• 0

Bedrijfsnaam verzinnen of persoonsnaam gebruiken?

Ik ben van plan om een eenmanszaak als meubelmaker te beginnen. De ambitie is om een winkelpand te huren en in te richten als gedeeltelijke werkplaats en tevens winkel voor maatmeubels. Bij groei, komt er geen personeel.

 

Vanuit mijn huidige baan heb ik een groot netwerk om aan te spreken als meubelmaker. Bij de keuze voor een bedrijfsnaam twijfel ik wat vanuit marketing oogpunt het best is:

1. Mijn persoonsnaam gebruiken. Die is herkenbaar voor (potentiële)klanten en op die manier is het eenvoudiger om mijzelf te profileren als expert/designer.

2. Een bedrijfsnaam verzinnen. Hiermee is het mogelijk om een aansprekende korte bedrijfsnaam te verzinnen die de stijl van de meubels verwoord en daarmee het imago versterkt.

 

Heeft iemand advies met onderbouwing?

 

Alvast bedankt!

Robin Koedood

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is grotendeels jouw eigen keuze, jouw naam - mits nog niet door een ander met dezelfde naam gebruikt in dezelfde markt/omgeving kan goed werken, maar dat geldt ook voor een bedachte bedrijfsnaam. Philips, Albert Heijn e.d. zijn nu merken, maar zijn persoonsnamen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je achternaam is wat opvallend, blijft in elk geval wel makkelijke hangen nadat ze je hebben leren kennen. maar niet echt beschrijvend richting wat je doet, maar als je toch vooral alleen blijft werken dan is dat een prima uithangbord zeker als je al een goed netwerk hebt waarin je goed bekend bent.

 

In plaats van een handelsnaam/bedrijfsnaam kun je natuurlijk ook merknamen verzinnen voor bepaalde type meubels. Dat geeft je dan ook de artistieke / creatieve vrijheid af en toe iets totaal anders te maken.

 

 

of een beetje van allebei eigen naam en bedrijfsnaam..

"Robin Hout" (ambachtelijk) meubelmaker rolt ook wel lekker over de tong..

 

 

en dan combineren met merknamen per lijn

Oer degelijk eiken ... by Robin Hout

Teak en chique by Robin Hout

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je bijzondere achternaam slim combineren met je product om daarmee optimaal je naam en je product in te prenten. Speel met het contrast tussen dood en leven, b.v.:

Robin Koedood - voor meubels die leven

Robin Koedood meubelmaker - brengt hout tot leven

etc.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Robin Wood

 

Sorry kon het niet laten.

 

Voor wat het nog waard is.

Als jij jezelf als merk neer gaat zetten is je bedrijf eigenlijk niet overdraagbaar.

Heb je een unieke naam die niet direct aan jouw naam gelinkt is dan valt er toch makkelijker iets over te dragen.

Ja ik weet dat dat ook met een naam kan maar het blijft imho wat vreemd als je op een moment klanten hebt die vragen naar Robin en dan ontdekken dat dat de vorige eigenaar was.

 

Je zegt nu dat je geen personeel wil, maar stel nu dat het allemaal lekker loopt en je al een tijde capaciteitsproblemen hebt, dan komt er misschien alsnog een moment waarop je iemand aanneemt, en misschien die later de tent wel overnemen.

Dat gaat makkelijker als je een bedrijfsnaam hebt die niet direct aan je familienaam is gelinkt.

Link naar reactie
  • 0

In dit vak zijn veel spelers actief en daarmee worden ook al veel handelsnamen met 'meubelmaker' en 'op maat' gebruikt.

 

Het Schrijnwerkatelier of De Schrijnwerkwinkel (De Schrijnwerkplaats) klinken misschien ouderwets, maar vind ik wel onderscheidend en ambachtelijk/creatief overkomen voor een fysieke locatie en handelsnaam.

 

In wat voor stijl(en) maak jij meubels? En ben je eerder een allround, klassieke of moderne timmerman? Ik denk dat dat twee belangrijke uitgangspunten kunnen zijn voor een passende naam naast de ligging/regio in Nederland of België.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij de keuze voor een bedrijfsnaam twijfel ik wat vanuit marketing oogpunt het beste is...

Bij groei, komt er geen personeel.

 

Ik heb even een eerste zin uit je bericht als laatste gezet. Als er nooit personeel komt ben en blijf je ten alle tijden het aanspreekpunt, daar kan je dus marketingtechnisch gebruik van maken door je eigen naam en persoonlijkheid te gebruiken. Een (chique) bedrijfsnaam lijkt in eerste instantie wat aantrekkelijker maar is onpersoonlijker.

 

Het pad waarop je je begeeft is sowieso voor een exclusievere klant/doelgroep en daar wordt persoonlijke benadering/omgang meer op prijs gesteld. Tenminste, dat is mijn ervaring in meer dan 20 jaar in het meubelwereldje.

 

Maar met zo'n achternaam zou ik er zeker ook leren bankstellen bij gaan verkopen. ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.