• 0

Belasting betalen als reizende freelancer

Dag allemaal,

 

Momenteel verkeer ik in een lastige situatie. Ik weet namelijk niet in welk land ik belasting moet betalen. Sinds 5 maart 2015 reis ik door Zuidoost-Azië en schrijf ik teksten voor Nederlandse opdrachtgevers. Onlangs heb ik me bij de gemeente uitgeschreven, omdat ik langer dan 8 maanden niet in Nederland ben geweest (dit ben je verplicht). In principe woon ik overal en nergens, maar omdat de gemeente graag een adres wou ontvangen heb ik een verblijfadres in Bali doorgegeven waar ik destijds verbleef (met goedkeuring van de gemeente).

 

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Volgens de KVK heb ik een privé-adres nodig. Zij vragen om een bewijs (factuur huur of energierekening) anders kan ik niet ingebleven staan bij de KVK.

 

Weet iemand wat ik op basis van deze informatie het beste kan doen? Uitschrijven bij de KVK en facturen versturen zonder BTW nummer (en zonder BTW te betalen) of door een offshorebedrijf op te starten? Ik begeef me ik een grijs gebied, waardoor ik ten einde raad ben en niet zo goed weet wat ik moet doen.

 

Hopelijk kan iemand mij meer duidelijkheid gegeven over deze kwestie.

 

Groet,

 

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frank

 

Zonder voet aan de grond in Nederland zal het inderdaad niet aannemelijk zijn dat je een Nederlandse onderneming drijft. Op grond van het domiciliebeginsel wordt doorgaans aangenomen dat de onderneming daar is gevestigd waar de feitelijke leiding uitgeoefend wordt.

 

In jouw geval is dat dus in elk geval niet Nederland. Echter, het hangt er ook vanaf wat je intenties zijn. Keer je straks terug naar Nederland of een ander land waar je een vaste woonplaats aan gaat houden? Of blijft het (voorlopig) een soort nomadenbestaan?

 

In dat laatste geval zal het lastig zijn om een land aan te kunnen wijzen dat heffingsbevoegd is en waar jij je in kunt schrijven. Dat kan op zich ook zijn voordelen hebben ;) Het boek van Esther Jacobs, dat LNipo noemt, is dan zeker goed leesvoer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.