• 0

internetonderneming opzetten

Hallo,

 

Ik wil een internetonderneming beginnen. Het wordt een zoekmachine voor een specifieke branche. Die bedrijven moeten dan betalen om in de database te komen staan.

 

Momenteel zijn er al websites die dat hebben en die vragen er niets voor om in de database te worden opgenomen.

 

Nu zijn dat mijn 'concurrenten', maar mijn plan is om al die websites op te kopen. Ik ben al met ze in onderhandelingen en allemaal willen ze hun website verkopen.

 

Ik krijg op die manier dus als het ware een monopoly op dat gebied.

 

Als ik één website zou hebben, maakt het voor die bedrijven niets uit. Want dan staan ze op al die andere websites nog en gratis ook. Maar nu moeten ze wel betalen willen ze goed gevonden worden.

 

Er zijn enkele duizenden bedrijven in die branche die niets liever willen dan goed gevonden worden op het internet.

 

Ik heb 10 websites/domeinnamen op het oog. Die allemaal die branche omschrijven. En al velen bezoekers trekken, alleen al door hun naam.

 

De totale kosten om alle domeinnamen over te kopen en een goede database te laten ontwikkelen en KvK zal ongeveer € 75.000 bedragen.

Ik denk dat de bank mij niet zo een hoog bedrag wil lenen aangezien ik geen garanties kan geven of een onderpand.

 

Dus ik heb een 2e optie: door 4 domeinamen gelijk te kopen en voor de rest een soort operational leasecontract op te stellen. Dat ik dat domeinnaam tijdelijk huur totdat ik het afgesproken bedrag bijelkaar heb en het dan betaal. Nu moet dat contrakt dan wel waterdicht zijn, zodat ze later niet in ene een hoger bedrag kunnen vragen of dat ze de deal niet meer door laten gaan. Ik schat dat ik dan maar € 25.000 opstartkosten nodig heb.

 

Ik wil een bedrag vragen van € 200 om in de database te komen. Dat is wel een hoog bedrag maar ze moeten er maar wat voor over hebben. Met dit bedrag hoeft ook maar 1 op de 15 bedrijven ja te zeggen.

 

Ik wil die bedrijven eerst een email sturen met daarin alles wat we bieden en wat voor voordelen dat allemaal heeft en daarna wil ik ze na gaan bellen. Ik doe dit wel in stappen.

 

De grote lijnen heb ik al op papier en in mijn hoofd, maar hoe geef ik dit nu goed weer in mijn financieelplan?

 

En wat zijn dan de volgende stappen. Eerst naar de bank en maar afwachten of ze het verwachte bedrag willen lenen of eerst de deal sluiten met de eigenaren van die domeinnamen en dan maar afwachten of ik de lening wel krijg?

 

Ik neem aan dat in dit geval niet de bezoekers van de website maar de bedrijven mijn klanten zijn, toch? Zij zijn immers de gene die betalen.

 

Zoals je kan lezen ben ik momenteel druk bezig met mijn ondernemingsplan, maar blijf ik vooral steken op het financieel plan. Ik hoop dat iemand me in ieder geval een beetje opweg kan helpen.

 

Ik heb ook nog een freelance baan, maar daarnaast houd ik nog genoeg tijd over voor dit bedrijf.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Nu zijn dat mijn 'concurrenten', maar mijn plan is om al die websites op te kopen. Ik ben al met ze in onderhandelingen en allemaal willen ze hun website verkopen.>><

 

Roept een hoop vragen op:

 

En als er nou weer iemand komt met een gratis site, ga je die dan ook allemaal opkopen?

 

Waarom denk je dat bedrijven hier 200 euro over hebben om in een database te komen?

 

Welke verdienmodellen heb je nog meer?

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ziet hier met mn ogen te knipperen. Alweer een zoekmachine? Je hebt zo onderhand een zoekmachine nodig om zoekmachines te kunnen vinden.

 

75.000 euro alleen om concurenten op te kopen :-\?

 

De vraag blijft: waarom wilt een bedrijf in jouw zoekmachine komen als dat ook gratis kan? Het is namelijk onmogelijk alle gratis concurenten uit te schakelen/op te kopen.

 

Ik wil een bedrag vragen van € 200 om in de database te komen. Dat is wel een hoog bedrag maar ze moeten er maar wat voor over hebben. Met dit bedrag hoeft ook maar 1 op de 15 bedrijven ja te zeggen.

 

::). Jij hebt t niet voor t zeggen hoor.

 

Ik wil die bedrijven eerst een email sturen met daarin alles wat we bieden en wat voor voordelen dat allemaal heeft en daarna wil ik ze na gaan bellen. Ik doe dit wel in stappen.

Dat heet spam.

 

 

Misschien ben ik te kortzichtig, maar ik schat de kans van slagen uiterst klein in. En de kans dat de bank jou geld gaat lenen nog kleiner.

 

Ik zou je complete plan eens voorleggen aan een aantal mensen die er verstand van hebben. Als die ook staan te juichen, doorzetten. Anders nog eens goed nadenken of je zo'n groot risico wilt nemen.

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Ik beloof je dat ik geen concurrerende website zal starten. Wil je dan nu aub zo vriendelijk zijn om e. 500 over te schrijven op rekening 1604 66 004 te name van Amadeos Benelux.

 

Bij voorbaat dank.

 

Ik sluit me aan bij bovenstaande posts. Te erg voor woorden wat je allemaal in je hoofd en op papier hebt. Spiet me donders maar kan er niets beters van maken.

 

Een forum is handig om wat korte tips te krijgen. De vraag die jij stelt is dermate 'voor uitleg' vatbaar dat niemand er zo een zinnig antwoord op kan geven.

 

Specifiek

-------------

 

Ben specifieker in je vraag stelling; wellicht kunnen we je dan helpen.

 

Groet, Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • -2

Jullie snappen het niet helemaal. Ik ben serieus heel erg serieus.

En ik zal een serieus voorbeeld geven zodat je het beter snapt.

Stel je voor je bent homo en je zoekt een vriend/informatie.

Op welke welke websites kijk je dan in eerste instantie en verwacht je informatie te vinden?

homo.nl

nicht.nl

flikker.nl

homofiel.nl

 

Op al die websites kan je gratis een contactadvertentie plaatsen. als je voor homo.nl moet betalen zet je het toch gewoon gratis op 1 van die andere sites. Stel je voor ik koop ze allemaal, dan moet je wel betalen als je wilt dat je advertentie nog gezien wordt.

Het zijn niet de websites die ik koop het zijn de unieke domeinnamen die niemand me meer af kan pakken. Ik hoop dat jullie het nu begrijpen. En ik hoef geen reply meer van sukkels en hun stomme opmerkingen.

Voor alle serieuse, alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij de sukkels ;D

 

En dan pak ik mijn synoniemenboekje en verzin een nieuwe die je nog niet hebt of beter nog ik ben 'creatief' en verzin iets als 'derozevriend.nl'. Goede domeinnaam kan je veel hits opleveren maar zeker geen monopolie.

Link naar reactie
  • 0

Verbazingwekkend hoe snel je "ziet" dat je antwoord hebt gekregen van sukkels. Als je iets verder kijkt dan de antwoorden zie je dat deze "sukkels" al een stapje verder zijn dan jij nu bent, zij hebben al een onderneming.

 

Kritiek is niet altijd leuk, maar in dit geval zou ik er mijn voordeel meedoen. Goed kijken en luisteren, plan nog eens overdenken. Vind je het nog steeds gigantisch dan moet je er gewoon voor gaan.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Offtopic: als ik homo zou zijn zou ik zeker geen advertentie plaatsen op flikker.nl...

 

Toch, de bovenstaande reacties komen je misschien bot over, amar ik had bij je eerste post ook al zo'n gevoel: als jij je concurrent uitkoopt, wat let hem om met een andere domeinnaam weer dezelfde business te starten? Jij koot www.fietsenmaker.nl van mij, ik ga verder met www.ikmaakjefiets.nl ... hoe denk je dat te ondervangen? Concurrentiebeding? Lijkt me juridisch moeilijk overeind te houden....

 

Ik begrijp je plan en je intentie, maar wat is de meerwaarde voor de klant? Uitgaan van een monopoliepositie om je klanten binnen te halen is gevaarlijk: mocht het niet zo zijn dat je een monopoliepositie hebt, wat is dan je meerwaarde voor je klant? Kan hij voor een laag bedrag een advertentie plaatsen die op alle opgekochte domeinnamen komt te staan?

 

Wat zijn je vijf P's? Wat doe je voor de klant dat je klant bij jou komt? Waarin onderscheid jouw bedrijf zich van andere aanbieders van hetzelfde product? Dit zijn toch echt de basisvragen die een bank graag goed beantwoord ziet. De bank stuurt je sneller naar huis dan bovenstaande mensen... ;)

Link naar reactie
  • 0

De 'toon' van met name RKL's laatste bovenstaande reactie vind ik niet echt uitnodigend om inhoudelijk te reageren.

 

Stel dat je serieus gratis advies wilt hebben van mede-ondernemers die hun eigen (vrije) tijd besteden aan het helpen van starters en collegae, hoe zouden die dan aanbesproken wensen te worden?

 

Bovenstaande reacties slaan de spijker gewoon op z'n kop imo.

Je kunt voor nog zoveel euro's domeinnamen overnemen, kopen en leasen, maar nieuwe concurrentie ligt altijd op de loer. Daar nieuwe spelers, na jouw 'monopolie' een eigen identiteit willen, zullen deze zich niet gaan profileren aan de hand van (gebruiksrecht) van domeinnamen van jou, tenzij dit veel voordelen heeft.

 

Een voordeel zou volgens jou zijn de vele bezoekersaantallen en daarmee een gevulde database, die jij beschikbaar stelt tegen een bepaald tarief? Maar iedere prospect/cliënt stelt andere eisen aan de benodigde of beschikbare inhoud hiervan.

 

Ik wil jouw plan niet afkraken, maar denk er nog maar eens goed overna over andere mogelijkheden, die wellicht tegen lagere investering zijn te realiseren.

 

Persoonlijk zou ik nadenken over een enkele domeinnaam, met daarop inhoud zonder deze te linken over meerdere domeinnamen. Met goede marketing is het mogelijk een beter resultaat te bereiken, dan met bezoekers die 'toevallig' 1 van de vele geclaimde domeinnamen intikt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou laat ik nog één poging wagen om je op het pad te zetten, ik denk namelijk dat hier sprake is van verstand verbijstering. Geeft niet, heb ik ook wel eens last van 8)

 

Laat ik ook eens wat uit mij nek gaan kletsen, als je denkt dat we dat op onze vrije vrijdagavond hier denken te doen.

 

Als je nou een monopoly wil, dat gewoon niet mogelijk is en zelfs niet mag moet je eens denken aan de anwb die ingehaald wordt door ...hoe heet ie...routemobiel of zo! Kijk dat is nou ondernemen. Geweldig!

 

Je concurrentie verslaan (voorzover het concurenten zijn) door domein namen op te kopen, gaat niet lukken. Neem dat nou even aan. Maar ervaring wil " If you can't beat them, join them". Misschien moet je eens die richting op denken. Maak een zoekmachine die naar alle zoekmachines kijkt, links ontdubbeld etc..Let op onderzoek of er al niet zoiets is. En als er het is "join them".

 

Mij krijg je pas boos als je echt op een sukkelige manier tijd en energie gaat verspillen en straks je rekeningen niet kunt betalen, waar mischien één van ons nog wel eens de dupe van kan worden!

 

Loop nou niet boos weg, van mij krijg je nog één kans, maar kom dan wel met iets zinvols!

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel zijn er al websites die dat hebben en die vragen er niets voor om in de database te worden opgenomen.

 

Vergis je niet...

Veel van deze websites hebben toch wel hun inkomsten...

Vaak verdienen ze juist aan de bezoekers door betaalde reclame op hun sites. "Gratis" sites verdienen vaak heel goed... Bij google is mijn vermelding gratis, maar ze verdienen geld als water....

 

Zou je ze "uit willen kopen" zul je behalve het domein te kopen ook hun moeten compenseren voor dit verlies aan reclame-kosten.

 

Verder sluit ik me aan bij de heren/dames hierboven...met al die sites die aan gratis vermeldingen doen is bij de meeste bedrijven de lust om te betalen voor een vermelding redelijk laag...

 

Misschien wel een idee voor jou:

Inderdaad veel domeinen opkopen (incl de vermeldingen) en dan je richten op de reclameinkomsten die je kunt genereren vanwege je hoge bezoekersaantallen.....?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hey RKL,

 

Deze 'sukkel' bedoelde t helemaal niet verkeerd hoor. Iedereen heeft wel eens het gevoel t wiel uitgevonden te hebben. Probeer even met beide benen op de grond te blijven.

 

Ik zal verder niet terug gaan schelden, maar even de realiteit laten zien.

 

 

Ik ben homo (niet echt, maar we doen even alsof). Ik zoek een leuke partner. Dan ga ik eerst eens in het café kijken. MSN werkt ook goed voor contacten. Daarna zoek ik eens een keer op google: 'homo dating'. Wow, 80.000 sites. Talloze dating sites. Talloze fora waar je gratis contact kan leggen.

 

Onmogelijk om je hierin een monopoly te verwerven.

 

Maar goed, jij zit in een andere brance (dacht ik). Misschien helpt het even om uit de doeken te doen waar je aan dacht.

Het moet wel iets héél specifieks zijn om je zomaar voor 75.000 een monopoly positie in te kunnen kopen.

 

Je krijgt dus nog één kans om deze stempel te voorkomen: "ikhebeenplankvoormnkopenalsikzodoorgakomthetnietgoed".

[tt]edit: laat k maar niet agressief doen.[/tt]

 

;) goodluck.

 

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

vanuit een nul-positie een monopoly positie verwerven is bijna onmogelijk tenzij je enorme bedragen te investeren hebt en een goed product/dienst.

 

Als iemand mij 200 euro vraagt om mijn link ergens op een site te zetten, investeer ik die 200 euro liever in mijn eigen site, tenzij ik aantoonbaar minimaal 200 euro terugverdien met de plaatsing op de website, en zodra er 1 goede concurrent is die het voor 190 euro doet, ga ik daar heen. ( over het algemeen )

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat RKL nu een goed beeld heeft dat het opkopen van "alle" concurrentie niet te doen is. Omdat niet duidelijk is wat je precies wilt gaan doen, is het niet te zeggen hoe je je plannen beter aan kunt pakken. Stel dat je echt een soort van datingwebsite wilt maken ('dating' (matching) tussen bedrijf en bedrijf valt daar voor het gemak ook onder :)), dan zou ik als ik jou was eens kijken naar social networks (LinkedIn, OpenBC, Orkut) en jobsites als Monster.com en NationaleVacaturebank.nl. Daar valt heel erg veel van te leren (zowel positief als negatief), vooral op het gebied van het starten van betaalde diensten in een markt waar alles gratis is. Stel jezelf eens de volgende vragen:

 

- Iedereen biedt de basisservice gratis aan, maar wat kan ik nu extra bieden zodat mijn dienst écht waardevol wordt (en mensen er geld voor over zullen hebben)

 

- Hoe kan ik me zo onderscheiden, dat ik de anderen overbodig maak (ander imago, andere policy, volstrekt andere werking, volstrekt ander verdienmodel (gerelateerd aan opbrengsten o.i.d.) wat dan ook - of combi's daarvan)

 

(Misschien was je voorbeeld van een homodatingsite volledig uit de lucht gegrepen en heb je niets aan het verhaal hierboven. Maar dan raad ik je aan iets specifieker te zijn zodat je gericht geholpen kunt worden, want zoals je uit alle replies al merkt zijn er genoeg mensen die met je mee willen denken!)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat ik heel erg vaag ben, maar hier lopen ook allemaal ondernemers rond. Sommige zullen indien ze mijn idee ook wel zien zitten, niet vies zijn om mijn idee te stelen. Het is meestal goed om over je idee te praten en van gedachten te wisselen, maar met iets unieks als een domeinnaam lijkt me dat niet verstandig.

 

Ik zit vooral met het financieringsplan.

Is dat gewoon een tabel met de geschatte uitgaven en inkomsten?

Dat zou dan in mijn geval erg kort en simpel zijn.

 

Inkomsten:

Er zou dan instaan in 3 maanden verdien ik dit in de andere 9 maanden komt niks binnen. Een jaar later gebeurd precies het zelfde.

 

Uitgaven:

Ik huur voor dat bedrag die domeinnaam per maand.

En jaarlijks hostingskosten en belasting.

En natuurlijk de telefoonrekening

 

Is dit wat er ongeveer in zo een financieringsplan staat?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de website van de KvK meedere malen doorgelezen. Maar die gaan uit van een uitgebreid financieringsplan. Terwijl het bij mij erg beknopt is. En er staat wel wat er allemaal in moet komen te staan, maar niet hoe.

 

Er staat ook niet hoe je een reele schatting maakt van de inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

wat is je vraag nou precies?

 

er is maar één iemand die de businesskant kan invullen, dat ben jij als ondernemer zelf.

 

wij kunnen en willen best helpen, maar je zult met meer concrete vragen moeten komen.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Monopoliepositie? Ga je een bod op Google uitbrengen? Volgens mij red je het niet met 75 K, of je moet voorkennis hebben. Alle gekheid op een stokje en terug naar de basis.

 

Wie gebruikt de zoekmachine? Juist: de dolende internetbezoeker. Waarom zou die internetbezoeker juist naar jouw zoekmachine gaan? Naamsbekendheid, waarvan?

 

Benader dit ook van de andere kant, maar dat hebben anderen hiervoor reeds gedaan.

 

Dit lijkt een typische kip of ei vraagstuk. Hoe weet de zoekende partij dat hij bij jou moet zijn voor het beste resultaat? Welke garanties kun jij bedrijven bieden dat zij het beste worden gevonden via jouw site? Kom nu niet aan met het antwoord dat je de concurrenten hebt overgenomen en alleen jouw site nog bestaat. Hou er gewoon rekening mee dat je altijd een concurrent zal zijn. Welke garanties kun jij dan bieden?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.