaamde tax credit. Dan wordt 25% van het verlies in box 2 omgezet in een korting op de verschuldigde IB over je box 1 inkomen van twee jaar later. Het kan je dus netto 25% van 18k = 4.500 belastingbesparing opleveren.

 

Dit vereist wel een correcte aangifte IB 2015 t.a.v. box 2 en alertheid bij de IB 2017 omdat er in de aangifte IB geen vraag is over de tax credit. Die zul je per afzonderlijk verzoek moeten regelen bij de fiscus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik had hier al iets over gelezen en getipt gekregen maar meende dat dit aan mij voorbij ging vanwege volgende zienswijze.

 

In begin gaf ik al aan dat ik 14K als lening aan DGA nog open had staan (deel ingelegd kapitaal als lening teruggestort). Is vordering BV op mij als aandeelhouder.

Hiernaast had ik vordering van 4K open laten staan omdat ik gebruikte auto van mijn BV kocht en niet direct heb betaald.

Samen een vordering van 18K op mij als DGA. Als leek is mijn opvatting dat wanneer ik die vorderingen voor de liquidatie inlos, de BV weer 18K heeft en mij die 18 K voor mijn inlegkapitaal kan teruggeven. Maar dat zie ik dus verkeerd begrijp ik?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.