• 0

Eerste balans na oprichting VOF: wat te doen met overige immateriele activa?

Goedemiddag,

VOF opgericht samen met een partner, onze site is de spin van het bedrijf, daar draaien we de omzet op. Ik website uit prive betaald (dat is mijn inbreng), partner heeft gezorgd voor mediaexposure vanuit haar EMZ na de livegang van de site. Reclame dus in principe en haar netwerk flink ingezet: diverse nieuwsbrieven, media deals bewerkstelligd, etc. Dit allemaal in een VOF overeenkomst vastgelegd en berekend en onze beider inbreng gelijkgesteld.

 

Nu is accountant bezig met de balans en de vraag is nu: wat te doen met mijn partner's inbreng, we krijgen tegenstrijdige berichten.

 

Activa: website (immaterieel, gelijk aan mijn inbreng), immaterieel post ??? en weinig liquide middelen. Kunnen we het als overige immateriele vaste activa inboeken onder "initiele kosten"? Want het zijn in principe reclamekosten nadat we live gingen met de site. Dan klopt de balans wel weer.

 

Passiva: vermogen ik en vermogen parter (t.h.v. beider inbreng, dus gelijk).

 

Onze beider inbreng is in de huidige balans groter dan de activa-zijde. Website is even groot als mijn inbreng. Wat te doen met haar inbreng vanuit haar EMZ, kan dat dus onder initiele kosten op de balans?

 

Laatste vraag: moet zij perse hiervoor een factuur sturen naar de VOF vanuit haar EMZ of niet nodig?

 

Onwijs bedankt voor jullie input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reclame dus in principe en haar netwerk flink ingezet (...)

Wat te doen met haar inbreng vanuit haar EMZ (...)

Laatste vraag: moet zij perse (...)

 

 

Waarom is jouw vennoot ineens een vrouw geworden, hoewel deze een maand geleden overduidelijk man was?

 

Dat komt een beetje vreemd over allemaal... (althans op mij)

Link naar reactie
  • 0

Nu is accountant bezig met de balans [...]

Weet die dat niet?

 

Je bent deels aanloopkosten aan het activeren en dat lijkt me geen goed plan. Van kosten word je niet rijker maar armer: je bouwt er geen eigen vermogen mee op. Via reclamekosten kweek je bovendien niet snel "merkenmeerwaarde" die je als immateriële vaste activa zou kunnen opvoeren.

 

Er zijn op Higherlevel enkele goede accountants en slimme boekhouders actief; die weten dat vast beter dan ik en je eigen accountant.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, met fictieve cijfers:

 

De website (een immaterieel activum, vinden jullie) is 2.000,- 'waard'.

En kennelijk ook de (zelfgekweekte) 'goodwill' (maar die kan je niet activeren!) van de andere vennoot (ook 2.000,- dus), want de inbreng is 50/50.

 

Kies dan zelf een van deze mogelijkheden (met dezelfde fictieve cijfers):

 

A.)

Activa 2.000,- (website)

Kapitaal "Jantje" 1.000,-

Kapitaal "Pietje" 1.000,-

 

B.)

Activa 4.000,- (website 2.000,- en overlopende posten/vooruitbetaald 2.000,-)

Kapitaal "Jantje" 2.000,-

Kapitaal "Pietje" 2.000,-

 

Met de kanttekening dat je bij optie B.) meteen (een dag na de oprichting) moet kunnen uitleggen aan de belastingdienst wat de 2.000,- overlopende posten/vooruitbetaalde bedragen zijn die meteen ten laste van het resultaat komen.

Want na dag 1 is het kapitaal van de VOF toch echt maar 2.000,- (de waarde van de website), lijkt mij.

 

Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de website: dat moet je ook kunnen uitleggen. Waarom deze 2.000,- waard was bij de inbreng dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor jullie antwoorden.

Het wordt denk ik optie A. Website is door mij prive betaald, mag ik nu de website wel gebruiken voor de investeringsaftrek, ondanks dat deze terugkomt op de Balans VOF en niet op die van mijn EMZ? Want anders wordt het een duur geintje om m op VOF balans te zetten. Dank alvast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.