• 0

Hoe verwerk ik figuranten / ehbo'ers

Hallo,

Ik heb gezocht naar antwoord op onderstaande maar kan niets vinden. Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven.

 

Ik moet een factuur maken voor medewerking aan een rampenoefening.:

Omdat het last minut was heb ik me niet kunnen voorbereiden en heb dus gehandeld naar goeddunken.

 

Ik heb geleverd:

Materialen

kilometervergoeding

Eigen inzet.

Dat is voor mij nog wel te factureren en te verwerken in de administratie.

 

Echter heb ik zes personen als figuranten/lotus in moeten huren.

Omdat ik in principe zelden op deze manier werk is mijn vraag hoe ik dit kan vermelden op de factuur en in de adm. Deze mensen hebben een onkostenvergoeding gehad van € 25,00 pp. Moet ik daar btw in mee berekenen??

 

Wat omslachtig omschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.

bvd.

Arie

We zijn er om elkaar te helpen, dat geeft een goed gevoel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Arie,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ben jij ondernemer en zijn de figuranten/lotus medewerkers "vrijwilligers"? Dan kan een vrijwilliger geen belastingvrije vergoedingen ontvangen voor verrichte werkzaamheden. Sterker nog, je kunt niet werken met betaalde vrijwilligers. Ik denk echter niet dat de "vrijwilligers" hun vergoeding zomaar terug willen geven. Als de "vrijwilligers" hun onkosten aan kunnen tonen met bonnetjes kun jij deze wel als kosten inboeken, maar dat zal hier wel niet het geval zijn.

 

Met BTW aan de inkoopkant heb je hier niets van doen; je hebt ook geen factuur van ze ontvangen met BTW. Hoe jij dat op jouw factuur naar je opdrachtgever zet is geheel aan jou. Als je hebt afgesproken dat 1-op-1 door te belasten wordt het lastiger. Als je dan 25 euro op de factuur zet, en je bent verder BTW plichtig, dan moet je er eigenlijk ook BTW over heffen, ja. Net als over jouw onkosten en kilometervergoeding. Als je opdrachtgever die kan terugvragen is er echter niets aan de hand, maar ik maak uit je website op dat je opdrachtgevers dit waarschijnlijk niet kunnen. Jammer.

 

Voor jouw onderneming kun je eigenlijk niet werken met betaalde vrijwilligers, want je bent geen "goed doel" maar een commerciële organisatie. Daarnaast zijn er andere redenen om niet zomaar te werken met vrijwilligers. De vrijwilligers zien jou logischerwijs als hun opdrachtgever en zullen jou aansprakelijk stellen bij ongevallen of schade . Lastig, want jij kunt je daar (waarschijnlijk) niet tegen verzekeren omdat deze constructie niet is toegestaan. Voor zowel jou als de vrijwilligers is dat een enorm risico.

 

Tip: misschien is het een optie dat je opdrachtgever de "vrijwilligers" (met terugwerkende kracht) betaalt. Als zij een algemeen nut beogende instelling zijn (Rode Kruis of zo) dan kunnen ze dat doen als vrijwilligersvergoeding. Zijn zij een commerciële organisatie, dan hebben ze vast een loonadministratie die dat netjes kan regelen; dan hoef jij dat in elk geval niet administratief op te zetten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

Hartelijk dank voor je uitgebreide en heldere uitleg.

Daar kan ik mee vooruit en moet even iets anders gaan verzinnen om dit soort situaties een volgende keer anders op te pikken.

Opdr. gever is commercieel, maar ik ga ervan uit dat we deze keer wel iets kunnen construeren.

 

Vriendelijke groet,

Arie

We zijn er om elkaar te helpen, dat geeft een goed gevoel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.