• 0

aangifte IB 2015; OB (KOR) op de balans

Vorig jaar begonnen en slechts 1 factuur verzonden. Ik meende dat dat nog overzichtelijk genoeg zou zijn om de aangifte over 2015 zelf te doen, maar jeetje wat lastig!

Ik loop er tegenaan dat de winstberekening van de winst/verlies rekening moet overeenkomen met de balans en ik weet niet goed hoe.

Na hier wat oude topics te hebben gelezen over hetzelfde onderwerp (min of meer) heb ik de bedragen nu zo goed mogelijk ingevoerd en kom ik op een verschil dat precies het bedrag is van de OB dat ik heb mogen houden door de KOR.

 

Ik heb bij activa vordering ob ingevuld en ook bij passiva hetzelfde bedrag als kortlopende schuld ob. Is dat juist?

Hoe noteer ik het bedrag van ob dat ik door de KOR heb mogen houden, op de balans?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik loop er tegenaan dat de winstberekening van de winst/verlies rekening moet overeenkomen met de balans en ik weet niet goed hoe.

Na hier wat oude topics te hebben gelezen over hetzelfde onderwerp (min of meer) heb ik de bedragen nu zo goed mogelijk ingevoerd en kom ik op een verschil dat precies het bedrag is van de OB dat ik heb mogen houden door de KOR

Dat kan kloppen, want de 'winst' die je behaalt op de btw-rekening (wel in rekening brengen maar niet afdragen) moet je wel als winst boeken. Dus betaal je er alsnog belasting over.

 

je hebt bij activa vordering ob (btw) ingevuld. Dat is alleen juist als je hem al afgedragen had eerder dat jaar, en nu alsnog weer terugvordert. Waarschijnlijker is dat je die btw afdracht nog nooit gedaan hebt. Bij de passiva komt ie dan eveneens niet terecht.

 

even heel simpel. je hebt 1 factuur en verder niks

 

bank 121

aan opbrengst verkopen 100

aan af te dragen btw 21

 

winstberekening: begin 0 eind 121 dus winst 121

via v&W : opbrengst 100; KOR-voordeel 21 winst 121

Noem het KOR voordeel iets wat in je boekhoudsysteem passend is, een buitengewoon voordeel of zo, etc. In een eigen boekhouding zou ik het iets van KOR-voordeel noemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik snap dat de btw die ik door de KOR mag houden in feite winst is waarover ik IB moet betalen. Maar ik zit met het probleem dat ik niet zie waar ik dat bedrag kwijt kan op de balans bij het invullen van mijn belastingformulier. Het is toch geen 'vordering op een handelsdebiteur'? Maar wat wel? Je stelt 'Buitengewoon voordeel' voor, maar ik zie dat nergens op de balans op het belastingformulier?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zegt mijn belastingformulier dan dat de winstberekening uit de winst/verliesrekening en die van de balans niet correct zijn (nl niet gelijk)? De uitkomst van de balans moet gelijk zijn aan de winst/verliesrekening. En doordat de btw niet wordt genoemd in de balans, kom ik daar dat bedrag tekort, zo lijkt het tenminste.

 

Bij de balans voer ik alleen het bedrag in dat ik van de debiteur zal krijgen. Of moet ik dat bedrag verhogen met de btw die ik heb mogen houden? En moet ik de kosten (die ik prive heb betaald) nog op de balans opvoeren?

 

Ik heb ingevuld:

 

W/v rekening:

Opbrengsten 100 (even fictief)

bedrijfskosten 10 (prive storting)

buitengewone baten (btw die ik mocht houden dr KOR) 20

winst 110

 

Balans

activa: vordering handelsdebiteur 100

passiva: ondernemingsvermogen 100

winst: 100

 

In dit voorbeeld zie ik trouwens dat het verschil niet ter grootte is van de btw maar van de bedrijfskosten. Hmmm. Ik snap er nu even helemaal niets meer van.

Link naar reactie
  • 0

Je verzint nu weer bedrijfskosten (die je prive hebt betaald,niet?)

V&W : winst 110

 

 

Activa: (debiteuren) 120 (incl)

Passiva: ondernemingsvermogen 0+110+10 = 120

 

Moet je ook wel apart de privestorting opgeven van €10

 

Dan berekent het programma Winst is 120-10 = 110

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken!

Op de balans heb ik nu:

activa: de bruto vordering op debiteur (incl btw) zeg 120

passiva: het bedrag van de winst volgens de W/v en de privé storting (betaling van kosten) tezamen zeg 120.

Toch komt dat nog steeds niet overeen met de winstberekening van de w/v rekening! Het verschil lijkt het bedrag aan voorbelasting (btw). Moet ik het bedrag aan betaalde btw ergens aftrekken/optellen?

Link naar reactie
  • 1

Een beetje herhaling van wat brood al aangaf maar misschien anders net duidelijker:

De balans moet ook niet gelijk zijn aan de w&v maar de Vermogensvergelijking moet op hetzelfde uitkomen dan de w&v

 

Aan de hand van de cijfers die je gegeven hebt:

Vermogensvergelijking

Eigen vermogen begin €0

Eigen vermogen eind 120

Mutatie eigen vermogen 120

Correctie privé storting 10

= Resultaat volgens Vermogensvergelijking 110

 

Resultaat volgens w&v

Omzet 100

Opbrengst wegens kor 20

Bedrijfskosten 10

= Resultaat volgens w&v 110

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukt! Hehe :P

 

Hoe ik het heb gedaan:

W/V rekening:

opbrengst: bedrag vordering op debiteur, netto (zonder btw)

minus bedrijfskosten

plus buitengew baten: btw winst uit KOR

 

 

Op de balans

Activa

vordering OB (btw winst uit KOR)

vordering handelsdebiteuren: bedrag vordering op debiteur, netto (zonder btw)

 

Passiva

Eigen vermogen: som vordering debiteur (netto) en vordering OB (btw winst uit KOR)

 

Apart opgenomen: privé storting (gelijk aan bedrijfskosten)

 

En dan lijkt het goed te gaan (en daar ben ik dan bijna 3 volle dagen mee bezig ...)

Bedankt iedereen voor de input!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat je eruit bent. Al begrijp ik nog steeds je logica niet dat je de OB zowel onder de activa als de passiva zet. Je hebt of een vordering of een schuld aan de belastingdienst of helemaal niets. Als je bij de OB onder de activa hetzelfde hebt staan als bij de passiva haal het dan gewoon beide weg.

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik. Als ik de btw weglaat dan kloppen gelijk de bedragen niet meer met de w/v rekening.

Wat ook wel gesuggereerd werd nav mijn vraag, was de vordering en het eigen vermogen (balansposten) niet netto maar bruto weer te geven, inclusief het btw-gedeelte dat je immers door de KOR hebt kunnen behouden). Ik vond het alleen duidelijker om de btw apart te benoemen. Ik merk wel of de belastingdienst dat ook vindt ...

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft waarschijnlijk helemaal geen tijd om de aangifte te controleren. De balans is onjuist want ook debiteuren moeten er inclusief btw staan. Maar uiteindelijk niet echt een ramp als de winst er juist staat. In dat geval komt er in ieder geval een juiste belastbare winst uit waar het uiteindelijk om draait.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.