• 0

Willekeurige afschrijving voor starters (WASO)

De situatie:

Ik heb een eenmanszaak sinds 2012. In 2014 kocht ik een motor op de zaak. Ik was in 2014 ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik heb daarom recht op KIA op deze investering. In 2012, 2013 en 2014 voldeed ik aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek en had ik recht op startersaftrek. Daarmee heb ik voldaan aan alle voorwaarden voor de willekeurige afschrijving voor starters.

 

Vraag 1:

Mag ik tot 100% afschrijven? Op belastingdienst.nl staat: "Net als bij gewone afschrijving, mag de boekwaarde van het bedrijfsmiddel niet lager worden dan de restwaarde". Dat suggereert dat dit niet mag. Maar: als ik de gebruiksduur stel op 15, is een restwaarde van 0 euro te verdedigen? De motor is uit 1999 en dan immers 30 jaar oud.

 

Vraag 2.

Voor mij is het fiscaal aantrekkelijk om niets af te schrijven in 2014 en 2015, maar pas in 2016 zo veel mogelijk af te schrijven. Onder normale omstandigheden mag je maximaal 20% per jaar afschrijven. Maar dankzij de willekeurige afschrijving voor starters mag je meer dan die 20% afschrijven. Mag ik dit alleen in 2014 of mag het ook in 2016? Want in 2016 heb ik geen recht meer op startersaftrek (die heb ik dan meer dan 2 keer genoten in de voorgaande 5 jaar) en in de tekst op belastingdienst.nl stelt namelijk als tweede voorwaarde: "U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek". Dit suggereert dat ik alleen nog in 2014 willekeurig mag afschrijven en daarna maximaal 20% tot de restwaarde is bereikt.

 

Maar Michel S beweert dat het wel mag: “Het is niet zo dat je alleen willekeurig kunt afschrijven in de jaren dat je recht hebt op startersaftrek. Je kunt willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die je hebt aangeschaft in een jaar dat je startersaftrek hebt gehad (en het aanloopjaar). Ook in de jaren erna kun je op dat betreffende bedrijfsmiddelen nog willekeurig afschrijven.” bron: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=43779;start=0#msg415133

 

Easyzzp.nl en andere sites beweren dat het niet mag: “Wanneer je in 2016 geen startersaftrek meer kan krijgen, vervalt dus ook het recht op de willekeurige afschrijving 2016 voor starters, 2015 is dan het laatste mogelijke jaar willekeurige afschrijving toe te passen.” bron: easyzzp.nl

 

Wat is nu waar?

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag dvoorhoeve, welkom op HL

 

1. Is het aannemelijk dat je de motor 15 jaar blijft rijden? Dan zou nul restwaarde of wellicht 250 euro nog te verdedigen zijn.

 

2. de willekeurige afschrijving voor starters (WASO) geldt voor de bedrijfsmiddelen die je aangeschaft hebt toen je recht had op de WASO. Het recht op willekeurige afschrijving vervalt NIET als je geen starter meer bent. D.w.z. voor investeringen die aangegaan zijn toen je recht had op de WASO, mag je dus ook na het laatste jaar dat je de startersaftrek genoten hebt, nog steeds willekeurig afschrijven.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1:

Mag ik tot 100% afschrijven?

 

Vraag 2.

Mag ik dit alleen in 2014 of mag het ook in 2016?

1. Ligt eraan wat de restwaarde is. Als jij aannemlijk kunt maken dat de restwaarde nihil is, mag je 100% afschrijven. Maar ongeacht hoe je afschrijft (willekeurig, linear, etc), mag je nooit meer afschrijven dan tot die restwaarde. En die restwaarde aan het einde van de (ecnomische) gebruiksduur bepalen is natuurlijk een beetje natte-vinger-werk, maar moet je naar 'beste weten' doen.

 

2. Ja, dat mag ook in 2016, maar alleen voor de investeringen die je (in jouw geval) deed in de jaren 2012 t/m 2014.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Duidelijk verhaal. Toch nog even voor de zekerheid:

 

Op belastingdienst.nl staan vier voorwaarden, twee daarvan zijn:

2. U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek;

3. U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

 

Dit suggereert dat je enkel willekeurig mag afschrijven in de jaren dat je startersaftrek geniet. Waarom zou voorwaarde 2 er anders staan? Dan zou er toch moeten staan: "2. u voldoet/voldeed aan de voorwaarden voor de startersaftrek".

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je in 2014 onder willekeurige afschrijving koos dat je dat jaar 0 euro afschrijft, omvat dat ook de keuze om in latere jaren meer af te schrijven. Het gaat dus om het moment waarop je besloot willekeurig af te schrijven en niet om de effecten in latere jaren.

Link naar reactie
  • 0

Dit suggereert dat je enkel willekeurig mag afschrijven in de jaren dat je startersaftrek geniet. Waarom zou voorwaarde 2 er anders staan? Dan zou er toch moeten staan: "2. u voldoet/voldeed aan de voorwaarden voor de startersaftrek".

Nee, dat is niet wat er letterlijk staat, maar ik snap wel dat je het zo zou kunnen opvatten.

 

"U voldoet aan de voorwaarden voor de startersaftrek" heeft betrekking op wanneer je de keuze moet maken om ergens willekeurig op af te schrijven. Je kunt namelijk ook iets in de startfase kopen en er vervolgens voor kiezen om daar niet willekeurig op af te schrijven. Je kan op die keuze dan niet meer terugkomen in later jaren.

 

Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om ergens willekeurig op af te schrijven, dán geldt pas de voorwaarde dat je "alleen willekeurig afschrijven [mag] op bedrijfsmiddelen die [je] kocht in de jaren dat [je] startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor", ook als je geen startersaftrek meer krijgt in dat jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste heren, weer hartelijk dank. Het is me helemaal duidelijk. Ik beslis dus in 2014 om willekeurig af te schrijven en schrijf in 2016 100% af. Nog een bonusvraag: stel dat ik in 2016 niet voldoe aan de eisen voor IB ondernemerschap en dus mijn resultaten moet opgeven als ROW ipv WUO. Mag ik dan nog wel die 100% willekeurig afschrijven in 2016?

Link naar reactie
  • 0

Nee. Je staakt dan immers je onderneming (met afrekening over de stille reserves, etc.) en je start een werkzaamheid. Er is geen wettelijke bepaling op grond waarvan je je onderneming kunt doorschuiven naar een werkzaamheid. Als je geen onderneming meer hebt, kun je ook geen gebruik maken van de regels voor ondernemers (zelfs al wordt bij resultaat uit overige werkzaamheden voor een groot deel expliciet verwezen naar de regels voor ondernemers - het blijven twee verschillende regelingen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dan start je dus de werkzaamheid, brengt de motor in en schrijf je hierop lineair af in 15 jaar. Klopt?

Voor resultaatgenieters gelden de gewone boekhoudregels ("goed koopmansgebruik"). Dus zul je moeten afschrijven zoals je ook in een onderneming zou doen volgens een vaste, bestendige gedragslijn. Fiscaal betekent dat dus afschrijven in (minimaal) 5 jaar tot aan de restwaarde. Als je lineair afschrijft in 15 jaar is daar dus op zich niets mis mee.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.