• 0

Afsluiten BTW rekeningen en de kapitaal rekeningen balans

Hallo

 

Een beetje verstand heb ik wel van boekhouden alleen weet ik niet precies hoe ik de BTW rekeningen en de kapitaal rekeningen nu pcies moet afsluiten.

 

Als voorbeeld mijn balans met afgeronde cijfers per 31-12-2015

 

Activa;

 

Inventaris 500

Debiteuren 1000

Prive opnamen en stortingen 5500

Prive betalingen met zakelijke rekening 1500

Prive betalingen auto 800

Voorbelasting 650

BTW R/C 1100 ( BTW 1e, 2e en 3e kw betalingen)

Bank 2300

 

Passiva;

 

Crediteuren 800

BTW af te dragen hoog 2450

Winst 10100

 

1.Nu wil ik graag de rekeningen op 0 krijgen. Ik heb geleerd dat je dan de BTW rekeningen en de kapitaal rekeningen moet afsluiten. Ik hoor graag wanneer dit niet klopt.

 

2.Wat is de journaalpost die ik moet maken om de BTW rekeningen op 0 te krijgen. Op de rekening BTW R/C moet denk ik het bedrag komen te staan wat er in Q 4 betaald moet worden ( 725)

Wat ook een puntje is, het te betalen bedrag btw bedrag uit het programma scheelt 25 euro met de aangegeven aangiftes in 2015. Dit bedrag wil ik graag terughalen doormiddel van een suppletie. Het grootboek van de suppletie is 1651.

 

3.Het afsluiten van de kapitaalrekeningen wil ik ook graag op 0 hebben. Onder de kapitaalrekeningen bedoel ik de bedragen 5500, 1500 en 800 ( prive). Dit wil ik allemaal op grootboek 1400 eindkapitaal hebben staan.

 

Wie kan me een handje op weg helpen?

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ikzelf boek bij de afsluiting alle btw-posten naar 1625 (btw vorige jaren), die terugkomt in de nieuwe beginbalans. Alle opnames en stortingen boek ik naar 9000 (rc prive), die in de nieuwe beginbalans verdwijnt in het nieuwe saldo voor eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Het op nul krijgen van de kapitaal rekeningen zal niet lukken. Op de kapitaalrekening van het nieuwe boekjaar saldeer je de privé-opnames en stortingen, beginsaldo kapitaal en de winst.

 

De btw rekeningen saldeer je op de rekening btw afdrachten, waar je ook de betalingen aan de fiscus boekt. Per saldo zal gesaldeerd op de btw rekeningen de aangifte van het 4e kwartaal openstaan in de boekhouding van vorig jaar. Deze wordt namelijk pas in januari van het jaar erop betaald en loopt dan dus pas af.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf boek bij de afsluiting alle btw-posten naar 1625 (btw vorige jaren), die terugkomt in de nieuwe beginbalans.

Ben ik ook mee eens.

Dit sluit aan bij de IB aangifte (van 2016 volgend jaar) want bij een saldo*) wordt gevraagd waarom er een saldo BTW is en om het saldo van vorige jaren daarbij in te vullen.

 

 

*) Wat jij R/C noemt is ook wel de "BTW afdrachten" en hierop komen dan ook daadwerkelijk de afdrachten over het nieuwe jaar (2016) . Dit maakt het bij het zien van de balans allemaal overzichtelijker.

Link naar reactie
  • 1

In journaalposten gedacht, de rekeningnummers laat ik even voor wat het is op basis van de omschrijving vind je die nummers er wel bij gok ik..

 

___________________Debet_Credit

BTW af te dragen hoog 2450

aan Voorbelasting................... 650

aan BTW R/C........................ 1100

aan BTW vorige jaren............. 700

 

Het saldo van 700 moet als het goed is overeenkomen met je aangifte 4e kwartaal

Zodra die aangifte betaald is dan moet die rekening ook op 0 staan.

het is dus echt een kwestie van die saldi wegboeken.

 

 

Voor saldering prive en winst boek je in het nieuwe jaar alles weg naar de kapitaalrekening (in volksmond vaak eigen vermogen)

 

_____________________________________Debet__Credit

 

Winst boekjaar........................................... 10100

aan Prive opnamen en stortingen.............................. 5500

aan Prive betalingen met zakelijke rekening............... 1500

aan Prive betalingen auto........................................ 800

aan Kapitaal rekening............................................. 2300

 

 

 

Daarna zie je balans er als volgt uit:

 

Activa

Inventaris........... 500

Debiteuren........ 1000

Bank................ 2300

 

 

Passiva

Kapitaalrekening... 2300

Crediteuren.......... 800

Btw vorige jaren... 700

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de bijdrage van Roel:

 

In BTW-aangiftes mag je de bedragen in je voordeel afronden: bij omzet naar beneden en bij voorbelasting naar boven.

De meeste boekhoud- en aangifteprogramma's doen dat automatisch goed.

Dat levert per BTW-aangifte vaak een voordelig afrondingsverschil op van zo'n € 1 tot € 2.

 

In de eerste journaalpost houdt je dit afrondingsverschil "over".

Daarvoor boek je dan nog: Aan Afrondingsverschillen.

Daarmee wordt de winst nog wat verhoogd.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.