• 0

Afgetrokken btw voor gebruikskosten auto en de aangifte inkomstenbelasting

Ik heb - ook met zoeken - het antwoord op deze vraag nog niet kunnen vinden.

 

Ik blijf maar zitten met een gat van 572 euro tussen de berekende winst via de Winst en Verliesrekening en de berekende winst via de kapitaalsvergelijking.

 

Wat is gebruikelijk, saldo prive onttrekkingen gewoon afleiden uit de winst uit W&V en de mutatie van het vermogen?

 

Wat ik doe is al mijn bankmutaties nalopen en categoriseren en dan dmv een draaitabel de verschillende catogorieen er uit halen. Alleen privestortingen of onttrekkingen in natura haal ik uit mijn kostenoverzichten. Daartoe behoren ondermeer mijn zakelijke kms, maar volgens mij ook de aftrekbare btw van auto gebruikskosten (voor zover het zakelijke deel vd kms).

 

Deze door mij "voorgeschoten" btw die ik aldus steeds heb afgetrokken bij de btw aangifte, bedraagt 226 euro. Die heb ik dus geboekt als prive storting in natura.

 

Samen met een ontvangen rente op zakelijke tegoeden van 352 euro, komt dat bijna precies neer op dat onverklaarbare gat van 572 euro.

 

De rente heb ik als financiële bate opgeteld bij de omzet, deze is in mijn ogen dus prima "aan beide kanten verantwoord" (W&V en Kapitaalsvergelijking)

 

Ik pieker en peins me suf om te bedenken wat ik hier fout doe. Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vaak zitten de verschillen in posten die over de jaargrens heengaan, bv. btw die je nog niet hebt afgedragen, rente die je nog niet hebt ontvangen of openstaande debiteurs/crediteurs. Kijk daar eens naar.

 

Toen ik m'n boekhouding nog in Excel deed, had ik ook lst van copy-paste fouten, b.v. door verborgen rijen en verkeerd meegenomen formules en bedragen.

 

Zelf werk ik nu al jaren met Snelstart en controleer ik alle facturen en afdrachten aan de hand van de betalingen/ontvangsten obv. het cumulatieve banksaldo. Klopt het saldo in de boekhouding niet met de afschriften, dan ben ik meestal iets vergeten in te boeken. Meest foutgevoelig daarbij zijn de weinig voorkomende betalingen via m'n prive-rekeningen die ik handmatig verwerk.

 

Kom je er niet uit dan kan je het verschil bestempelen als privé opname, maar daar hou ik niet zo van omdat meerdere grotere fouten toevallig een klein verschil kunnen geven en omdat ik liever geen belasting betaal over aftrekbare kosten. Ik doe m'n boekhouding bij voorkeur zelf, maar je kan natuurlijk ook gewoon een boekhouder om hulp vragen...

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor het meedenken. Voor mijn gevoel heb ik alles uitentreure gecontroleerd nu, stom he. En ik deel je gevoel van geen onnodig belasting willen betalen ;) Alle posten van mijn bankrekening heb ik verantwoord, en ze tellen ook nog netjes op tot het eindsaldo van het jaaroverzicht, dus daar is niets kwijt. Debiteuren en schulden nagelopen. Kosten en btw posten. Etc. En zoveel rare boekingen heb ik niet, volgens mij! Ik vermoed zelf ergens iets raars met de btw ofzo.

 

Enfin, ik ben bijna zo ver om me er maar bij neer te leggen en het idd te verwerken in de prive opnames.

 

Iemand nog specifieke raad over de afgetrokken btw van autokosten? Zo gek, ik kan dat ook op het internet nergens vinden. Doet niemand dat? ??? :-[

Link naar reactie
  • 0

Deze door mij "voorgeschoten" btw die ik aldus steeds heb afgetrokken bij de btw aangifte, bedraagt 226 euro. Die heb ik dus geboekt als prive storting in natura. ?

Wanneer is dat betaald aan de belastingdienst?

 

Samen met een ontvangen rente op zakelijke tegoeden van 352 euro, komt dat bijna precies neer op dat onverklaarbare gat van 572 euro.

 

Rente is over 2015 die niet in het saldo van de bank op 31-12 is inbegrepen. Is dus nog een vordering (activa), omdat je die bij de baten (omzet) ook neerzet.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhoudkennis is onvoldoende om de essentie van je vraag te begrijpen, maar in mijn boekhoud-sheet boek ik

 

4680 BTW privegebruik auto

aan 1540 BTW Prive gebruik

 

Dan verschijnt de BTW correctie op de BTW aangifte-sheet en komen het bedrag van de BTW correctie ten laste van de autokosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Brood:

 

Ik heb bij elke btw aangifte een beetje btw "extra" afgetrokken als voorbelasting voor deze post. Uiteraard gebaseerd op de diverse bonnetjes en garagefacturen en gebaseerd op de verhouding prive-zakelijke kms. Over het hele jaar bedroeg het dus 226 euro dat ik minder aan btw heb afgedragen dan als ik deze post niet had gehad.

 

Daardoor staat er volgens mij dus 226 euro meer op mijn zakelijke rekening dan als ik dat niet had gedaan. En ik heb die bedragen prive betaald, vandaar mijn idee dat ik dat als prive storting in natura zou moeten zien. Oh, nu ik dit type denk ik dat het een privestorting op bank zou moeten zijn! Het is immers geld dat op mijn zakelijke rekening terecht is gekomen. Straks eens nagaan of dit uitmaakt...

 

De rente is een bedrag dat ik daadwerkelijk in 2015 heb ontvangen. Namelijk op 1-1-2015 dus over 2014. Ik heb dit overigs niet in mijn boekhouding van 2014 meegenomen, totaal niet aan gedacht. Zou ik dat dus dit jaar wel moeten meenemen? Achteraf weet ik natuurlijk hoeveel dat bedroeg, ook dit jaar weer heb ik die per 1-1 ontvangen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhoudkennis is onvoldoende om de essentie van je vraag te begrijpen, maar in mijn boekhoud-sheet boek ik

 

4680 BTW privegebruik auto

aan 1540 BTW Prive gebruik

 

Dan verschijnt de BTW correctie op de BTW aangifte-sheet en komen het bedrag van de BTW correctie ten laste van de autokosten.

 

Dit is voor mij dan weer lastig, ik doe mijn boekhouding in Excel en gebruik dus niet dit soort boekingen.

 

En jij hebt het over privegebruik auto? In mijn geval is het juist zakelijk gebruik prive auto. Lastig bedenken of ik iets met jouw info kan ::) Wel bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ah, dan heb ik het idd niet begrepen ;-)

Ik veronderstelde een bijtelling wegens privé gebruik van een zakelijke auto.

 

Voor de BTW aftrek wegens zakelijk gebruik van een privé auto (bij eenmanszaak) meldt de handleiding bij mijn boekhoud sheet:

 

1525 BTW Inkoop Hoog

aan 0515 Privé betaald

 

Je boekt dan over van vreemd vermogen (belastingen) naar het eigen vermogen.

 

 

Overigens gebruik ik "Boekhouden in Excel" en ben daar voor mijn administratietje van zo'n 3 uitgaande en 10 inkomende facturen per maand (en geen personeel) vrij tevreden mee. Het omvat tevens de mogelijkheid om uren te registreren en om facturen te maken op basis van de geregistreerde uren.

 

Wellicht een suggestie voor de toekomst. Men heeft een gratis probeer-versie met een beperkt aantal regels.

Daarnaast is er apart een omrekensheet verkrijgbaar (of als je een 'premium pakket' neemt is 'ie bijgesloten) om je administratie naar een jaarrekening en/of IB aangifte (W&V, activa, passiva) te converteren, je hoeft dan (als de administratie klopt) alleen maar die gegevens over te typen op de aangifte IB.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daardoor staat er volgens mij dus 226 euro meer op mijn zakelijke rekening dan als ik dat niet had gedaan. En ik heb die bedragen prive betaald, vandaar mijn idee dat ik dat als prive storting in natura zou moeten zien. Oh, nu ik dit type denk ik dat het een privestorting op bank zou moeten zijn! Het is immers geld dat op mijn zakelijke rekening terecht is gekomen. Straks eens nagaan of dit uitmaakt...

 

Dit haal je dus weg met prive onttrekking en geen storting.

 

Link naar reactie
  • 0

De rente is een bedrag dat ik daadwerkelijk in 2015 heb ontvangen. Namelijk op 1-1-2015 dus over 2014. Ik heb dit overigs niet in mijn boekhouding van 2014 meegenomen, totaal niet aan gedacht. Zou ik dat dus dit jaar wel moeten meenemen? Achteraf weet ik natuurlijk hoeveel dat bedroeg, ook dit jaar weer heb ik die per 1-1 ontvangen denk ik.

 

Dit mag dan geen oorzaak zijn in de ongelijkheid, of je moet je vergissen, of ergens dubbel geboekt.

 

Link naar reactie
  • 0

De rente is een bedrag dat ik daadwerkelijk in 2015 heb ontvangen. Namelijk op 1-1-2015 dus over 2014. Ik heb dit overigs niet in mijn boekhouding van 2014 meegenomen, totaal niet aan gedacht. Zou ik dat dus dit jaar wel moeten meenemen? Achteraf weet ik natuurlijk hoeveel dat bedroeg, ook dit jaar weer heb ik die per 1-1 ontvangen denk ik.

 

Dit mag dan geen oorzaak zijn in de ongelijkheid, of je moet je vergissen, of ergens dubbel geboekt.

 

 

Dit dacht ik dus ook idd, thx.

Link naar reactie
  • 0

Daardoor staat er volgens mij dus 226 euro meer op mijn zakelijke rekening dan als ik dat niet had gedaan. En ik heb die bedragen prive betaald, vandaar mijn idee dat ik dat als prive storting in natura zou moeten zien. Oh, nu ik dit type denk ik dat het een privestorting op bank zou moeten zijn! Het is immers geld dat op mijn zakelijke rekening terecht is gekomen. Straks eens nagaan of dit uitmaakt...

 

Dit haal je dus weg met prive onttrekking en geen storting.

 

 

Dank je.

 

Ik heb het alleen niet weggehaald, het staat er nu nog. En waar komt het vandaan... Ik heb het idee dat ik de aanwezigheid van dit bedrag op mijn bedrijfsrekening moet verantwoorden...

 

Dan is het er in mijn optiek dus gekomen door een prive storting, ik heb dit bedrag immers prive uitgegeven, maar door deze aftrekpost is het "verschenen" op mijn rekening (eigenlijk: niet verdwenen in de afdracht btw).

 

Hoe doen anderen dit? Niet? Gewoon laten staan en niet zeggen dat het een privé storting is (geweest)... In mijn ogen is dit raar.

Link naar reactie
  • 0

Hoe doen anderen dit? Niet? Gewoon laten staan en niet zeggen dat het een privé storting is (geweest)... In mijn ogen is dit raar.

 

Nee, je hebt gelijk (ik was een fase te ver) de extra voorbelasting wordt wel met prive storting geboekt.

 

Klopt het BTW saldo (op 31-12-2014) dan volgens jou?

Link naar reactie
  • 0

@Dicko, dank je voor de tip, zal er eens naar kijken.

 

Op zich is mijn systeem ondertussen best uitgebreid geworden en werkt het ook wel okee (dacht ik dan >:() Het wordt elk jaar ietsje beter, denk ik dan maar. Maar kan geen kwaad nog eens naar een systeem te kijken ja.

 

Even goed nadenken of ik je boeking begrijp. Betekent dat dan dat deze korting op je btw afdracht dus direct tot het eigen vermogen van je onderneming gaat behoren. Dan is het een soort schenking van de belastingdienst aan je onderneming en is DAT de bron van het bedrag.

 

Alleen zo raar dat je die schenking zelf eerst vanuit je priverekening hebt betaald en dat je jezelf daar niet prive voor mag compenseren zeg maar.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe doen anderen dit? Niet? Gewoon laten staan en niet zeggen dat het een privé storting is (geweest)... In mijn ogen is dit raar.

 

Nee, je hebt gelijk (ik was een fase te ver) de extra voorbelasting wordt wel met prive storting geboekt.

 

 

Ah, dus ook in de aangifte neem ik dan aan... Toch raar, kan ik zo mijn verschil niet verklaren dus ook. Wat irritant zeg :-\

Link naar reactie
  • 0

Wat is het btw saldo? :-[

 

Ik heb mbt btw nu alleen een schuld aan btw in de boeken staan per 31-12-2015, namelijk de btw over Q4 2015.

 

Die btw omvat de btw over de facturen van Q4 (al heb ik die nog niet allemaal ontvangen, een deel staat (incl btw) als vordering op de balans) minus de voorbelasting van kosten geboekt (en betaald) in Q4, vermeerderd met het stukje aftrek btw ivm gebruikskosten auto.

 

Klopt dat zo?

 

Overigens wist ik natuurlijk in januari al wat mijn btw aanslag over Q4 deed en heb ik gewoon dat bedrag als schuld op de balans gezet.

 

Ik heb geen aparte boekhouding van btw saldi waaruit ik steeds het actuele saldo kan aflezen ofzo.

 

Ik maak per kwartaal de balans op van de ontvangen btw en de voorbelasting. In mijn boekhouding staan steeds de zo actueel mogelijke kosten en opbrengsten verwerkt. Na het kwartaal werk ik dat bij en trek ik de conclusies voor dat kwartaal.

 

 

PS nogmaals fijn dat je meedenkt. Ik sta uiteraard ook open voor kritiek/suggesties op mijn boekhouding ;)

Link naar reactie
  • 0

Klopt als al het voorgaande aan Q4 is vereffend met de belastingdienst dan is het saldo dat van Q4.

 

Dat vul je dus ook in op de aangifte.

 

 

Heb je de privestortingen per kwartaal geteld en misschien ook nog het totaal nog eens op het eind?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, in principe niet. Ik heb alle regels (kosten) van de kwartalen bij elkaar opgenomen in een draaitabel waar ik de totalen uit heb gefilterd op categorie, zoals hier "PSN" (prive storting in natura).

 

Daarnaast heb ik de bankmutaties in een draaitabel opgenomen, ook met een categorisering.

 

Ik verantwoord met behulp van deze draaitabellen de prive stortingen en onttrekingen.

 

De kosten zelf waren eerder al verwerkt in de btw aangiftes en gezamenlijk opgenomen in de winst en verliesrekening.

 

De bedragen uit de draaitabellen heb ik al meermaals gecontroleerd en ook handmatig opgeteld uit de oorspronkelijke regels.

 

Vreemd he...

Link naar reactie
  • 0

Jep, dat is zeker zo.

 

Het gaat overigens niet in de aangifte fout, het gaan in mijn excel al fout. Het gaat in allebei net zo fout, dat is dan wel weer fijn, haha. De fout moet dus in de onderliggende data zitten.

 

Ik heb ook al gezocht op een getal van 286 in de hele file (de helft van 572), naar een post die misschien verkeerd om is geboekt (met dubbel effect dus van 572), niks.

 

 

En ja, waar zou het dan aan moeten liggen... Het moet of in de kosten/opbrensten zitten, of in prive-stortingen/opnames, volgens mij. Of in een typfout in een van de vermogens. Maar deze heb ik steeds eigenlijk maar op 1 plek staan en daarvan overgenomen met een verwijzing in de cel.

Link naar reactie
  • 0

Ok, gevonden.

 

Wat een gedoe zeg. Ik had het opgegeven en was mijn lege-excel boekhouding voor 2016 klaar aan het zetten, die moet ik natuurlijk snel bijwerken voor de btw aangifte nog.

 

En toen ik de kwartaaltabellen leegmaakte en wat extra regels erbij in kopieerde viel me ineens op dat de som onderaan niet over de hele kolom telde door de nieuw ingevoegde regels... Juist ja, dat was dus ook ergens in mijn kostensheet van 2015 gebeurd. Wie had er iets gezegd over kopieerfouten in Excel? Aan dit soort "kopieerfouten" had ik niet gedacht, ik kopieer nooit gegevens maar gebruik ze steeds vanuit een plek waar ze zijn geregistreerd. Maar goed. Dit doe ik dus wel eens fout!

 

Grrr ik voel me stom zeg. Twee kostenposten gemist die ook precies optellen tot het missende bedrag. Bovendien ook uitzonderlijk hoge kosten (voor mijn doen he), normaal heb ik maar wat kleine postjes. Daardoor kon ik me eigenlijk ook niet voorstellen dat er iets met losse kostenposten zou zijn misgegaan voor zo'n groot gat!

 

Wel heel blij dat ik het heb gevonden en dat ik niet gek was of iets niet goed begreep. Allemaal bedankt voor het meedenken, en vergeet niet volgende sukkels zoals ik erop te wijzen hun sommeerfuncties te controleren >;( :'(

 

Link naar reactie
  • 0

Juist ja. Om mezelf maar eens te citeren:

Toen ik m'n boekhouding nog in Excel deed, had ik ook lst van copy-paste fouten, b.v. door verborgen rijen en verkeerd meegenomen formules en bedragen.

 

Na meerdere keren tegen dergelijke fouten aan te lopen ben ik overgestapt naar een boekhoudprogramma waardoor die fouten niet meer voorkomen. Ondanks de hogere kosten heb ik daar nooit spijt van gehad, want het bespaart me veel tijd. Het overnemen van de balans in het aangifteprogramma gaat nu vrijwel altijd vlekkeloos, zonder meldingen over verschillen bij de controles die dat programma doet, of hooguit met 1 euro verschil door de afrondingen.

 

Meest foutgevoelig zijn nu nog de weinig voorkomende betalingen via m'n prive-rekeningen die ik handmatig verwerk. Alle andere betalingen worden automatisch ingelezen, maar een handmatige ben ik wel eens vergeten in te boeken. Dat is dan weer te controleren adhv. de openstaande facturen, maar dat moet je dan wel doen...

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, gevonden.

 

Wat een gedoe zeg. Ik had het opgegeven en was mijn lege-excel boekhouding voor 2016 klaar aan het zetten, die moet ik natuurlijk snel bijwerken voor de btw aangifte nog.

 

Meestal komen bewerkingsfouten op zo'n manier tevoorschijn. Maar boekhoudprogramma's zijn ook niet heilig. Ik heb ook wel eens een kostenboeking gedaan die in de omzet terecht kwam. Omdat ik o.a. de omzet(facturen) ook nog in excel heb staan vond ik de fout. Dus excel gebruik is zeer nuttig ;).

 

Succes verder.

 

Link naar reactie
  • 1

Ja, herkenning alom dus ;)

 

Ik doe het nu nog een jaartje zo. Weer wijzer geworden hoop ik :-\ Maar dat is eerlijk gezegd ook een kwestie van energie die me nu ontbreekt om iets anders te gaan uitzoeken. Verder ben ik redelijk blij met mijn systeempje nu, dat telt ook.

 

Dank allemaal voor het meedenken, nogmaals!

 

En jij was het idd, mmint, dat noemde ik ook, toch? Heel goed, blijf dit roepen. Een ander zet het misschien wel gelijk op het juiste spoor. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.