• 0

Eigen vermogen of onderhandse lening?

Ik heb een kleine webshop en moet voor de 1e x aangifte IB voor ondernemers doen. Helaas heb ik niet de financiële middelen om het uit te besteden, dus moet het zelf zien uit te vogelen (en dat valt nog niet mee). Ik heb eigen geld in de webshop gestopt om alles op te starten en te financieren. Dit geld komt echter van een rekening die op naam van mijn vriend staat en niet van mij. Verwerk ik dit dan als "eigen vermogen" of als "onderhandse lening"?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ligt er eigenlijk een beetje aan of jullie dat echt als een lening zien, in hoeverre jullie zicht willen houden op ieders "eigen" geld en de verwachtingen van jullie relatie.

 

Als lening is het iets meer werk: je zet e.e.a op papier, je bent rente verschuldigd en je moet de lening ook (ooit) weer aflossen. Hij moet de lening dan opgeven als vordering in box 3.

 

Als eigen vermogen is het iets gemakkelijker. Je kunt deze "lening" later ook "aflossen" door zelf geld uit de zaak op te nemen en dat weer aan je vriend te geven.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Als eigen vermogen is het iets gemakkelijker. Je kunt deze "lening" later ook "aflossen" door zelf geld uit de zaak op te nemen en dat weer aan je vriend te geven.

In termen van de belastingaangifte volgt het eerste uit een privestorting en leidt het tweede tot een priveonttrekking.

Link naar reactie
  • 0

Dit beschouw je als prive verkeer. Het is een lening of een schenking. Bij schenken, wanneer dat oploopt boven €2122, zijn er fiscale heffingen en bij een lening neem ik aan dat je het op korte termijn terugbetaalt, dus rente is niet zo relevant.

 

Ik zou hiervan niets in de boekhouding vermelden, dus alles via prive (storting/opname).

Een lening moet je wel prive onderling afspreken en goed bijhouden+communiceren van het verloop.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.