• 0

Fiscaal efficient inrichten van (optie op) participatie nieuwe directeur

Beste HL Leden,

 

Graag zou ik jullie visie willen vragen op het volgende. Heb op het forum gezocht maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

 

Ik ga leiding geven aan een bestaand bedrijf en ben overeen gekomen dat ik de mogelijkheid krijg voor 5% in het bedrijf te participeren. Op verzoek van de huidige aandeelhouder via een nieuw op te richten STAK. Op dit moment heb ik niet het geld om om de waarde van de participatie te kunnen voldoen en wil ook niet het risico lopen dat ik met een schuld blijf zitten. We denken dus aan iets van een optie structuur.

 

We denken er aan om in de toekomst mogelijk extern kapitaal op te halen dus dat zou mijn aandeel mogelijk onder de 5% brengen.

 

Graag willen we eea fiscaal efficient inrichten. Als ik gewoonweg een optie krijg om de certificaten op een later moment te kopen, begrijp ik dat de winst die ik maak op het moment van uitoefening in Box 1 belast. Klopt dit? In dat geval lijkt dit me dus niet de meest voordelige mogelijkheid.

 

Zijn er andere mogelijkheden gebruikelijk bij zo een transactie? Bijvoorbeeld, kan ik het certificaten pakket nu kopen met een lening waarbij ik de lening uiteindelijk kan voldoen door (1) de hoofdsom terug te betalen of (2) de certificaten in de STAK terug te geven?

 

Ongetwijfeld zijn er nog andere gebruikelijke manieren om dit in te richten. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

 

Hartelijk dank!

 

Sander

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga leiding geven aan een bestaand bedrijf en ben overeen gekomen dat ik de mogelijkheid krijg voor 5% in het bedrijf te participeren. Op verzoek van de huidige aandeelhouder via een nieuw op te richten STAK. Op dit moment heb ik niet het geld om om de waarde van de participatie te kunnen voldoen en wil ook niet het risico lopen dat ik met een schuld blijf zitten. We denken dus aan iets van een optie structuur.

Opties op de certificaten van aandelen via een STAK. En dan slechts 5% daarvan. En dan primair de privé-financiering daarvan door een leidinggevende. Dat is eigenlijk geen ondernemersvraag, maar vooral een vraag naar een incentive voor werknemers.

Link naar reactie
  • 0

De STAK komt er ook voor andere key medewerkers. En dit vraagstuk wordt samen met de overige aandeelhouders opgepakt dus IMO zeker een ondernemersvraag.

 

Misschien heb ik de vraag wat te gesloten gesteld. De vraag is eigenlijk: hoe kunnen we onze medewerkers zo goed mogelijk laten participeren in het bedrijf? Als we niet onder 52% belasting uit kunnen komen is dit niet erg; maar zonde om dit op tafel te laten liggen als het niet nodig is.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

 

Sander

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.