• 0

beginnend ondernemer en belastingen

Ik heb al veel gelezen over belasting, en allerhande kortingen.

Maar ben een leek en vind dit nog lastig alles te begrijpen.

Een adviseur inhuren heb ik de middelen (nog) niet voor dus ik hoop hier op dit forum wijzer te worden.

Het laatste wat ik las was over zelfstandigen aftrek en vrijstellingen.

 

Wanneer ik zou beginnen als ondernemer en ik heb een winst van 10000,-

ik las over zelfstandigen aftrek 7280 euro maar ook startersaftrek van 2123 = 9403

dus blijft er 597 euro over is dat dan mijn belastbaar inkomen?

en stel dat mijn winst 8000,- is blijft het dan 0?

hoe zit het dan met de svw van 5,5 % wordt dit over de winst bepaald? of ook het belastbaar inkomen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer ik zou beginnen als ondernemer en ik heb een winst van 10000,-

ik las over zelfstandigen aftrek 7280 euro maar ook startersaftrek van 2123 = 9403

dus blijft er 597 euro over is dat dan mijn belastbaar inkomen?

Minder zelfs: 513 euro. Je hebt namelijk mogelijk ook nog recht op de 14% Mkb-winstvrijstelling.

 

en stel dat mijn winst 8000,- is blijft het dan 0?

Inderdaad, zolang je daadwerkelijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt beschouwd. Je inkomen is dan mogelijk zelfs negatief. Dat kun je dan hier en daar weer verrekenen. Het lijkt erop dat het kantelpunt bij een omzet van 5.000 euro ligt. Als je dus minder dan dat bedrag aan omzet hebt, is het onwaarschijnlijk dat je als IB-ondernemer wordt gezien.

hoe zit het dan met de svw van 5,5 % wordt dit over de winst bepaald? of ook het belastbaar inkomen?

De Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw wordt (grofweg) berekend over het belastbaar inkomen uit ondernemen in Box 1.

 

TIP: Lees het Handboek Ondernemen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dus het is beter om dan wel meteen in te schrijven bij de kvk en niet de inkomsten opgeven bij overige inkomsten.

Die twee dingen staan een beetje los van elkaar.

 

Als je echt serieuze plannen hebt, is inschrijven bij de Kamer van Koophandel sowieso niet verkeerd. Je bent dan meestal meteen ondernemer voor de omzetbelasting (je krijgt een btw-nummer).

 

Hoe je je inkomsten vervolgens moet opgeven, ligt aan het antwoord op de vraag of je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting (IB) bent. Of dat zo is, kun je bekijken met de OndernemersCheck. Ben je geen ondernemer voor de IB, dan geef je je winst op bij Resultaat overige Werkzaamheden (zonder zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling). Ben je wél ondernemer voor de IB, dan geef je je winst op als Winst uit Ondernemer (mét zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.