• 0

Rekening courant of informele kapitaalstorting

Geachte leden,

 

Ik lees al een tijdje mee op dit forum wanneer ik vragen voor mezelf heb met betrekking tot fiscale problemen binnen mijn boekhouding. Ik heb een redelijke basis kennis waarmee ik mezelf al een tijd overeind hou met mijn boekhouding maar ben nu op een vraag beland waar ik zelf moeilijk uitkom en waar ook google mij geen duidelijk antwoord op kan geven.

 

Ik ben sinds 2013 dga van een BV welke in de eerste jaren negatieve resultaten heeft behaald en welke overeind gehouden is door het inbrengen van eigen kapitaal. Ook de dga salarissen zijn vaker niet als wel uitbetaald. Er zijn dus elke maand bedragen bijgeschreven die niet uit de bv te herleiden zijn maar uit prive. Hierdoor is er dus een behoorlijk rek courant dga krediet opgebouwd. Nu las ik ergens dat je dit mogelijk via je ib aangifte kan verrekenen(ik heb namelijk naast de bv nog een normale baan). Wel las ik dat de "lening" dan aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals een realistische rente etc. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om deze lening om te zetten naar een informele kapitaalstorting. Zouden er hier ook voordelen aan zitten(misschien verrekening bij toekomstige dividentuitkering) of is het veel beter om het tegen realistische rente percentages als rekening courant te laten staan en zou er voor elk gestort bedrag dan een leenovereenkomst opgesteld moeten worden? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen bij dit voor mij moeilijke vraagstuk.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat eerst vastgesteld zal moeten worden is of er sprake van een zakelijke lening. Dat is eigenlijk alleen maar te doen als er een compleet beeld is van de balans en aanvullende zekerheden.

 

Indien er sprake is van een zakelijke lening: Als privé persoon lenen aan de BV is niet gunstig, omdat de lening dan een zogenaamde tbs-lening is waarvan je de rente bij moet tellen in Box-I. De rente is dan wel aftrekbaar in de BV.

 

Zoals bij de meeste fiscale situaties dient de specifieke situatie beoordeeld te worden om een goed antwoord op de vraag te geven.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Wat eerst vastgesteld zal moeten worden is of er sprake van een zakelijke lening. Dat is eigenlijk alleen maar te doen als er een compleet beeld is van de balans en aanvullende zekerheden.

 

Indien er sprake is van een zakelijke lening: Als privé persoon lenen aan de BV is niet gunstig, omdat de lening dan een zogenaamde tbs-lening is waarvan je de rente bij moet tellen in Box-I. De rente is dan wel aftrekbaar in de BV.

 

Zoals bij de meeste fiscale situaties dient de specifieke situatie beoordeeld te worden om een goed antwoord op de vraag te geven.

 

Allereerst dank voor uw reactie. Welke gegevens zou u willen hebben dan om dit te beoordelen? Ik begrijp dat het lenen aan de BV op het moment zelf niet gunstig is, maar dit zou toch juist wel weer gunstig zijn wanneer het bedrijf onverhoopt failliet zou gaan? Had begrepen wat je dan het verlies met box1 zou mogen verrekenen

 

Link naar reactie
  • 0

Verlies in box 1 is nog maar de vraag, want als sprake is van een onzakelijke lening dan mag dat niet. Maar om dit te kunnen beoordelen zal de hele historie vanaf het eerste moment van verstrekking van de lening beoordeeld moeten worden. Hiervoor zijn de jaarrekeningen, aangiftes vpb, aanslagen vpb, leningsovereenkomsten en de administratie benodigd. Er moet op moment van verstrekken beoordeeld worden of de lening zakelijk is, maar ook gedurende de looptijd kan een lening onzakelijk worden. Dus dat moet gedurende de looptijd ook tegen het licht gehouden worden.

 

Daarbij komt ook nog dat je de jaarcijfers mag opstellen volgens fiscale grondslagen (vpb) en commerciele grondslag (bw 2 titel 9, ifrs, algemeen aanvaarde grondslagen, rj etc.) mag opstellen. Dus kan het ook nog zijn dat het zowel voor de commerciële jaarrekening als de fiscale aangifte beoordeeld moet worden.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Verlies in box 1 is nog maar de vraag, want als sprake is van een onzakelijke lening dan mag dat niet. Maar om dit te kunnen beoordelen zal de hele historie vanaf het eerste moment van verstrekking van de lening beoordeeld moeten worden. Hiervoor zijn de jaarrekeningen, aangiftes vpb, aanslagen vpb, leningsovereenkomsten en de administratie benodigd. Er moet op moment van verstrekken beoordeeld worden of de lening zakelijk is, maar ook gedurende de looptijd kan een lening onzakelijk worden. Dus dat moet gedurende de looptijd ook tegen het licht gehouden worden.

 

Daarbij komt ook nog dat je de jaarcijfers mag opstellen volgens fiscale grondslagen (vpb) en commerciele grondslag (bw 2 titel 9, ifrs, algemeen aanvaarde grondslagen, rj etc.) mag opstellen. Dus kan het ook nog zijn dat het zowel voor de commerciële jaarrekening als de fiscale aangifte beoordeeld moet worden.

 

Dat klinkt als vrij lastige materie inderdaad. Wanneer ik het simpel houd en deze stortingen als informele kapitaalstorting boek, is er dan een mogelijkheid om deze onbelast weer uit de bv te halen in betere tijden?

Link naar reactie
  • 0

Dat komt toch iets nauwkeuriger. Er zal gekeken moeten worden of de lening in agio of kapitaal omgezet kan worden. Hiervoor moeten dan ook notulen en ava besluiten opgesteld worden. Dan zou het inderdaad kunnen om in betere tijden geld terug te halen. (let op: het is eigen vermogen dus je kunt het ook ook kwijt zijn als de BV slecht blijft draaien.) Dit komt echter zeer nauwkeurig. Als niet goed gehandeld wordt dan kan zowel fiscaal als civiel juridisch alles weer ongedaan gemaakt worden. Bij agio moet je ook nog extra uitkijken want als er bij uitkeren niet de juiste stappen gevolgd worden is dat ook weer belast.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Dat komt toch iets nauwkeuriger. Er zal gekeken moeten worden of de lening in agio of kapitaal omgezet kan worden. Hiervoor moeten dan ook notulen en ava besluiten opgesteld worden. Dan zou het inderdaad kunnen om in betere tijden geld terug te halen. (let op: het is eigen vermogen dus je kunt het ook ook kwijt zijn als de BV slecht blijft draaien.) Dit komt echter zeer nauwkeurig. Als niet goed gehandeld wordt dan kan zowel fiscaal als civiel juridisch alles weer ongedaan gemaakt worden. Bij agio moet je ook nog extra uitkijken want als er bij uitkeren niet de juiste stappen gevolgd worden is dat ook weer belast.

 

Bedankt voor de tijd die u neemt om mijn vragen te proberen te beantwoorden. Maar bedoeld u met bovenstaande dat "het moeilijk is om informeel kapitaal uit de bv te halen" of "is het al moeilijk om dit in de bv te krijgen". Ik dacht te begrijpen dat je informeel kapitaal gewoon in kan brengen door dit op rekening van de bv te storten en dat hier verder geen notulen en dergelijke tegenover hoeven te staab

Link naar reactie
  • 0

Dag Sent

 

Laten we beginnen met het nu:

 

Geld dat je uit privé in een BV 'stopt' na oprichting (als het formele aandelenkapitaal is volgestort) is óf een lening óf informeel kapitaal. Welke het is, hangt af van hoe je het behandelt. Als je een leningovereenkomst opstelt en daarin zakelijke voorwaarden opneemt en die voorwaarden ook hanteert, dan is het een lening. Ontbreken die voorwaarden, zijn ze niet zakelijk of wordt er niet gehandeld naar die voorwaarden dan is het informeel kapitaal. Het 'creëren' van informeel kapitaal is dus niet zo lastig.

 

Het terughalen van informeel kapitaal naar privé is de keerzijde van het gemak waarmee het ontstaan is. Dat kan alleen door via de notaris eerst het informele kapitaal om te laten zetten naar bonusaandelen. Daarna moeten die bonusaandelen door de BV weer ingekocht worden. Je bent dus twee notariële aktes verder voordat je informele kapitaal weer retour privé is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat ik probeerde aan te geven is dat bij een jaarrekening op commerciële grondslagen niet zo snel sprake zal zijn van kapitaal, dan bij een jaarrekening op fiscale grondslagen. Als de jaarrekening namelijk op fiscale grondslagen opgesteld wordt kan hij één op met informeel kapitaal overgenomen worden in de aangifte VPB, maar er kunnen ook andere grondslagen gehanteerd worden in de jaarrekening dan in de aangifte VPB. Maar misschien is het voor nu wel het makkelijkste om te kijken of je de jaarrekening op fiscale grondslagen kunt opstellen, want dan kan je één op de door Joost aangegeven aanpak volgen hierboven.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Het terughalen van informeel kapitaal naar privé is de keerzijde van het gemak waarmee het ontstaan is. Dat kan alleen door via de notaris eerst het informele kapitaal om te laten zetten naar bonusaandelen. Daarna moeten die bonusaandelen door de BV weer ingekocht worden. Je bent dus twee notariële aktes verder voordat je informele kapitaal weer retour privé is.

 

Hoi Joost, ik heb hier een vraag over: wij hebben altijd vanuit privé en twee holdings onze werkmaatschappij gefinancierd. Hebben nooit een leningovereenkomst opgestelt (de rente kon de werkmaatschappij toch niet betalen) Kunnen wij dat geld niet zomaar terugstorten via R/C? Of les ik dit fout?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.