• 0

incoterms en factuur

Ik hoop dat iemand verder kan helpen, want op de site van de KVK kom ik niet helemaal uit. Onze verkoopprijzen zijn gebaseerd op ex onze locatie in roosendaal, en worden ook zo op de factuur vermeld. delivery term : ex warehouse, maar als service voor 80% van onze klanten regelen wij zelf het transport, en belasten dat bedrag door op de factuur. Deliveryterm ex works blijft echter op de factuur staan. Als er schade ontstaat bij het transport, regelen wij ook zelf de gehele afhandeling, maar is de term ex works Roosendaal op de factuur juridsch gezien wel correct?? Wij willen nl onze klanten niet het idee geven dat de verkoopprijzen incl transportkosten zijn, als we de term op de factuur veranderen.

Alle hulp welkom.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Astrid,

 

De term Ex Works werkt verwarrend wanneer u, als verkoper, het transport regelt. Juridisch gezien bent u aansprakelijk voor het transport, omdat u de vervoersovereenkomst afsluit. U kunt beter de juiste incoterm gebruiken (zie: http://www.icc.nl/producten-diensten/incoterms-leveringsvoorwaarden ), en evengoed de transportkosten apart opvoeren op uw factuur. Belangrijk is dat u in uw overeenkomst met uw klanten opneemt dat u zorgdraagt voor transport maar dit wel in rekening brengt.

 

Succes!

Elly van Wattingen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Indien je EXW levert gaat het risico van verkoper naar koper op het moment dat je de goederen gereed meld voor transport. Mocht er op een dag dus bij jullie brand uit breken dan zijn alle goederen welke EXW "gereed" zijn gemeld en daarmee geleverd niet door jullie verzekerd. Dat zou voor mij 1 van de belangrijkste redenen zijn om per direct goederen minimaal FCA(jullie magazijn/bedrijf) te leveren.

Dit lijkt enorm op EXW maar de verschillen zijn best aanwezig.

 

Verder is op basis van wat je nu schrijft DAP de juiste incoterm.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Houd altijd het af te spreken critical point scherp. Wanneer je EXW levert en als service aansluitend een transport regelt en daarvan het risico neemt, dan doe je eigenlijk twee opeenvolgende leveringen. De voorwaarden van de eerste levering, EXW, kun je tot op de comma nalezen. Maar voor de tweede levering, het transport, weet je mogelijk niet precies waar je risico eindigt, tenzij je dat gedetailleerd en sluitend hebt vastgelegd (denk aan bijv. uitladen en overladen in een DC van je transporteur).

 

Wanneer je aan een EXW-levering een transport wilt plakken overweeg dan om dat transport expliciet in opdracht van, en voor rekening van je afnemer te doen. Daarmee plaats je het transport-risico wél buiten de dekking van je eigen verzekering... maar de Incoterms zijn er nu juist om nare verrassingen uit te sluiten en EXW 'verdraagt' geen transport.

Link naar reactie
  • 0

Goede avond, zou iemand mij duidelijkheid kunnen geven of het noodzakelijk is om de vrachtkosten apart op de factuur te vermelden bij DAP en DAT? Heb wat navraag gedaan en diverse sites bezocht maar krijg verschillende antwoorden. Een leverancier wil DAP leveren en heeft de vrachtkosten in de totaalprijs zitten.

Link naar reactie
  • 0

dat is toch prima om alleen een totaalprijs te tonen.. je spreekt af wat er in de prijs is inbegrepen en wanneer het risico en eigendom van de goederen over gaat van verkoper naar koper..

 

waarom is het in jou ogen van belang dat de kosten apart worden genoemd?

Link naar reactie
  • 0

Goede avond Roel,

Er werd me verteld dat voor de bepaling van de douanewaarde een onderscheid moet kunnen worden gemaakt tussen goederen en vracht voor de invoerrechten. Ik was zelf van mening dat de douane waarde de waarde van de goederen + vracht (tot plaats bestemming) was. Ook zie je op diverse sites als je kijkt naar info die op de factuur moet staan dat vrachtkosten apart vermeld staat. Vandaar mijn twijfel.

Link naar reactie
  • 0

De douanewaarde bij invoer in de EU is CIF EU-grens. Dit houdt in dat in de douanewaarde de vracht en eventuele verzekeringskosten tot aan de EU-grens (eerste plaats van binnenkomst in de EU) worden meegerekend. Als de plaats van bestemming niet aan de EU grens ligt hoeven de vracht/verzekeringskosten die binnen de EU gemaakt worden niet meegeteld te worden. Als je gaat exporteren kan het anders zijn. De meest landen gebruiken ook de CIF-waarde voor berekening van de douanerechten maar er zijn uitzonderingen. De USA en Australië baseren de douanewaarde op de FOB-waarde. Een koper uit de USA zal zodoende wel belang hebben bij een factuur waar de kosten uitgesplitst zijn. Info die op de factuur moet staan kun je het beste nakijken in de Market Access Database.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.