• 0

Salaris uit beheer bv

Goedemorgen,

 

Het forum heb ik doorzocht en daar krijg ik al behoorlijk wat informatie uit, maar elke situatie is toch anders.

 

Ik zit met de volgende vraag. Ik ben via mijn beheer bv voor 25% eigenaar van een werkmaatschappij waar ik 100% van mijn tijd werkzaam voor ben.

Nu is het de bedoeling dat ik middels een management fee die betaald door de werkmaatschappij vanuit mijn holding bv salaris ontvang.

 

Het salaris dat ik netto wil ontvangen is €2.600,00 per maand.

Ik heb ook een auto die ik privé rijdt met een waarde van ca. €44.500,00 (7% klasse). Geleased door de werkmaatschappij.

Ook wil ik rekening houden met een reservering van ca. €175,00 netto vakantiegeld en ca. € 2000 kosten per jaar voor accountant ivm jaarrekening e.d.

Ik wordt volgende maand 41 (mei) en stam dus uit 1975

 

Als ik de bovenstaande gegevens in een bruto netto calculator invoer komen er diverse bruto bedragen uit, wie kan mij helpen met het bepalen van een management fee?

 

PS kan ik mijn AOV verzekering hierin meenemen om moet ik die privé afdragen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@A.V1975, allereerst welkom op Higherlevel!

 

wie kan mij helpen met het bepalen van een management fee?

Een goede boekhouder of fiscalist. Die kan dan direct het optimale bruto salaris bepalen

 

PS kan ik mijn AOV verzekering hierin meenemen om moet ik die privé afdragen?

Het kan als de BV dan ook verzekeringnemer en premiebetaler wordt. Consequentie daarvan is wel dat je de veel hogere privé aftrek mist. Meestal is privé verzekeren en betalen voordeliger, maar ook dat kan een boekhouder of fiscalist je voorrekenen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Norbert.

 

Graag gedaan. Houdt er overigens ook rekening mee dat er met 25% aandelenbelang meestal sprake is van sociale verzekeringsplicht (tenzij er oa sprake is van nevengeschiktheid: 4 gelijkwaardige aandeelhouders met 25% belang die alleen ook bestuurder zijn )

 

Hoewel dat vooral een probleem van de werkmij is (verplichting afdracht sociale premies) heeft dat ook consequenties voor zowel jouw managementfee (verrekening van die sociale premies) als de AOV (meeste AOV's kunnen niet in combinatie met sociale verzekeringsplicht)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is het de bedoeling dat ik middels een management fee die betaald door de werkmaatschappij vanuit mijn holding bv salaris ontvang. Het salaris dat ik netto wil ontvangen is €2.600,00 per maand.

Ik heb ook een auto die ik privé rijdt met een waarde van ca. €44.500,00 (7% klasse). Geleased door de werkmaatschappij.

Op zich kun je natuurlijk zelf een beetje van onderen (netto loon) naar boven (management fee) rekenen. Ik interpreteer je antwoord op Norberts vraag overigens als ware er sprake van nevengeschiktheid en dus géén sociale verzekeringsplicht. Het brutosalaris zal dan ongeveer op 54.000 euro per jaar uit komen. Als er bijtelling is vanwege de auto van de zaak betaal je overigens loonbelasting over zo'n 56.750 euro. Dat bedrag zal overigens hetzelfde of meer moeten zijn dan 75% van het salaris van een meest vergelijkbare dienstbetrekking (zie ook: gebruikelijk loon).

 

De management fee en het nettoloon moet je ook een beetje los van elkaar zien, omdat je in verschillende hoedanigheden opereert. Het nettoloon (of eigenlijk meestal het brutoloon) is een afspraak tussen jou persoonlijk en de holding. De management fee is een afspraak tussen jou als directeur van de holding en jou als (co)manager van de werkmaatschappij.

 

Als werknemer van de holding wil je natuurlijk een zo hoog mogelijk loon. Als directeur van de holding wil je natuurlijk zo laag mogelijke loonkosten. Tegelijkertijd zul je - als directeur van de holding - de management fee zo hoog mogelijk willen vaststellen, zodat je ten minste alle kosten van de holding en de loonkosten van de eigenaar (dat ben je ook zelf) in ieder geval gedekt hebt (en liefst ook nog een winstmarge). Echter, alle medemanagers van de werkmaatschappij willen natuurlijk een zo laag mogelijke management fee, om de winstgevendheid van díe bv niet onnodig te drukken.

 

Laten we uitgaan van de 2.600 euro netto voor jezelf als privépersoon. Op basis daarvan kun je een arbeidscontract sluiten tussen jezelf en de holding van zo'n 4.500 euro bruto per maand (zie bijlage, dat is al inclusief 8% vakantiegeld). Dan is ook al rekening gehouden met de Zvw-bijdrage en 7% autobijtelling op basis van géén sociale verzekeringsplicht. De holding is dus al snel 54.000 euro aan loonkosten kwijt voor de DGA.

 

Bij alleen 2.000 euro kosten en een management fee van 56.000 euro (exclusief btw) zal je holding nog nét break-even draaien. En dan moet er ook geen enkele euro extra kosten bijkomen of en geen enkele tegenvaller zijn. Want wie betaalt eigenlijk de leasekosten van de auto van de (werk)zaak? Worden die door de werkmaatschappij doorbelast aan de holding? Als die kosten namelijk ook in de holding vallen, dan zul je ook díe kosten in de management fee moeten proberen te stoppen. En wat doe bijvoorbeeld je als je een paar weken ziek bent? Houd je rekening met doorbetaling van loon in de holding? Blijf je dan ook management fee doorbelasten aan de werkmaatschappij? Verder vind ik persoonlijk dat een management fee zonder voorziene winstmarge sowieso weinig zakelijk is.

 

management fee - 2.000 > 54.000

management fee > 56.000

 

Er is overigens ook nog een min of meer in onbruik geraakte bovengrens aan de hoogte van de management fee op basis van de afroommethode. Daar is alleen nog sprake van als er écht geen vergelijkbare dienstbetrekking is te vinden. Uitgaande van de uitleg van Joost over deze oude regeling zou het loon namelijk nog nét 54.000 euro mogen bedragen als de management fee niet hoger is dan zo'n 84.950 euro (exclusief btw).

 

90% x (management fee - 2.000) x 75% < 54.000

management fee < 84.962

 

Maar in de meeste gevallen zal je uiteindelijke management dus afhangen van o.a. de kosten in je holding, de hoogte van de winstmarge waarmee je tevreden bent en/of hoeveel je succesvol weet te bedingen bij de onderhandelingen met de werkmaatschappij. Dat laatste is waarschijnlijk onderdeel van je afspraken met (een meerderheid van) je medemanagers.

loonstrook-20160423.thumb.gif.28dbaa3ae14dd777791b8e481e431aea.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Prinsrachid,

 

Ik heb nog een vraag over het bruto salaris. Je geeft aan dat de €4.500,00 incl. vakantiegeld is. Maar ik zie geen reservering op de bijgevoegde loonstrook staan? De 8% komt dan nog bovenop de € 4.500,00 denk ik? Of heb ik dat mis?

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat de €4.500,00 incl. vakantiegeld is. Maar ik zie geen reservering op de bijgevoegde loonstrook staan? De 8% komt dan nog bovenop de € 4.500,00 denk ik? Of heb ik dat mis?

Vakantiegeld is eigenlijk niet verplicht voor een DGA. Maar soms willen mensen het toch graag uitsplitsen voor hun eigen gevoel of voor de vergelijkbaarheid van bruto-uurlonen met andere, 'gewone' werknemers.

 

Het is bij een DGA meestal gebruikelijk, zeker bij een eenmans-bv, om gewoon 12 keer hetzelfde loonstrookje te hanteren met hetzelfde bruto maandloon (je kunt dan namelijk heel makkelijk je loonaangifte een jaar vooruit indienen). In de loonaangifte is er overigens ook geen apart invulveld voor vakantiegeld. Het wordt namelijk geacht te zijn inbegrepen in het loonbegin "Loon in geld" op het moment dat het wordt uitbetaald.

 

Afhankelijk van het salaris/loonprogramma zou je dus kunnen volstaan met 4.500 euro bruto per maand. Of anders zou je het kunnen opsplitsen in 4.166,67 euro brutoloon en 333,33 euro vakantiegeld, maar fiscaal komt dat dus op exact hetzelfde neer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.