• 0

Startende ondernemer administratieve vragen

Beste forumleden,

 

Ik kijk hier al een tijd rond en heb wat informatie kunnen verschaffen.

Alleen zit ik nog met een paar vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen...

 

Sinds kort ben ik begonnen met een webshop waarop ik navigatiesystemen aanbiedt. Een klein deel van deze navigatie's importeer ik uit China waarvoor ik dan ook BTW betaal.

De leveranciers adresseren deze zendingen naar het juiste bedrijfsadres, maar vermelden niet het bedrijfsnaam. Daarom kan ik de bedrijfsnaam ook niet terugvinden op de BTW factuur van DHL. Kan ik deze dan nog steeds zonder problemen opnemen in mijn administratie? Mijn naam staat er uiteraard wel op.

 

Omdat ik voornamelijk uit huis werk, en de DHL koerier wel is is langskomen wanneer ik niet aanwezig was, is deze factuur wel is door een familielid van me voorgeschoten. Deze heeft het dan per PIN betaald. Ik heb het bedrag daarna overgemaakt naar zijn rekening. Kan ik dit dan ook alsnog in mijn administratie opnemen? En hoe boek ik dit in? Ik snap dat dit niet de juiste gang van zaken is, maar wanneer je nog een startende ondernemer bent maak je dit soort fouten wel is.

 

Mijn derde vraag is:

Ik heb in het begin best vaak prive zaken betaald vanuit mijn zakelijke rekening. Boek ik dit in als prive opname?

 

En mijn allerlaatste vraag:

Ik verricht mijn betalingen aan leveranciers via Paypal. Ik kan al een paar dagen niets met mijn paypal account omdat ze bezig zijn mijn identiteit te bevestigen. Op deze manier willen ze witwassen tegengaan. Ik heb dus hierdoor een tijd via de paypal rekening van mijn broer betaald. moet ik hier een nieuwe tweede paypal tussenrekening voor aanmaken zodat het saldo ervan klopt?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De leveranciers adresseren deze zendingen naar het juiste bedrijfsadres, maar vermelden niet het bedrijfsnaam. Daarom kan ik de bedrijfsnaam ook niet terugvinden op de BTW factuur van DHL. Kan ik deze dan nog steeds zonder problemen opnemen in mijn administratie? Mijn naam staat er uiteraard wel op.

Bij een eenmanszaak is het geen probleem als alleen jouw persoonsnaam erop staat.

 

Omdat ik voornamelijk uit huis werk, en de DHL koerier wel is is langskomen wanneer ik niet aanwezig was, is deze factuur wel is door een familielid van me voorgeschoten. Deze heeft het dan per PIN betaald. Ik heb het bedrag daarna overgemaakt naar zijn rekening. Kan ik dit dan ook alsnog in mijn administratie opnemen? En hoe boek ik dit in? Ik snap dat dit niet de juiste gang van zaken is, maar wanneer je nog een startende ondernemer bent maak je dit soort fouten wel is.

Geen probleem. Je kunt de overboeking naar het familielid koppelen aan de factuur.

 

Ik heb in het begin best vaak prive zaken betaald vanuit mijn zakelijke rekening. Boek ik dit in als prive opname?

Ja.

 

Ik verricht mijn betalingen aan leveranciers via Paypal. Ik kan al een paar dagen niets met mijn paypal account omdat ze bezig zijn mijn identiteit te bevestigen. Op deze manier willen ze witwassen tegengaan. Ik heb dus hierdoor een tijd via de paypal rekening van mijn broer betaald. moet ik hier een nieuwe tweede paypal tussenrekening voor aanmaken zodat het saldo ervan klopt?

Geen probleem. Je kunt de overboeking naar het familielid koppelen aan de factuur.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoorden!

 

Over vraag 2, de familielid heeft 43,98 moeten betalen, ik heb hem voor de gemak 45 euro overgemaakt. Hoe kan ik dit dan het best boeken?

 

€28,25 voorbelasting

€15,73 verzendkosten (administratieve kosten DHL)

€1,02 privé opname?

 

Hetzelfde geldt voor de overboeking aan de Paypal rekening van mijn broer. Wegens koerswisselingen wist ik niet hoeveel ik precies zou moeten overmaken. Hierdoor heb ik voor de zekerheid een paar euro's meer betaald. Moet ik het gedeelte wat ik te veel heb overgeboekt boeken als privé opname?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.