• 0

Personeel aannemen: welke CAO?

Geachte geleerden,

 

de boekhouder is weekend vieren, dus wil ik niet lastig vallen, wellicht dat jullie mij kunnen adviseren.

 

Per juni zijn mijn echtgenote de troste eigenaar van een winkel die gebak verkoopt. Daarnaast kun je bij ons een los gebakje eten met een kopje koffie of op het terras een cola-tje drinken bij mooi weer.

 

De KVK heeft ons ingedeeld onder:

 

SBI-code: 47241 - Winkels in brood en banket

 

Deze klasse omvat:

- winkels in van niet zelfvervaardigd brood en banket. Eventueel in combinatie met:

- vervaardiging van (kleine) broodproducten via een opwarmoven;

- verkoop van chocolade en suikerwerk.

 

Deze klasse omvat niet:

- verkoop van zelfvervaardigd brood en vers banket (10.71);

- verkoop van banket voor directe consumptie ter plekke waarbij zitgelegenheid aanwezig is, zoals lunchrooms e.d. (56.10.2).

 

En onder SBI-code: 56102: Cafetaria's, lunchrooms, snackbars, eetkramen en dergelijke

Deze klasse omvat:

- verstrekken van al dan niet zelf bereide kleine eetwaren voor directe consumptie ter plekke met daarnaast afzonderlijk verstrekken van dranken voor directe consumptie ter plekke;

- verstrekken van zelf bereide kleine eetwaren voor niet directe consumptie te plekke;

- verstrekken van bereide maaltijden niet voor directe consumptie ter plekke, z.g. afhaalrestaurants;

- verstrekken van al dan niet zelf bereide banketbakkersartikelen voor directe consumptie ter plekke waarbij zitgelegenheid aanwezig is, lunchrooms e.d.;

- z.g. fast food restaurants;

- exploitatie van automatieken voor snacks en andere kleine eetwaren.

 

Deze klasse omvat niet:

- automatencatering bij bedrijven en instellingen (56.29);

- verstrekken van kleine eetwaren in school- en bedrijfskantines e.d. (56.29);

- verstrekken van bereide eetwaren uitsluitend via een bezorgdienst (56.21);

- verstrekken van eetwaren via partycatering (56.21);

- verstrekken van niet-zelfbereide eetwaren aan consumenten niet voor directe consumptie ter plekke (detailhandel 47.xx.x).

 

Mijn vrouw en ik zullen dit in de weekenden niet alleen aan kunnen qua bezetting, en hiervoor personeel aannemen.

 

Welke CAO moet ik hier in vredesnaam voor gebruiken? CAO Ambulante Detailhandel ? CAO Bakkersbedrijf ? CAO Zoetwaren ? CAO Horeca ?

 

Er zijn zo veel mogelijkheden. Wie weet welke de juiste is ?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

zoetwaren = zoetwaren industrie, volgens mij ben je geen fabriek dus die valt af denk ik..

ambulante detailhandel = voor markten en braderieën, dus tenzij je pand wieltjes lijkt me die ook af te vallen.

 

CAO bakkersbedrijf en CAO horeca blijft over.. hé dat is toevallig.. 25 jaar geleden werkte ik in een bakkerij met lunchroom.. ze begonnen onder de CAO bakkersbedrijf (want dat was de oorsprong al tientallen jaren)

Op een bepaald moment is men (toen was ca 15 man personeel) overgestapt naar de horeca cao.

waarom? gewoon omdat je die keuze hebt als je activiteiten onder meerdere cao's vallen.

Overigens was het lunchroomgedeelte (10 man) toen ook aanzienlijk groter dan de bakkerij (5 man), Maar het bleef een keuze omdat beide activiteiten substantieel waren.

Nog een paar jaar later is de onderneming gesplitst in een banketbakkerij (met een aantal vestigingen) en een lunchroom (ook met een aantal vestigingen), deels gezamenlijke bakkerij/lunchroom vestigingen maar ook gescheiden vestigingen.

Daarna had de banketbakkerij dus weer de bakkerij CAO en de lunchroom de CAO horeca.

 

moraal van het verhaal vermoedelijk mag je kiezen als je beide activiteiten hebt. je kunt maanden discussiëren of je een bakkerij met lunchgelegenheid bent of een lunchroom met en bakkerswinkel..

Maar uiteindelijk moet je bepalen waar jij je als ondernemer/werkgever het meest thuis voelt of wat op dit moment het best bij je onderneming past. Elke CAO heeft specifieke voor- en nadelen voor zowel werkgever als werknemer. Als je het veel van de weekend openstelling moet hebben (terrasweer e.d.) zal horeca vermoedelijk iets gunstiger zijn. Als je gewone detailhandelsopeningstijden hebt en alleen de bakker vroeg zijn bed uit moet om de winkel te vullen dan zal de bakkerij cao wel iets beter passen.

 

Link naar reactie
  • 1

moraal van het verhaal vermoedelijk mag je kiezen als je beide activiteiten hebt.

De hoofdactiviteit bepaalt de CAO.

 

Maar als dit nog steeds hetzelfde bedrijf is waar Vincentt al eerder vragen over stelde, snap ik het stellen van de vraag op HL niet: het is - volgens Vincentt - een franchiseorganisatie. Lijkt me dat bij de franchisegever alle kennis over CAO's voorhanden is?

 

Mijn vrouw en ik zullen dit in de weekenden niet alleen aan kunnen qua bezetting, en hiervoor personeel aannemen.

Nog geen maand geleden was je druk bezig met het ontslaan van overtollig personeel als voorwaarde voor de overname, en nu ga je personeel aannemen omdat je het niet aankunt?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als dit nog steeds hetzelfde bedrijf is waar Vincentt al eerder vragen over stelde, snap ik het stellen van de vraag op HL niet: het is - volgens Vincentt - een franchiseorganisatie. Lijkt me dat bij de franchisegever alle kennis over CAO's voorhanden is?

 

Het gaat inderdaad nog steeds over hetzelfde bedrijf. Morgen heb ik een afspraak met een medewerker van de franchiseorganisatie, ik ga de vraag daar zeker stellen. De huidige eigenaar geeft aan dat er sprake is van een CAO voor Detailhandel, echter bestaat deze al een aantal jaren niet meer. De beste man ging het verder nog navragen bij zijn boekhouder.

 

Nog geen maand geleden was je druk bezig met het ontslaan van overtollig personeel als voorwaarde voor de overname, en nu ga je personeel aannemen omdat je het niet aankunt?

 

Gingen de zaken maar zo goed ;-)

 

Ik zal het uitleggen. Het overgenomen bedrijf heeft 5 personeelsleden. 3 parttimers voor door de week (wat oudere dames) en 2 weekendkrachten (jongere dames)

 

De parttimers stonden ieder 1 tot 2 dagen in de week in de zaak (volle werkdag), en op de vrijdag en de zaterdag kregen ze ondersteuning van de weekendkrachten. (halve tot hele werkdag)

 

Omdat mijn vrouw en ik zelf in de zaak gaan staan is er geen behoefte aan de 3 parttime medewerkers, we kunnen op vrijdag en zaterdag de hulp echter goed gebruiken, dus de weekendkrachten blijven.

 

Deze moeten aan een CAO krijgen, maar de CAO welke door de huidige eigenaar blijkt aan te dragen blijkt dat niet (meer?) te bestaan.

 

Dat ik het hier op HL vraagt komt puur omdat dit fantastische forum antwoord geeft buiten de kantoortijden van de accountant dan wel de franchiseorganisatie.

 

Ik waarder de antwoorden die ik hier tot nu toe heb gekregen namelijk enorm. Het geeft mij extra informatie bij het in gesprek gaan met een leverancier/boekhouder/verhuurder etc.

 

Daarom DANK (!) voor jullie antwoorden en het delen van jullie kennis!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De huidige eigenaar geeft aan dat er sprake is van een CAO voor Detailhandel, echter bestaat deze al een aantal jaren niet meer.

'Een' CAO Detailhandel zou wel kunnen, maar dan moet je nog steeds weten wélke. Van de twee opties die Roel al aangaf, lijkt me alleen de CAO Bakkersbedrijf onder 'detailhandel' te vallen.

 

Ik wil je wel adviseren om altijd zélf onderzoek te blijven doen. Ongeacht wat Jantje zegt, of de 'boekhouder' van Pietje. Ik heb wel meegemaakt dat boekhouders of accountants (ook met AA achter de naam) totaal niet pro-actief controleerden op de toepasselijke CAO, uurlonen, vakantiedagen of zelfs het minimumloon!

 

Sommige onderdelen van een CAO kunnen trouwens blijven gelden, ook als de CAO verlopen is. Dat heet nawerking en kan verwarrende situaties opleveren. Verder zul je ook moeten kijken naar verworven rechten van overgenomen personeel (respecteren van oorspronkelijke datum-in-dienst, opvolgend werkgeverschap, controleren van loonperiodieken, etc).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed is het niet verplicht om je aan te sluiten bij een CAO, tenzij er een algemeen bindende bedrijfstak CAO is, je kan dus ook zelf arbeidsvoorwaarden opstellen.

 

TS kan dat niet zomaar - zelfs als er geen algemeen verbindend verklaarde CAO (meer) van toepassing is - want hij heeft personeel overgenomen dat al arbeidsvoorwaarden heeft. Je kunt voor nieuw in dienst te nemen personeel met de zelfde functie(categoriën) niet of nauwelijks afwijkende arbeidsvoorwaarden toepassen.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

of mag je die differentiatie niet toepassen?

 

Maar in heel beperkte mate, bijvoorbeeld op basis van ervaring of aantal dienstjaren

 

Verder geldt het gelijkheidsbeginsel, en is wel of geen CAO geen argument om dat gelijkheidsbeginsel niet toe te (moeten) passen.

 

Voor TS houdt dat in dat de arbeidsvoorwaarden (en evt CAO) van het huidige personeel, de blauwdruk vormt voor de arbeidsvoorwaarden van al het overige/toekomstige personeel binnen dat bedrijf. Enige manieren om daar onderuit te komen zijn de vennootschappelijke structuur wijzigen (bijv. bakkersbedrijf en horecabedrijf) of door een duidelijk functiegebouw neer te zetten (met bijv junior, medior en senior functies: die je op dat moment ook afwijkende arbeidsvoorwaarden mag aanbieden, e.e.a. behoudens CAO en bestaande arbeidsovereenkomsten)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.