• 0

Belastingaangifte voor ondernemers

Hoi, ik ben in januari 2015 gestart met een eenmanszaak, nu hou ik mijn kasboek goed bij en heb daaruit een winst- en verliesrekening gegenereerd.

 

Nu ben al een tijdje bezig om een balans te maken. Met deze gegevens wil ik mijn belasting invullen.

 

Ik kom er niet uit ??? wie wil mij helpen. Ik wil het namelijk zelf leren.

 

Gegevens:

Saldo begin = 0

Omzet = 8438

kosten = 5810

Privé- stortingen = 898

KOR = 583 aan btw-verschil

 

Resultaat = 3211

Privé-ontrokken = 4041,64 afgerond 4042

 

Bank en kas op 31-12 = 458

 

Vraag 1: welke bedragen komen in de activa en welke in de passiva?

 

Vraag 2: hoe verplaats ik deze bedragen in mijn belastingopgaven zodat W&V gelijk is aan de balans.

Balans-activa

Balans-passiva

Privé-onttrekkingen

Winstberekening

 

 

Met vriendelijke groet en alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Alexander de reiskosten heb ik geboekt als kosten in mijn winst- en verliesrekening.

Ook heb ik deze reiskosten bij mijn privé-gestort.

Heb je het nu van zakelijk naar prive overgeboekt. Dit is zoals het hoort. In dat geval is er geen sprake meer van een privestorting. Dat moet je dan weer terugdraaien.

 

Of heb je het van prive naar zakelijk overgeboekt zoals je eerder gesuggereerd hebt. Dit is niet goed en dan kun je dit corrigeren middels de eerder genoemde privestorting, maar dan heb je nog wel steeds recht dat geld onbelast naar je priverekening te storten. Dat gaat ten laste van je saldo en dus ook je EV.

 

Hoi Colombo, ik heb nu een verschil van 29 euro, ligt zoals in de antwoorden is gemeld aan de kosten.

Zit natuurlijk nog ergens een klein foutje, ik heb het liever correct maar kom hier niet uit.

 

Privé-onttrekking verhoogd met 29!

 

Zakelijk naar privé boeken? Dus de 29 euro naar mijn privé-rekening? Gaat mijn banksaldo ook naar 458 naar 429 en is deze niet meer gelijk aan het bedrag geboekt op 31-12?

 

Graag uw advies

 

Link naar reactie
  • 0

Alexander de reiskosten heb ik geboekt als kosten in mijn winst- en verliesrekening.

Ook heb ik deze reiskosten bij mijn privé-gestort.

Heb je het nu van zakelijk naar prive overgeboekt. Dit is zoals het hoort. In dat geval is er geen sprake meer van een privestorting. Dat moet je dan weer terugdraaien.

 

Of heb je het van prive naar zakelijk overgeboekt zoals je eerder gesuggereerd hebt. Dit is niet goed en dan kun je dit corrigeren middels de eerder genoemde privestorting, maar dan heb je nog wel steeds recht dat geld onbelast naar je priverekening te storten. Dat gaat ten laste van je saldo en dus ook je EV.

 

Hoi Colombo, ik heb nu een verschil van 29 euro, ligt zoals in de antwoorden is gemeld aan de kosten.

Zit natuurlijk nog ergens een klein foutje, ik heb het liever correct maar kom hier niet uit.

 

Privé-onttrekking verhoogd met 29!

 

Zakelijk naar privé boeken? Dus de 29 euro naar mijn privé-rekening? Gaat mijn banksaldo ook naar 458 naar 429 en is deze niet meer gelijk aan het bedrag geboekt op 31-12?

 

Graag uw advies

 

Je mag ook wel "je" zeggen hoor. Ik ben geen boekhouder maar ik werd getriggerd door je opmerking en vervolgens het advies van Lex. Mijn gevoel zegt me dat er iets niet goed gaat.

 

Het beste is eerst te achterhalen wat de hoogte van de reiskosten zijn en hoe je het nu precies overgeboekt hebt. Met je formulering is het nog steeds onduidelijk of het nu van prive naar zakelijk gegaan is of van zakelijk naar prive. Ofwel, eerst opheldering over wat je nu precies overgeboekt hebt en hoe.

Link naar reactie
  • 0

In de eerste maand heb ik zaken contant betaald waaronder de kamer van koophandel.

Ook heb ik een bedrag aan kilometer vergoeding 'à 19 cent.

 

Een bedrag van 339 euro deze heb ik verwerkt in mijn W&V rekening onder de post overige kosten.

 

 

Dit bedrag heb ik ingevoerd in mijn balans passiva onder privé-stortingen.

 

Het lijkt mij dat de cirkel dan rond is, of niet?

Link naar reactie
  • 0

Die 19ct per km boek je onder "Auto- en transportkosten".

 

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk van welke rekening naar welke rekening je deze reiskosten overgeboekt hebt.

 

Maar let op, ik ben geen expert en ik geef je geen advies. Voor een aantal mensen op het forum is het hun werk. Ik geef je alleen de hint mee dat er volgens mij iets niet klopt. Wat dat betreft zitten we in hetzelfde schuitje en probeer ik je als mede ondernemer te helpen.

Link naar reactie
  • 0

Die 19ct per km boek je onder "Auto- en transportkosten".

 

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk van welke rekening naar welke rekening je deze reiskosten overgeboekt hebt.

 

Maar let op, ik ben geen expert en ik geef je geen advies. Voor een aantal mensen op het forum is het hun werk. Ik geef je alleen de hint mee dat er volgens mij iets niet klopt. Wat dat betreft zitten we in hetzelfde schuitje en probeer ik je als mede ondernemer te helpen.

 

Bedankt voor jou hulp, je merkt dat het pionieren gedrag is 8)

 

Een bedrag van 220 excl. btw heb ik van mijn privé rekening betaald, deze heb ik zakelijk nooit fysiek terug gegeven. Bij deze 220 zit ook een deel km vergoeding.

 

Als ik het goed begrijp had ik in 2015 deze 220 euro moeten storten van zakelijk naar privé.

------

Nu omzet - (kosten +220) + (Priv storting + 220) - (Priv onttrekking)= Passiva = activa = 458

 

Stort ik deze 220 naar mijn privé, weg uit mijn zakelijke kapitaal heb ik als volgt

 

omzet - (kosten +220) + (Priv storting) - (Priv onttrekking)= Passiva = activa = 238

 

Alleen dan klopt het bedrag op 31-12 niet meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je privé iets betaalt dat je voor je onderneming als kosten opvoert, moet je dat bedrag zien als een prive storting in natura.

 

Het exacte bedrag wordt verder niet meer overgeboekt oid. De storting in natura is dus het goed of de dienst die je privé hebt aangeschaft en die je vervolgens ten dienste hebt gesteld of ingebracht in je onderneming.

 

Je mag dit zelfde bedrag wel binnen het boekjaar aan je privé rekening overmaken. Dat is dan geen prive onttrekking maar een uitbetaling van uit je bedrijf van de gemaakte kosten.

 

Als je het nu zou gaan overboeken, verandert er aan je boekjaar 2015 niks. Dan is het voor 2015 een (misschien onbedoelde) storting geweest. En is het in 2016 een prive onttrekking.

Link naar reactie
  • 0

Een deel van dat bedrag, namelijk de km vergoeding, had je moeten storten van zakelijk naar prive. De rest natuurlijk niet.

 

De rest van het bedrag kun je als privestorting zien. De bedragen moet je even zien te splitsen.

 

Oké deel km-vergoeding in de activa gezet en banksaldo verlaagd, Activa blijft gelijk.

En km-vergoeding in mijn passiva gezet alszijnde schuld, EV gaat hierdoor omlaag, Passiva natuurlijk in balans met de Activa.

 

Naar aanleiding van het antwoord van Veronika, privé betaling gezet in ps in natura.

Nu heb nav Veronica schuld-km vergoeding weggehaald en het bedrag in de EV geplaatst.

 

Hoop dat ik het zo goed doet.

 

 

Bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

Een deel van dat bedrag, namelijk de km vergoeding, had je moeten storten van zakelijk naar prive. De rest natuurlijk niet.

 

De rest van het bedrag kun je als privestorting zien. De bedragen moet je even zien te splitsen.

 

Oké deel km-vergoeding in de activa gezet en banksaldo verlaagd, Activa blijft gelijk.

En km-vergoeding in mijn passiva gezet alszijnde schuld, EV gaat hierdoor omlaag, Passiva natuurlijk in balans met de Activa.

 

Naar aanleiding van het antwoord van Veronika, privé betaling gezet in ps in natura.

Nu heb nav Veronica schuld-km vergoeding weggehaald en het bedrag in de EV geplaatst.

 

Hoop dat ik het zo goed doet.

 

 

Bedankt

 

 

Beste Veronica, privé storting in natura bestaat niet bij de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een vraag vanuit de aangifte:

 

'Hebt u overige activa vanuit het privévermogen ingebracht of aan de onderneming onttrokken'

 

Je hebt aan de passiva kant storting en onttrekking, plussen en minnen van het EV.

EV= Activa - VV. Wijziging zijn in relatie.

 

Ik heb nu Nee ingevuld.

 

Wat is hiervan de bedoeling?

Link naar reactie
  • 0
Je hebt aan de passiva kant storting en onttrekking, plussen en minnen van het EV.

EV= Activa - VV. Wijziging zijn in relatie.

Ik heb nu Nee ingevuld.

Wat is hiervan de bedoeling?

@DeKeizer: ik kan je niet volgen. Wat is je vraag precies?

 

Ik krijg de indruk dat je aan 't rommelen bent met je boekhouding. Voordat je de gegevens in de aangifte invult is het beter te zorgen dat je boekhouding klopt.

Link naar reactie
  • 0

Een deel van dat bedrag, namelijk de km vergoeding, had je moeten storten van zakelijk naar prive. De rest natuurlijk niet.

 

De rest van het bedrag kun je als privestorting zien. De bedragen moet je even zien te splitsen.

 

Oké deel km-vergoeding in de activa gezet en banksaldo verlaagd, Activa blijft gelijk.

En km-vergoeding in mijn passiva gezet alszijnde schuld, EV gaat hierdoor omlaag, Passiva natuurlijk in balans met de Activa.

 

Naar aanleiding van het antwoord van Veronika, privé betaling gezet in ps in natura.

Nu heb nav Veronica schuld-km vergoeding weggehaald en het bedrag in de EV geplaatst.

 

Hoop dat ik het zo goed doet.

 

 

Bedankt

 

Het eerste deel kan ik niet volgen. Om de km-vergoeding goed te krijgen moet je niets aan de activa veranderen. Je moet gewoon datgene bij saldo invullen wat er daadwerkelijk op 31-12 op de bankrekening stond.

 

Die 220euro die je eerder noemde moet je volledig als privestorting zien. Daarnaast moet je het deel wat betrekking had op km-vergoeding of als schuld aan prive of als privestorting registreren, aangezien de km-vergoeding (nog) niet uitbetaald is van zakelijk naar prive. Op dit moment zou ik het als privestorting zien.

 

Verder ben ik het met mmint eens, je bent een beetje aan het rommelen. Zorg eerst dat je duidelijk hebt welke boekingen je gedaan hebt en zorg voor een kloppende W&V rekening. Daarna volgt de activa, en vervolgens kun je de passiva invullen en mogelijk gelijktrekken met ontbrekende privestortingen of priveonttrekkingen.

 

Belangrijkste is wel dat je voor 1 mei op die zend-knop gedrukt hebt, of uitstel aangevraagd hebt. Gezien het feit dat het om weinig belasting gaat die je eventueel nog zou moeten betalen (rente...) raad ik het tweede alternatief aan. Het is een simpel telefoontje naar de BD en het is zo geregeld.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad ik heb alle kosten nagekeken en ben foutjes tegengekomen en ik heb het nu gedaan zoals jij aangeeft.

 

Ik ben er nu lekker druk mee geweest, goed voor mijn urencriteria en ik heb er heel wat van opgestoken.

 

 

Allemaal hiervoor bedankt :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd of het meteen nu allemaal klopte, of dat je toch nog iets moest corrigeren dmv een privestorting of priveonttrekking. Eigenlijk is dat achteraf corrigeren ongewenst en zou het meteen moeten kloppen.

 

Dit is het geworden, nog wel wat uitleg.

 

Er zit 31 euro als paardenmiddel in privé opgenomen.

Maar is het net de btw van de in 2015 privé betaalde kosten.

Oplossing in passiva 31 uit de onttrekking en 31 kor schuld.

Deze 31 btw had ik in kw1 moeten aangeven zal ik nu in kw2 aangeven.

 

Gegevens 2015:

Saldo begin = 0

Omzet = 8438

kosten = 5672

Privé- stortingen = 1157

KOR = 305 aan btw-verschil -/- 4de kwartaal

Resultaat = 3032

KOR = 278 4e kwartaal, bedrag bekend in 2016, schuld in 2015

Kapitaal resultaat+stortingen = 4189

 

EV = 180

Controle EV 3032+1157-4009 = 180

 

Privé-onttrokken = 4009

 

Bank en kas op 31-12 = 408

Kas = 50

 

Fout in 2015: km vergoeding moet je in 2015 van zakelijk naar privé storten.

Omdat dit in 2016 niet meer mogelijk is is het een privé-storting geworden.

 

Met vriendelijke groet, DeKeizer

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp was het totaal van de invulling van de KOR tot het 4e kwartaal €305 , en voor het 4e kwartaal 278. En je hebt nooit iets teruggekregen aan BTW van de belastingdienst ??

 

Dus moet je een KOR opgeven van €583( *) over 2015.

 

Resultaat = Omzet - Kosten + KOR = 3349 (winst)

 

 

(*)BTW (omzet) = 1772 ; BTW(kosten) = 1191 ; verschil 581 (kan wel kloppen :))

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp was het totaal van de invulling van de KOR tot het 4e kwartaal €305 , en voor het 4e kwartaal 278. En je hebt nooit iets teruggekregen aan BTW van de belastingdienst ??

 

Dus moet je een KOR opgeven van €583( *) over 2015.

 

Resultaat = Omzet - Kosten + KOR = 3349 (winst)

 

 

(*)BTW (omzet) = 1772 ; BTW(kosten) = 1191 ; verschil 581 (kan wel kloppen :))

 

 

Hoi Brood,

 

Wat bedoel je nooit iets teruggegeven? Opgegeven omzetbelasting in 3x in 2015 voor 3 kwartalen en in 2016 het 4e kW omzet -/- voorbelasting= in mijn situatie de KOR. Ik kom niet boven het grensbedrag dus hoef ik niets te betalen.

 

De winst heb ik op 3032, het 4e kwartaal 2015 gaat naar 2016 samen met 1e, 2e en 3e 2016.

 

Zo heb ik het van een mede forum lid begrepen, ik ga ervan uit deze manier goed is.

 

Graag jou reactie, alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi DeKeizer,

Wat bedoel je met iets teruggegeven.
Stond er niet.

Er staat "teruggekregen". Het is bij jou een gokkende "als" kwestie. Het had gekund dat er in één van de 3 eerste kwartalen de voorbelasting hoger was dan de omzetbelasting zodat je daarvan teruggekregen had, dan zou dat nog als schuld met de laatste KOR berekening op het 4e kwartaal eruit zijn gekomen.

 

Maar ik neem nu aan dat het niet zo is. Punt.

 

De KOR wordt verrekend over het jaar en ik heb een groot vermoeden dat dat €583 is. Op het eind van het jaar moet het saldo opgegeven worden van de BTW in de IB. Bij jou is er geen saldo de KOR is verrekend met de BTW over 2015, dus komt de gehele KOR op baten van de V&W. Er bestaat niet zoiets als een gedeelde KOR naar het volgend jaar.

 

Verder geloof ik dat niemand het eerder (scherp) opgemerkt heeft dat je de KOR aan het splitsen was. Alleen Lex gaf aan dat men niet verder kan gaan wanneer je over de twee gegeven KOR waarden geen duidelijkheid geeft.

 

Anderen hebben geprobeerd je dan toch verder te helpen, wat dus nutteloos is. Je V&W moet eerst op orde zijn (ook al eerder 2 keer genoemd) en dat is het tot op heden nog steeds niet.

Maar als anderen (volgens jou) het toch beter weten, dan lees ik het graag.

 

Tot slot natuurlijk het grondig advies dat je voor de volgende keer een administratie hulp (boekhouder o.i.d.) zoekt die je alles toevertrouwd (is moeilijk n.i.a.) en zelf niets meer daarin onderneemt ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Brood.

 

Misschien kan TS eens een schatting maken van het aantal uren dat hij hier nu mee bezig is geweest (om nog maar te zwijgen van de uren die diverse forumleden hierin hebben gestoken). Ik denk dat uitbesteden een stuk goedkoper was geweest en een beter resultaat had opgeleverd.

 

De vraag, die hier wel meer is gesteld, is ook of iedereen alles zelf moet willen kunnen. Ik meen van niet.

 

Ik heb bijvoorbeeld pas een muur die door lekkage was beschadigd, opnieuw laten stuken. Ik zou dat misschien best zelf kunnen (leren), maar ik denk dat dat tot een hoop frustratie had geleid en een resultaat waaraan menig vakman de kwalificatie "knoeiwerk" had gegeven.

 

Met boekhoudingen en belastingaangiftes is dat vaak niet anders.

 

(overigens neem ik geen nieuwe klanten meer aan, dus dat is hierbij niet mijn motief)

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Brood en Lex , het is mij duidelijk, volgende aangifte een boekhouder.

 

Wel vind ik dat een ondernemer wel iets ervan moet weten, hijzelf zal toch zijn administratie goed en overzichtelijk moeten doen, de boekhouding is van de zaak mijn vrouw.

 

Wat betreft de gehele kor in de W&V en alleen 4e kW als schuld in mijn passiva heb ik doorelkaar gehaald.

 

Als je je Admin op orde heb is het voor deze onderneming simpel.

 

Met vriendelijke groet en bedankt voor u tijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het best zelf kunt zolang je alles maar goed registreert in de administratie en je op tijd begint met je aangifte, en uiteraard dan eerst alles controleert.

 

Net als TS heb ik een eenvoudige administratie. Het is even een kwestie van goed inlezen en de administratie goed inrichten.

 

Echter speciale regelingen, zoals de KOR hierboven genoemd, vergen natuurlijk wel de nodige aandacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf doe ik het graag zelf, maar heb er wel een cursus voor gevolgd en het de eerste jaren ook nog door een boekhouder laten controleren. Prima als je het ook zelf wilt doen, maar je moet dan wel weten dat je het zelf kan en doorhebben wanneer je zit te rommelen.

Link naar reactie
  • 0

Lex nog een dingetje.

 

Nu mijn Resultaat is verhoogd met 278 vanwege 4e kw, naar 3310 zet ik dit in mijn balans?

 

Activa = 458

 

EV= 3310+1190 (ps) - 4042 (po) = 458

 

Hoe moet ik nu omgaan met de schuld omzetbelasting 278 wat ook een kor voordeel is = 0 te betalen.

 

Graag nog een keer jou reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.