• 0

Inkomstenbelasting - waar staat de nog te betalen factuur in de balans

Beste mensen, ik ben vorig jaar freelancer geworden naast mijn vaste baan en moet nu voor het eerst mijn inkomensbelasting invullen. De balans invullen is dankzij goed zoeken en her en der vragen redelijk goed gegaan. Een vraag waar ik op dit moment wel nog mee worstel is de volgende: ik heb eind december 2015 een factuur ontvangen voor geleverde diensten. Deze factuur (250 euro incl btw) heb ik bij overlopende passiva gezet en uiteindelijk bij kortlopende schulden op de balans van de aangifte. Mijn vraag is, waar moet ik deze factuur plaatsen aan de activa kant om te zorgen dat de balans weer klopt?

 

Bij voorbaat dank voor de hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb eind december 2015 een factuur ontvangen voor geleverde diensten. Deze factuur (250 euro incl btw) heb ik bij overlopende passiva gezet en uiteindelijk bij kortlopende schulden op de balans van de aangifte. Mijn vraag is, waar moet ik deze factuur plaatsen aan de activa kant om te zorgen dat de balans weer klopt?

 

Heb je een reden om die kosten aan een later jaar te willen toekennen?

 

Zo nee, en betreft het enkel een factuur die je zelf in 2015 nog niet betaald had, dan vul je deze als "schulden aan leveranciers" (crediteuren) in.

Als je balans vervolgens niet klopt, dan klopt je "eigen vermogen" waarschijnlijk niet.

 

 

Als het een factuur zou zijn waarin een vooruitbetaling wordt gevraagd voor diensten die in de toekomst nog geleverd moeten worden, en die niet betrekking hebben op 2015, dan kan je het wel als "overige vorderingen" bij de activa zetten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dan zie ik waar ik deze factuur moet plaatsen. Maar de balans is steeds niet in balans helaas. Onderstaand zoals die nu uitziet. Ik ben het jaar begonnen met 0. Het ondernemingsvermogen heb ik berekend door het banksaldo op te tellen bij het de facturen die nog uitstonden en in 2016 betaald zijn. Wat mis ik?

 

Activa

Vorderingen op handelsdebiteuren (bruto bedrag facturen die pas in 2016 gestort zijn) € 4.313,66

Liquide middelen (banksaldo) € 1.657,74

 

Totaal € 5.971,40

 

Passiva

Ondernemingsvermogen (Banksaldo) € 1.657,74

Ondernemingsvermogen (Netto bedrag openstaande factuur (te ontvangen)) € 3.565,00

Overige kortlopende schulden (BTW openstaande factuur (te ontvangen)) € 748,66

Schulden aan leveranciers Overlopende passiva (factuur die nog betaald moet worden) € 250,00

 

Totaal € 6.221,40

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met "openstaande factuur (te ontvangen)"? Bedoel je hiermee werkzaamheden die door jou verricht zijn maar waarvoor nog geen factuur verstuurd is?

 

Te ontvangen hoort volgens mij aan de activa kant thuis.

 

Voor controle zijn ook nog de priveonttrekkingen en de privestortingen noodzakelijk.

 

Tevens mis ik de nog betalen BTW aan de passiva kant.

 

Link naar reactie
  • 0

1) De BTW van de factuur die je nog niet betaald hebt, dien je wel in 2015 als voorbelasting af te trekken (er even vanuitgaand dat je niet volgens het kasstelsel moet werken).

Zou de schuld omzetbelasting dus iets lager verwachten.

 

2) Eigen vermogen aanpassen naar activa - schulden.

Je banksaldo behoort niet volledig aan jou toe als anderen nog centjes van je krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De openstaande factuur gaat om een factuur die ik verstuurd heb in 2015 maar die ik niet in 2015 betaald heb gekregen.

 

Ik heb gebruik gemaakt van de kleine ondernemers regeling en hoefde daarom geen BTW terug te betalen.

 

Verder heb ik 750 euro opgenomen maar dat heb ik inderdaad nog nergens verwerkt.

Link naar reactie
  • 1

je balans klopt van geen kant omdat jij zaken bij ondernemersvermogen aan het tellen bent die daar niet horen en je bent onvolledig met je boekhouding omdat je je priveopnamen en stortingen nog helemaal niet verwerkt hebt.

 

zo ga je er niet komen..

 

Ondernemersvermogen is opgebouwd uit

- het resultaat van het lopend boekjaar ofwel het saldo van de winst en verliesrekening

- je privestoringen (dingen die je prive betaald hebt voor de zaak)

- je prive onttrekkingen

 

wat je aan liquide middelen hebt en openstaande vorderingen is niet relevant..

 

een balans kan alleen in evenwicht komen als het saldo van de winst en verliesrekening wordt opgenomen in het ondenemersvermogen.

 

 

 

op basis van de onvolledige informatie die je hebt gegeven ziet je balans er als volgt uit.

 

 

Activa

handelsdebiteuren 4.313,66

liquide middelen... 1.657,74

balanstotaal......... 5.970,40

 

Passiva

Ondernemersvermogen

priveopname.............. 750,00

resultaat lopend jaar...... ??

 

Kortlopende schuld btw 748,66

Schuld aan leveranciers 250,00

Balanstotaal................5.971,40

 

 

Als dit alle posten zijn dan is het passivatotaal 1748,66 en dan zou je resultaat boekjaar (Winst) 4222,74 moeten zijn.

maar dat is dus de vraag aan jou wat is jou winst in 2015?

 

verder wat brood ook zeg als je de KOR toepast dan hoort die btw schuld ook niet op de balans maar in je resultaat. dus dan wordt je winst hoger en je balanspost verdwijnt.

 

maar voor je verder komt moet je dus eerst zeker weten dat je alles verwerkt hebt en weet wat je winst is.

Link naar reactie
  • 0

De balans lijkt nu te kloppen.

 

Activa

Vorderingen op handelsdebiteuren - € 4.313,66

Liquide middelen - € 907,74

Totaal € 5.221,40

 

Passiva

Ondernemingsvermogen € 4.971,40

Schulden aan leveranciers € 250,00

Totaal € 5.221,40

 

Wat fout ging is:

- De liquide middelen klopten niet omdat de berekening verkeerd was.

- Het ondernemersvermogen klopte niet. Dat is nu als volgt berekend: € 5.721,40 (Winst) - €750 (priveonttrekkingen). (stortingen zijn niet gedaan).

 

Het klopt ook met de winstcontrole in de aangifte. Bedankt voor de hulp!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat fout ging is:

- De liquide middelen klopten niet omdat de berekening verkeerd was.

 

Ik begrijp niet wat er met liquide aan berekening onderhevig zou kunnen zijn ???.

 

Eerst : Liquide middelen (banksaldo) € 1.657,74

En nu: Liquide middelen - € 907,74

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.