• 0

Introductie wereldmerk in NL

Ik weet niet zeker of dit topic hier thuishoort, mocht dit niet zo zijn ga ik er vanuit dat de moderator de juiste plek wel weet..?

 

Case: Aanbod voor exclusief distributeursschap gekregen van internationaal wereldmerk, marktleider op hun gebied.(contract voor 3 jaar)

Product: Op kinderen gericht, zeer breed toepasbare productrange met als basis creativiteit in de ruimste zin.

Markt: veel verschillende kanalen, bijv. speelgoed, boeken/tijdschriftenhandel, warenhuizen, drogisterijen. Verder prima mogelijkheden op educatief gebied, denk aan scholen en kinderdagverblijven etc.

Marktpositie: Is met huidig assortiment een absolute aanvulling op het al bestaande, is kwalitatief hoogstaand (lees: niet goedkoop) maar heeft absoluut bestaansrecht, zeker gezien de "brand awareness" wereldwijd.

Naamsbekendheid in doelgroep in VS > 90%.......!

Marketing: Volledige ondersteuning vanuit het moederbedrijf, echter zonder financiering. Denk daarbij aan: internet (site draait met zeer veel hits), geproduceerde commercials en print etc.

 

Wat kan je gebeuren/ heb je nodig zou je zeggen..

 

Vragen:

1) Zijn er mensen met groothandelservaring, met name in genoemde kanalen en hebben ervaring/contacten met met name het Blokker concern, die ons informatie zouden willen geven over een aanpak.

2) Zijn er mensen met een groothandel of activiteiten op hetzelfde gebied die eventueel over een samenwerking zouden willen praten (onder strikte voorwaarden uiteraard..)

3) Zijn er eventueel inkopers/specialisten uit de speelgoedbranche die ons zouden kunnen adviseren

4) Is er iemand die ons kan adviseren over de financieringsmogelijkheden

(of participatie) van de operatie waarvoor overigens geen initieele investeringen nodig zijn, het gaat puur om operationele kosten.

 

Graag komen wij in contact met mensen die tips en advies hebben over een gedegen aanpak!

Alvast erg veel dank voor jullie reacties.

 

Groet,

Jermyl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

tot nu toe geen reacties gekregen.. :-[

 

Onze vragen zijn toch redelijk algemeen? Het zou ons erg helpen als er mensen zijn die bijv. groothandelservaring hebben en die met ons zouden willen/kunnen delen.

Verder zouden we ook graag in contact komen met mensen die ervaring hebben met een webshop. Met name over het logistieke traject met handling zouden we meer willen weten, de applicaties zelf zijn redelijk makkelijk te verkrijgen.

Verder of er bijv. iemand ervaring heeft met het laten afhalen van bestellingen bij een landelijke keten oid. (denk aan Postkantoor of boekenwinkel)

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet of je er behoefte aan hebt want het staat niet in je lijstje, maar ik kan misschien helpen met het opstellen van de prognoses van (de groei van) je afzet. afhankelijk van je marktbenadering kan de afzetcurve anders zijn. met een goede forecast weet je beter welke distributiekanalen je moet vullen met welke producten. dat scheelt nee-verkopen (verloren omzet) en retouren (kosten).

 

het valt mij op dat je een kwalitatief hoogstaand en niet goedkoop product zo breed in de markt wilt zetten. misschien is het een overweging om iets exclusiever te distribueren (dus alleen "de betere winkels") zodat de consumenten ook meer "value-for-money" beleving hebben.

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet of je er behoefte aan hebt want het staat niet in je lijstje, maar ik kan misschien helpen met het opstellen van de prognoses van (de groei van) je afzet. afhankelijk van je marktbenadering kan de afzetcurve anders zijn. met een goede forecast weet je beter welke distributiekanalen je moet vullen met welke producten. dat scheelt nee-verkopen (verloren omzet) en retouren (kosten).

 

het valt mij op dat je een kwalitatief hoogstaand en niet goedkoop product zo breed in de markt wilt zetten. misschien is het een overweging om iets exclusiever te distribueren (dus alleen "de betere winkels") zodat de consumenten ook meer "value-for-money" beleving hebben.

 

Ten aanzien van je opmerking over de prognoses kan ik kort zijn...ja, heel graag. Ik denk dat je hier de kern hebt van hetgeen ik wilde vragen aan mensen met ervaring. Het is lastig een prognose te maken aangezien we niet voldoende inzicht hebben in de marges van onze potentieele afzetkanalen. Verder zou het zo kunnen zijn dat we geacht worden te "betalen" voor schapruimte of dat men kickback deals wil hebben etc.

Forcasten is moeilijk, met name omdat we geen ervaring hebben in het speelgoedkanaal, 1 van de key afzetgebieden.Onze expertise ligt voornamelijk aan de merken kant, en minder aan retailzijde. (denk aan A-merken in bijv. het supermarktkanaal)

 

Ook je opmerking over de distributie snijdt hout. Echter is het zo dat het merk ook licenties heeft uitgegeven en dat daar andere soorten producten mee gemoeid zijn die weer in andere kanalen dan speelgoed geplaatst kunnen worden. Deze (oa bad-)producten zijn redelijk uniek en zouden best eens de kapstok kunnen zijn om de rest van het merk in Nederland aan op te hangen en zodoende een pull te genereren, ook naar andere distributiekanalen.

Verder is ook online bestellen een zeer goede optie, alhoewel dat meer service is dan core, alhoewel de (internationale) website zeer goed wordt bezocht en een zeer goede waardering heeft. De europese site volgt binnenkort.

Hopelijk is dit ook een antwoord op een andere post waarin wat meer info werd gevraagd over wat we tot nu toe hebben onderzocht.

We hebben (nog) geen echt marktonderzoek gedaan, maar wel getest in de doelgroep. Qua marketing denken we er onder andere aan om met een zakenpartner te gaan praten over programmaparticipatie etc. (een kinder TV zender) om zodoende de doelgroep tussen de ogen te pakken, uiteraard even afhankelijk van kosten of gesloten beurs afspraken. Verder lijkt het ons een situatie van gewoon doen, maar ja, dat denken er wel meer.....

Link naar reactie
  • 0

Dat doen Amerikaanse bedrijven wel vaker, ze laten jou hard lopen en is het succesvol dan trekken ze er een ander bij. Een contract zonder financiele commitment van hun kant lijkt mij dan ook niet zo geweldig.

 

Je moet maar eens aan Michael Klijn info@droombureau.nl vragen.

 

succes, Pim

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien krijg je weinig reacties omdat je niet duidelijk maakt waarom 'een wereldmerk' een exclusief distributiecontract geeft aan een starter zonder ervaring en contacten?

 

Dat is een conclusie die je waarop baseert? Ik heb helemaal niet gezegd dat ik starter ben en geen ervaring of contacten heb. Ik heb specifiek de speelgoedbranche genoemd?

Overigens lijkt het me logisch dat we hier niet direct ons hele hebben en houden neerzetten, de vragen die we gesteld hebben zijn wat ons betreft duidelijk genoeg.

Als er behoefte is aan meer info aan het Forum kunnen we altijd kijken hoever we daarin willen gaan, vooralsnog zie ik daar geen reden toe.

Link naar reactie
  • 0

@Pim: ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, alhoewel ik de situatie van Michael natuurlijk niet ken. Ik denk niet dat zoiets bij ons aan de orde is, maar niets is zeker, dat begrijpen we.

Er is overigens wel een bepaald financieel commitment, alleen niet op marketing vlak behoudens het aanleveren van materiaal.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Jermyl, een beetje meer respect naar de overige forum leden zou je sieren.

Je stelt een aantal vragen en verwacht daar onmiddelijk antwoord op.

De meeste forumleden zijn druk met hun eigen bedrijf, en geven op vrijwillige basis antwoorden op vragen van andere ondernemers om hen op weg te helpen.

 

Als je je vragen per onderwerp stelt en niet als waslijst post is de kans ook groter dat de draad voor iedereen leesbaar blijft, en de kans op antwoorden vergroot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@bezemploeg: Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je opmerking dat ik wat meer respect zou moeten tonen naar de forum-leden. Als ik iets onheus heb gezegd mijn excuus, ik ben me daar echter totaal niet van bewust, zou je me kunnen helpen door me dat aan te geven alsjeblieft?

 

Als het over mijn (te snelle) opmerking over het uitblijven van reacties gaat heeft dat absoluut niets te maken met desrespect of met onbegrip voor forumleden maar met een gezond stuk enthousiasme, een gevoel wat iedereen hier ongetwijfeld kent?

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien krijg je weinig reacties omdat je niet duidelijk maakt waarom 'een wereldmerk' een exclusief distributiecontract geeft aan een starter zonder ervaring en contacten?

 

Dat is een conclusie die je waarop baseert?

 

Ja, het was een beetje plompverloren gesteld. Maar een wereldmerk suggereert dat het om een stevig bedrijf gaat. Het is een beetje eigenaardig dat een echt wereldmerk niet kiest voor een agent die gewoon goed ingevoerd is. Draai het eens om. Als jij een sterke property hebt die enorm goed scoort in Europa, dan probeer je in Amerika een partner te vinden die jouw markt goed kent. Ik ken overigens via-via iemand die precies zoiets gedaan heeft met Amerikaanse video's voor peuters.

 

Dus het komt best voor. Sterkte! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@twalevel: dat heeft meer te maken met het feit dat ons bedrijf onderdeel is van een US based internationaal bedrijf met meerdere vestigingen in Europa etc. We zijn een goede partner voor ze in meerdere opzichten (oa ruime licensing ervaring, grote ervaring met A merken en wereldwijde inkoop bijv. in het Verre Oosten) onze persoonlijke tekortkomingen op groothandelsgebied of de speelgoedbranche nemen ze voor lief. Wij willen deze activiteit onderbrengen in een aparte onderneming en kijken of wij (Jermyl dus..) daarmee in ons onderhoud kunnen voorzien, zonder alle banden met het huidige bedrijf te verbreken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jermyl,

 

Ik kom zelf uit de partijhandel en heb o.a. geleverd aan Action, Lidl etc.

Verkoopkanalen kan ik je mee helpen, maar weet je dat het op dit moment zo is dat de klant de prijs bepaald.

 

Dit is uiteraard niet helemaal zo, maar ze hebben het recht op dit moment vanwege de onstabiele economie.

Daarnaast hanteren zij een betaaltermijn van 30 dgn en vanaf de tweede levering 60 dgn of meer.

 

TIP: kruitvat heeft een variant. savers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.