• 0

btw bij verhuurgroepsaccommodatie aan buitenlands bedrijf

hallo,

 

ik kom er niet uit wijs uit bij de site van de belastingdienst.

wij hebben een groepsaccommodatie en die wordt continu verhuurd aan een buitenslands bedrijf (EU-lid) voor huisvesting van de medewerkers die hier in Nederland werken voor dat bedrijf. moet ik hier BTW over rekenen? en zo ja , moet ik die dan verleggen naar het bedrijf in het buitenland?

 

ik hoop dat iemand hier antwoord op weet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo,

 

ik kom er niet uit wijs uit bij de site van de belastingdienst.

wij hebben een groepsaccommodatie en die wordt continu verhuurd aan een buitenslands bedrijf (EU-lid) voor huisvesting van de medewerkers die hier in Nederland werken voor dat bedrijf. moet ik hier BTW over rekenen? en zo ja , moet ik die dan verleggen naar het bedrijf in het buitenland?

 

ik hoop dat iemand hier antwoord op weet?

Hoi Bus3,

 

Welkom op het HL forum:)

Wat bedoel je precies met "wij hebben een groepsaccommodatie"? Is dit bedrijfsmatig en zo ja, hoe heb je/jullie dit bedrijf geregistreerd? Wanneer het prive eigendom is, kun je allicht hier eens kijken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/2e_woning

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een camping en tevens een groepsaccommodatie. Het is bedrijfsmatig en we zijn geregistreerd als vof en btw plichtig. In mijn ogen kan ik de btw verleggen omdat het om een buitenlandse ondernemer gaat die de accommodatie huurt, maar ik kan dit nergens concreet terugvinden op de site van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Diensten die betrekking hebben op een onroerende zaak vallen niet onder de hoofdregel (dat de dienst wordt verricht daar is waar de afnemer gevestigd is dus, wanneer deze ondernemer is). De BTW kan je dan dus niet verleggen.

 

Hetzelfde zal (hoogstwaarschijnlijk) gelden in de toeristensector voor volledig ingerichte tenten en mobilehomes op campings bijvoorbeeld (ook praat je hier eigenlijk over roerende goederen).

Dus dan kan je ook hier de BTW niet verleggen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik onderstaande link begrijp hoef ik geen btw te rekenen voor de verhuur van onze groepsaccommodatie, mede aangezien het voor langere periode is. Klopt dat?

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/verhuur_onroerende_zaak/verhuur_die_altijd_belast_is_met_btw

 

 

Dit zijn weer van die uitzonderingen waarvan ik denk.. wie bedenkt dat allemaal.. ;D

 

Op basis van die link zou ik zeggen niet belast als het contract met het bedrijf langer dan 6 maanden per keer is, dan vrijgesteld van btw.

langer dan 6 maanden zou dan onder de normale verhuurregels vallen en dan vrijgesteld zijn. MAAR je mag ook overeenkomen dat je btw belast verhuurt. dat is een van de pagina's onder de link die Peter gaf.

 

ik krijg de indruk dat jij naar vrijgestelde verhuur wilt, maar hou er wel rekening mee dat vrijgesteld betekent dat je ook van alle kosten die je maakt in de periode van vrijgestelde huur de btw niet terug kunt vragen. Ik zou geneigd zijn om juist op belaste verhuur te blijven mikken.

Als het bedrijf langdurig accommodatie huurt in Nederland voor personeel dan moeten ze haast wel een Nederlands btw nummer dus dat zou allemaal geen probleem moeten zijn.

 

Als je toch kiest voor onbelaste verhuur moet je dus niet alleen maar de btw van de factuur halen maar ook berekenen hoeveel hoger je kosten worden doordat je de btw niet meer kunt verrekenen en dus een hogere huurprijs rekenen om dat te compenseren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi roel

Hier heb je wel een punt ja. Ik kan beter 6% btw rekenen zodat ik de onkosten ook de btw van kan terugvragen. Het is een tjechisch bedrijf met btw nummer uit Tsjechië, moet ik dan de btw verleggen of kan ik gewoon 6% in rekening brengen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.