• 0

Overnemen BV

Beste Higherlevel gebruikers,

 

Op dit moment heb ik enkele opties waardoor ik op dit moment de bomen door het bos niet meer zie, zegmaar. Zeker omdat ik nog vrij nieuw ben op het "ondernemers" gebied.

 

Medio Jan. 2004 ben ik begonnen met een eigen ondernemening, samen met mijn huidige partner, om te leren en eventueel een klein zakcentje te verdienen. Dit op naam van de vrouw van mijn zakenpartner om fincancieel niet in de problemen te komen met o.a. Studiefinanciering enzo.

 

Nu is toch wel het omslagpunt, we willen het bedrijf op eigen naam en beginnen met uitbetaling aan onszelf. Hierbij kwam al snel ter spraken; het overkopen van een BV. Daarbij zou een eigen locatie (welliswaar misschien maar 1 á 2 kamers) ook komen kijken, om productief vooruitgang te boeken.

 

Kan iemand mij aanraden, of afraden, om een bestaande (lege) BV over te kopen en misschien meer informatie toedoen? Waarom zou dit vóórdelen meebrengen en wat zijn de nadelen van het overkopen?

 

 

Bij voorbaat dank,

Wieger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste,

 

Wat je beter kunt doen is een een Euro-BV en danwel met de volgende constructie:

 

In deze situatie gaan we van het volgende uit:

Jij = "Wieger"

Ander = "Karel"

Bedrijf = "W & K International"

 

STAP 1>

Jij richt "Wiegers Beheer Ltd." op.

Karel richt "Karels Beheer Ltd." op.

 

STAP 2>

Met "Wiegers Beheer Ltd." en "Karels Beheer Ltd." richt je gezamelijk "W & K International Ltd." op.

 

STAP 3>

"W & K International" laat je in Nederland "W & K Nederland CV" oprichten met "W & K International" als beherend vennoot en iemand die je kent als stille vennoot. (de stille vennoot kan anoniem en ongeschreven blijven)

 

STAP 4>

Nu ben je klaar, met "W & K International" als werkmaatschappij kun je nu aan de slag.

 

NOTES:

->Een "Limited", beter bekend als: "Ltd.", is juridisch in Europa gelijkgesteld aan de BV, GMBH, BVBA, etc....

->Een Ltd kan binnen 24 uur OPGERICHT worden, dus niet overkopen van een leeg bedrijf of iets dergelijks, maar gewoon een nieuwe oprichting.

>In een "Comanitair Vennootschap" draagt de beherend vennoot aansprakelijkheid en de stille vennoot is een afgeschermd (rechts)persoon welke desgewenst anoniem kan blijven.

>Het is wijsheid in de vennootschapsakte op te nemen dat Wieger en Karel in persoon officieel de CV mogen vertegenwoordigen.

>Voor anonimiteit zijn er nog andere maatregelen en er zijn nog enkele fiscale en juridische mogelijkheden, maar de constructie an sich is al bijzonder goed.

 


 

Mocht iemand anders dan Wieger nog pro's en contra's hebben, dan hoor ik het graag.

 

Mocht iemand nog verder vragen hebben, dan dan diegene reageren in dit topic of desgewenst per "prive bericht".

Link naar reactie
  • 0

Bij BV's weet je nooit welk lijk er nog in de kast kan zitten.

Je kunt ook de normale manier bewandelen en een BV io (in oprichting) opzetten. Geen lijken in de kast en ander moeilijk gedoe.

Er zijn hier voldoende draadjes over, kijk ook eens op het board "regelegeving en juridische en fiscale zaken"

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Wat je beter kunt doen is een een Euro-BV en danwel met de volgende constructie:

 

In deze situatie gaan we van het volgende uit:

Jij = "Wieger"

Ander = "Karel"

Bedrijf = "W & K International"

 

STAP 1>

Jij richt "Wiegers Beheer Ltd." op.

Karel richt "Karels Beheer Ltd." op.

 

STAP 2>

Met "Wiegers Beheer Ltd." en "Karels Beheer Ltd." richt je gezamelijk "W & K International Ltd." op.

 

STAP 3>

"W & K International" laat je in Nederland "W & K Nederland CV" oprichten met "W & K International" als beherend vennoot en iemand die je kent als stille vennoot. (de stille vennoot kan anoniem en ongeschreven blijven)

 

STAP 4>

Nu ben je klaar, met "W & K International" als werkmaatschappij kun je nu aan de slag.

 

NOTES:

->Een "Limited", beter bekend als: "Ltd.", is juridisch in Europa gelijkgesteld aan de BV, GMBH, BVBA, etc....

->Een Ltd kan binnen 24 uur OPGERICHT worden, dus niet overkopen van een leeg bedrijf of iets dergelijks, maar gewoon een nieuwe oprichting.

>In een "Comanitair Vennootschap" draagt de beherend vennoot aansprakelijkheid en de stille vennoot is een afgeschermd (rechts)persoon welke desgewenst anoniem kan blijven.

>Het is wijsheid in de vennootschapsakte op te nemen dat Wieger en Karel in persoon officieel de CV mogen vertegenwoordigen.

>Voor anonimiteit zijn er nog andere maatregelen en er zijn nog enkele fiscale en juridische mogelijkheden, maar de constructie an sich is al bijzonder goed.

 


 

Mocht iemand anders dan Wieger nog pro's en contra's hebben, dan hoor ik het graag.

 

Mocht iemand nog verder vragen hebben, dan dan diegene reageren in dit topic of desgewenst per "prive bericht".

 

Wat zijn de voordelen van een LTD tegenover een BV behalve de lagere kosten? Ik vind het eerder slecht overkomen (als "goedkoop") dan dat het professioneel over komt. Een BV oogt in dat geval al anders dan een LTD.

 

We kunnen op dit moment een lege BV overkopen voor ca. € 5000.- dus ik denk er aan om dit te doen.

 

Wieger

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Wat je beter kunt doen is een een Euro-BV en danwel met de volgende constructie:

 

In deze situatie gaan we van het volgende uit:

Jij = "Wieger"

Ander = "Karel"

Bedrijf = "W & K International"

 

STAP 1>

Jij richt "Wiegers Beheer Ltd." op.

Karel richt "Karels Beheer Ltd." op.

 

STAP 2>

Met "Wiegers Beheer Ltd." en "Karels Beheer Ltd." richt je gezamelijk "W & K International Ltd." op.

 

STAP 3>

"W & K International" laat je in Nederland "W & K Nederland CV" oprichten met "W & K International" als beherend vennoot en iemand die je kent als stille vennoot. (de stille vennoot kan anoniem en ongeschreven blijven)

 

STAP 4>

Nu ben je klaar, met "W & K International" als werkmaatschappij kun je nu aan de slag.

 

NOTES:

->Een "Limited", beter bekend als: "Ltd.", is juridisch in Europa gelijkgesteld aan de BV, GMBH, BVBA, etc....

->Een Ltd kan binnen 24 uur OPGERICHT worden, dus niet overkopen van een leeg bedrijf of iets dergelijks, maar gewoon een nieuwe oprichting.

>In een "Comanitair Vennootschap" draagt de beherend vennoot aansprakelijkheid en de stille vennoot is een afgeschermd (rechts)persoon welke desgewenst anoniem kan blijven.

>Het is wijsheid in de vennootschapsakte op te nemen dat Wieger en Karel in persoon officieel de CV mogen vertegenwoordigen.

>Voor anonimiteit zijn er nog andere maatregelen en er zijn nog enkele fiscale en juridische mogelijkheden, maar de constructie an sich is al bijzonder goed.

 


 

Mocht iemand anders dan Wieger nog pro's en contra's hebben, dan hoor ik het graag.

 

Mocht iemand nog verder vragen hebben, dan dan diegene reageren in dit topic of desgewenst per "prive bericht".

 

Wat zijn de voordelen van een LTD tegenover een BV behalve de lagere kosten? Ik vind het eerder slecht overkomen (als "goedkoop") dan dat het professioneel over komt. Een BV oogt in dat geval al anders dan een LTD.

 

We kunnen op dit moment een lege BV overkopen voor ca. € 5000.- dus ik denk er aan om dit te doen.

 

Wieger

 

ltd = dus een deel lagere kosten

voordelen:

-> geen startkapitaal

-> snellere oprichting

-> lagere jaarlijkse kosten

-> geen uitgebreide rapportage verplichting

 

nadelen:

-> een Ltd. kan onbekend klinken

 

Oplossing voor het "nadeel":

De Nederlandse CV

 

Tijdsduur voor opbouw eerder beschreven constructie is circa 24 uur voordat alles geheel rond is.

 

De kosten voor de gehele constructie, dus 2x holding + 1x werkmaatschappij + 1x oprichtingsbegeleiding bij CV zal omstreeks de 2000 euro liggen en voor de 3 ltd's zul je circa 900 euro per jaar betalen om de jaarlijkse verplichtingen te laten voldoen + kantooradres voor postafvang en doorsturen. De CV brengt 150 euro met zich mee aan jaarlijkse kosten.

 

*bij een enkele ltd waar je beide 50% eigenaar van bent in persone heb je circa 800 euro eenmalig en 350 euro per jaar.*

 

Wil je meer info bericht mij dan per "prive bericht".

 

EDIT

spam

EDIT.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat zijn de voordelen van een LTD tegenover een BV behalve de lagere kosten? Ik vind het eerder slecht overkomen (als "goedkoop") dan dat het professioneel over komt. Een BV oogt in dat geval al anders dan een LTD.

 

We kunnen op dit moment een lege BV overkopen voor ca. € 5000.- dus ik denk er aan om dit te doen.

 

Wieger

Voor 5000 euro heb je ongeveer ook een bv met twee holdings opgericht . Waarom zou je dan kiezen voor een lege BV, met alle risico's van dien? Zoals hierboven al opgemerkt weet je met een lege BV nooit 100% of de BV leeg is. Dat is wel het belangrijkste argument.

 

Voor wat betrefteen Ltd. Het klinkt allemaal leuk, maar bedenk wel dat in geval van (interne) juridische conflicten je aangewezen bent op het Engelse rechtsstelsel, met alle kosten van dien.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Zit ik niet met enorme administratieve taken als ik de bovenstaande constructie opbouw?

 

Ik bedoel, een engels bedrijf is ook engelse wetgeving en dus ook administratieve rompeslomp die kant op.

 

De administratieve rompslomp zit bij dat bedrag in, dat is niet alleen bij ons zo, maar bij de meeste consultants.

 

Alle jaarlijkse zaken worden dus door je consultant opgelost.

 

Je gaat de juridische relatie met een klant aan als CV dus dat is 100% Nederlands.

 

Je ltd's beheren alleen maar, dus deze hoeven geen eens een bankrekening te hebben. Mocht je dit willen, dan begeleiden we je daar wel bij. Ik ben om onbekend of er conculega's zijn die helpen met het openen van bankrekeningen. Dus mocht je opzoek gaan voor een een consultant op dit gebied, vraag dat soort zaken na.

 

Voor vermogensbeheer kun je ook begeleiding krijgen, maar dat is maatwerk en niet zo maar over het forum communiceerbaar. Dit is natuurlijk ook vanuit je huisbank te regelen, maar dat is je eigen keuze.

Link naar reactie
  • 0
Voor vermogensbeheer kun je ook begeleiding krijgen

Wat houd dat precies in?

 

Hoe zit het met belastingen?

"W & K International" laat je in Nederland "W & K Nederland CV" oprichten met "W & K International" als beherend vennoot en iemand die je kent als stille vennoot. (de stille vennoot kan anoniem en ongeschreven blijven)

Wie, en waarom, is de stille vennoot? Wat doet die? Ik neem aan dat de 2 losse LTD's alles beheren en we de derde persoon niet nodig hebben?

Link naar reactie
  • 0

Voor vermogensbeheer kun je ook begeleiding krijgen

Wat houd dat precies in?

 

Hoe zit het met belastingen?

 

Fiscaaladvies is maatwerk. Ik wil je best een deel kostenloos op weg helpen, maar dit kun je ook beter met je accountant doen. (Mocht je nog geen goede hebben, dan kan ik je gegevens door spelen naar een aantal kantoren die je dan contacteren voor een gratis en vrijblijvend intake-consult.)

 

 

 

"W & K International" laat je in Nederland "W & K Nederland CV" oprichten met "W & K International" als beherend vennoot en iemand die je kent als stille vennoot. (de stille vennoot kan anoniem en ongeschreven blijven)

Wie, en waarom, is de stille vennoot? Wat doet die? Ik neem aan dat de 2 losse LTD's alles beheren en we de derde persoon niet nodig hebben?

 

 

Ik heb even een schetsje gemaakt van de mogelijke structuur.

De CV behoeft 1 of meerdere stille vennoten, deze zijn niet aansprakelijk voor iets behalve het ingebrachte bedrag. Dit mag 1 euro zijn of iets dergelijks. Het bedrag wordt wel beschreven.

 

Deze persoon wordt niet beschreven in het KVK-register, noch is notering in een CV akte verplicht.

 

Waarom een CV wordt aangeraden is, is omdat het de enige snel op te richten vennootschap is welke geen andere aansprakelijke vennoot behoeft.

 

De werkmaatschappij van jullie is dus volledig aansprakelijk voor de CV echter jullie persoonlijke holdings zijn vrij van directe verantwoordelijkheid. Echte zijn jullie in persoon aansprakelijk voor wanbestuur.

structuur.thumb.GIF.67e259b0f2488dee33ea6b713e08fee5.GIF

Link naar reactie
  • 0

Ondanks de mooie uiteenzetting van VNWI (Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.. ???) raad ik je toch aan om gewoon in een bv te gaan..

Waarom in moeilijk opgezette constructies gaan doen om enkel en alleen te proberen anoniem te blijven en zodoende (want daar komt het wel op neer) belasting en studiefinanciering om de tuin te leiden...

 

Leg contractueel vast dat jullie over ...(hoelang willen jullie nog studiefinanciering) jaar, je in kunnen kopen tegen een X-bedrag per aandeel in de BV (desnoods via twee beheer BV's) en betaal de vrouw van je vriend een redelijk directeurssalaris.

 

KOOP GEEN LEGE BV...

Dit is allen lucratief voor de snode mensen die doen aan sterfhuisconstructies en andere verwerpelijke zaken.

Mogelijk koop je zelf per ongeluk zo eentje op en zit je helemaal in de ellende.

Leen van iemand, of de bank 18000 euro, zet dat op een bankrekening, richt je nieuw eigen schone BV op en stort het geld dan weer terug (evt met een bedrag aan rente erbij... en klaar is klara.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
VNWIWij zijn bizzcon's op het gebied van bedrijfsstructuren, vermogensadvies, advies op het gebied van kostenbesparing en bemiddeling voor juridisch en fiscaal.

 

Hmmm...dat kostenbesparing zie ik niet zo in bovenstaande constructie...(zie ook opmerking van Edward)

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Een beetje curator prikt dwars door deze constructie heen zodra Karel en Wieger de CV gaan vertegenworodigen. Los hiervan, vier vennootschappen vergt vier administraties. Duur dus.

 

Waar wil je door heen prikken in welk geval?

 


 

De constructie is niet bedoeld om belasting en staat om de tuin te leiden.

Het is echter fiscaal en juridisch beter.

 

Mocht Wieger of Karel iets anders gaan doen dan kan dat vanuit hun beheer groep.

 

Van anonimiteit is hierbij ook geen sprake om dat www.kvk.nl en www.companieshouse.gov.uk alle info brengt om Wieger en Karel te vinden.

 

Een lege BV kopen hoeft niet slecht te zijn, maar is wel onnodig risico.

 

Wat je kunt doen om sneller klaar te zijn is een enkele Ltd met CV.

 

De Ltd is van Karel's vriendin, maar in een onderhandse akte neem je op dat:

na X jaar zij alles 50/50 overdraagt of als zij er niet meer is dat dit per direct gebeurd. (klinkt hard, maar de laatste is wel belangrijk! Bij overlijden zou namelijk anders het beheer overgaan naar in testament genoemde of bij wet gekozen perso(o)n(en).) Tevens neem je op in deze overeenkomst dat jij en Karel directie vormen en Karel's vriendin slechtsaandeelhouder is. Natuurlijk zal zij dividend uit onderneming kunnen ontvangen. Bespreek dit ook. Kan belastingtechnisch een probleem worden.

 

Karel's vriendin zou je kunnen laten vervangen door een Trustee, dit scheelt op 2 gebieden:

- Je hoeft Karel's vriendin niet te vertrouwen.

- en je belast Karel's vriending haar blauwe envalop niet.

Link naar reactie
  • 0

VNWIWij zijn bizzcon's op het gebied van bedrijfsstructuren, vermogensadvies, advies op het gebied van kostenbesparing en bemiddeling voor juridisch en fiscaal.

 

Hmmm...dat kostenbesparing zie ik niet zo in bovenstaande constructie...(zie ook opmerking van Edward)

 

 

 

Ik ken de situatie inhoudelijk niet en het is ook niet bekend om hoeveel geld het gaat. Het was een idee/voorstel en dus ook geen definitief advies om een beheervennoot op te richten.

 

Dat Edward vindt dat je voor een holding die niks anders doet dan een bedrijf bezitten een (uitgebreide) administratie moet voeren, daar kan ik weinig aan veranderen. Dat is zijn mening en/of gedachte.

 

Ik gaf al eerder aan dat het financiele plaatje uiteindelijk maatwerk is en dat ze daar een 1-op-1 voor nodig hebben.

 

Misschien blijkt bij inventarisatie van de situatie juist wel dat een VOF tussen beiden aantrekkelijker zou zijn.

 

Jullie kijken naar zijn vraag en niet naar zijn probleem denk ik. Wat mij het beste lijkt is dat Wieger zijn hele situatie en cijfers met een (team van) accountant(s)/boekhouden(s)/adviseur(s)/consultant(s) doorneemt.

 

Misschien kunnen Egbert en Edward kostenloos en vrijblijvend een advies geven voor Wieger waaruit blijkt wat voor hem het beste is? (aan de hand van jaarcijfers etc.)

Link naar reactie
  • 0

 

De constructie is niet bedoeld om belasting en staat om de tuin te leiden.

Het is echter fiscaal en juridisch beter.

Beter? Waarop baseer je dit?

 

Om nog even bij jou vraag terug te komen. Op het moment dat er sprake is van een faillissement zal onherroepelijk onderzocht worden in hoeverre de bestuurder aansprakelijk te houden en de beschermingsconstructie rechtens is.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dat Edward vindt dat je voor een holding die niks anders doet dan een bedrijf bezitten een (uitgebreide) administratie moet voeren, daar kan ik weinig aan veranderen. Dat is zijn mening en/of gedachte.

Uitgebreid hoeft dat niet, maar je zal toch menig blauwe/digitale aangifte moeten invullen periodiek...!

Dat zijn dus wel extra kosten...

 

Jullie kijken naar zijn vraag en niet naar zijn probleem denk ik. Wat mij het beste lijkt is dat Wieger zijn hele situatie en cijfers met een (team van) accountant(s)/boekhouden(s)/adviseur(s)/consultant(s) doorneemt.

Tsja...waarom denk je dat hij zijn vraag hier op het forum stelt...wij beantwoorden inderdaad zijn vraag, maar ook zijn probleem; Hij leeft nog van de studiefinanciering (en wil duidelijk dit nog even doen)...dus dat legertje adviseurs dat jij nu voorstelt.... :-\

 

Misschien kunnen Egbert en Edward kostenloos en vrijblijvend een advies geven voor Wieger

Wat doen we nu dan ;D ... en die jaarcijfers....hmm hij wil nu gaan beginnen...denk je dat hij al jaarcijfers heeft?

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei ben ik medio 2004 begonnen ;)

;D ....

Heb je wat aan al deze adviezen? Zoek anders nog eens met de zoekterm holding...je zult hier ECHT heel veel topic's over vinden....

 

Ja ik google uiteraard heel veel maar ik ben op dit moment opzoek naar wat 'persoonlijker' advies van mensen met verstand. Dan heb ik in elk geval iets om te overleggen als ik iemand hiervoor benader.

Link naar reactie
  • 0

 

De constructie is niet bedoeld om belasting en staat om de tuin te leiden.

Het is echter fiscaal en juridisch beter.

Beter? Waarop baseer je dit?

 

Om nog even bij jou vraag terug te komen. Op het moment dat er sprake is van een faillissement zal onherroepelijk onderzocht worden in hoeverre de bestuurder aansprakelijk te houden en de beschermingsconstructie rechtens is.

 

 

 

Zoals ik al melde in de daaropvolgende post is dat dit over het algemeen beter kan zijn, maar het allemaal maatwerk blijft.

 


 

Voor de holdings en werkmaatschappij hoeft ook geen blauwe envalop ingevuld te worden. De ltd's zijn niet nederlands en alle standaard engelse verplichtingen worden door ons kantoor gedaan of het kantoor wat de client kiest.

 


 

Hij geeft ook aan 5.000 euro uit te geven voor een lege BV, dan lijkt me mijn idee van een ltd met CV een goedkopere constructie.

 

Je kunt de ltd in 50/50 eigendom nemen, op naam van de vriendin van Karel of laten beheren door een trustee.

 


 

Ik denk dat het belangrijk is te weten wat nu precies de rechtsvorm is van het bedrijf:

een EZ, VOF, BV, NV, CV?

 


 

Hij kan kijken of hij de nieuwe rechtsvorm de oude overlaat nemen, of er een bepaald deel door het nieuwe wordt overgekocht en het oude wordt beeindigd ... of dat er iets met terugwerkende kracht gedaan wordt.

*please Edwards and Egberts comments on this?*

Link naar reactie
  • 0

VNMI, allereerst het dringende verzoek om de PM te checken.

 

Zoals ik al melde in de daaropvolgende post is dat dit over het algemeen beter kan zijn, maar het allemaal maatwerk blijft.

Dit laat mijn vraag onverlet.

 

Hijj kan kijken of hij de nieuwe rechtsvorm de oude overlaat nemen, of er een bepaald deel door het nieuwe wordt overgekocht en het oude wordt beeindigd ... of dat er iets met terugwerkende kracht gedaan wordt.

Ja, en???

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.