• 0

Overeenkomst partner VOOR opstart bedrijf

Dag iedereen,

Momenteel ben ik al 9 maanden bezig met de ontwikkeling/design/research van een app om mensen snel samen te brengen. Vorige week heb ik een programmeur ontmoet die mee in dit avontuur gaat stappen. Graag zou ik goede afspraken willen maken met de man, maar dit vind ik een vrij moeilijke kwestie. Dit omdat er nog geen bedrijf is opgestart.

We gaan dus alle 2 gratis werken totdat we het product volledig hebben ontwikkeld en onze eerste klanten hebben binnengehaald. (Customer development is al gebeurd)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Welke belangrijke vragen moeten we onszelf stellen? Kan ik zelf een document opmaken en dit geldig laten maken door een notaris? Of zijn er betere mogelijkheden?

Alle hulp is welkom. Bedankt!

Vriendelijke Groeten

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
Kan ik zelf een document opmaken en dit geldig laten maken door een notaris? Of zijn er betere mogelijkheden?

Zeker betere mogelijkheden:

1) ga niet naar notaris. Dat is namelijk niet nodig

2) ga naar een jurist of advocaat en laat die een goede overeenkomst opstellen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Als bescheiden aanvulling:

Je hebt niemand anders nodig om een contract / afspraak met een ander te maken. Een contract is wat jullie zelf onderling afspreken, en is meestal vormvrij. Zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig (alleen: je hebt een probleem als je iets wilt bewijzen en de andere partij zegt dat het niet is zoals jij zegt).

Er zijn wel een paar overeenkomsten waar wettelijk zwaardere eisen aan zijn maar die lijken me hier niet van toepassing (aankoop van een huis of een vliegtuig, verpanding, huwelijk, dat soort dingen).

Voor de overeenkomst zelf (het papiertje) heb je niemand nodig.

De vraag is echter of jullie zelf helemaal helder hebben wát je onderling wilt afspreken, en daarbij kan hulp van een jurist oid handig zijn.

Voorafgaand aan het inschakelen van een jurist is het handig als jullie zelf bedenken wat je geregeld zou willen hebben als de samenwerking twee jaar verder is, of als het onverhoopt mis zou lopen.

Wie mag verder met het idee, is er auteursrecht of merkenrecht in het spel, hoe wil je de samenwerking vormgeven (BV, VOF, 2 x EMZ etc), hoe wordt de verdeling van baten en lasten, wel/geen kantoor huren, wat als de een er mee wil stoppen, wil emigreren, drie kinderen moet verzorgen, de loterij wint, zijn huis uitgezet wordt, een nieuw idee krijgt, geen zin meer heeft, etc; moet er kapitaal aangetrokken worden (door wie, op wiens risico).

Hou jezelf een goeie en een kwaaie droom voor, en bedenk wat je in beide gevallen geregeld zou willen hebben. Schrijf dat op (al dan niet puntsgewijs), dat is de basis voor je overeenkomst.

Als je daarna externe hulp inschakelt (bijvoorbeeld een jurist) weet je ten eerste wat je eigen wensen zijn en ten tweede kost het minder dan wanneer je het hem/haar moet laten uitvragen.

En als je inderdaad op specifieke punten komt (bijvoorbeeld auteursrecht, of de samenwerkingsvorm), effe googelen. Niet ieder jurist weet overal alles van, als je op hoofdlijnen weet waar je naar moet vragen help dat bij het selecteren van de juiste hulp.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar