• 0

inkomensbelasting invullen: bedrijf 1 maand actief in 2015 en geen omzet

Beste mensen,

Ik moet dus de inkomensbelasting invullen maar mijn bedrijf bestond in 2015 maar 1 maandje en had nog geen omzet, vooral uitgaven maar wat moet ik dan invullen bij de inkomensbelasting?

 

Moet ik alsnog de activia, goodwill e.d. invullen? Welke punten zijn eigenlijk voor mij belangrijk bij de inkomensbelasting indien er nog geen omzet is?

 

Ik heb niet eerder een inkomensbelasting ingevuld moet ik daarom perse voor dat maandje alles met de boekhouder bespreken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je maar een maand wat gedaan hebt lijkt me dat de belastingdienst je nog niet ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je kunt dan de kosten en opbrengsten eenvoudig kwijt onder "overige inkomsten". Dat scheelt heel veel velden invullen. Als je nog nooit een aangifte inkomstenbelasting (als particulier) hebt gedaan zou dat voor 2015 moeten lukken, al ben je er niet vroeg mee. Voor je aangifte als ondernemer zou ik zeker deskundige hulp inschakelen van een boekhouder en/of fiscalist. Ik ben geen van beide, dus ik roep ook maar wat... 8)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je maar een maand wat gedaan hebt lijkt me dat de belastingdienst je nog niet ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je kunt dan de kosten en opbrengsten eenvoudig kwijt onder "overige inkomsten". Dat scheelt heel veel velden invullen.

Aangenomen dat TS eind november of begin december 2015 zijn onderneming heeft opgestart, kan het best zo zijn dat er toch sprake is van 'ondernemer voor de inkomstenbelasting'.

 

Anno 2016 gaat het allemaal een beetje anders ... zie: Welke aangifte moet jij doen?

 

zie ook: Aangiftehulp inkomstenbelasting.

Doe jij als ondernemer, zzp’er of starter zelf je aangifte inkomstenbelasting? Deze aangiftehulp helpt je op weg. Met uitleg, rekentools en handige invultips.

 

en ook: OndernemersCheck - Ben jij ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

voor de volledigheid: Je aangifte over 2015 staat vanaf 1 maart klaar in Mijn Belastingdienst en dus niet meer in je persoonlijke ondernemersomgeving.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je maar een maand wat gedaan hebt lijkt me dat de belastingdienst je nog niet ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je kunt dan de kosten en opbrengsten eenvoudig kwijt onder "overige inkomsten". Dat scheelt heel veel velden invullen. Als je nog nooit een aangifte inkomstenbelasting (als particulier) hebt gedaan zou dat voor 2015 moeten lukken, al ben je er niet vroeg mee. Voor je aangifte als ondernemer zou ik zeker deskundige hulp inschakelen van een boekhouder en/of fiscalist. Ik ben geen van beide, dus ik roep ook maar wat... 8)

 

 

Bedankt voor je reactie

Ja ik moet dat dus even nader bekijken want in 2015 waren het alleen kosten en kan dat dus bij overige kosten noteren=. Ja inderdaad voor 2016 moet ik sowieso een expert inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

Als je maar een maand wat gedaan hebt lijkt me dat de belastingdienst je nog niet ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je kunt dan de kosten en opbrengsten eenvoudig kwijt onder "overige inkomsten". Dat scheelt heel veel velden invullen.

Aangenomen dat TS eind november of begin december 2015 zijn onderneming heeft opgestart, kan het best zo zijn dat er toch sprake is van 'ondernemer voor de inkomstenbelasting'.

 

Anno 2016 gaat het allemaal een beetje anders ... zie: Welke aangifte moet jij doen?

 

zie ook: Aangiftehulp inkomstenbelasting.

Doe jij als ondernemer, zzp’er of starter zelf je aangifte inkomstenbelasting? Deze aangiftehulp helpt je op weg. Met uitleg, rekentools en handige invultips.

 

en ook: OndernemersCheck - Ben jij ondernemer voor de inkomstenbelasting?

 

voor de volledigheid: Je aangifte over 2015 staat vanaf 1 maart klaar in Mijn Belastingdienst en dus niet meer in je persoonlijke ondernemersomgeving.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Dank je voor je bericht nedzhibe

Hmm interessant, ziet er wel wat ingewikkelder uit eigenlijk. Ik denk dat ik maar de aangifte moet uitstellen...

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de bijdragen van Nedzhibe en Ron:

 

Je kunt nu inderdaad beter voor een particuliere aangifte kiezen (niet als ondernemer).

 

Naast het invullen van je persoonlijke gegevens doe je het volgende:

• Op het scherm "Persoonlijke gegevens" kies je bij "Hebt u van ons bericht gekregen ..." voor "Nee"

• Op het scherm "Inkomsten" zet je een vinkje bij "Inkomsten uit overig werk"

• Op het scherm "Inkomsten uit overig werk":

Vul bij "Inkomsten" een omschrijving in en bedrag nul

Vul bij "Aftrekbare kosten" een omschrijving in en het bedrag van de kosten

Kies bij alle andere vragen voor "Nee"

 

In denk dat je dan al een eind verder bent.

En je hebt nog meer dan 2 hele dagen . . .

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de bijdragen van Nedzhibe en Ron:

 

Je kunt nu inderdaad beter voor een particuliere aangifte kiezen (niet als ondernemer).

 

Naast het invullen van je persoonlijke gegevens doe je het volgende:

• Op het scherm "Persoonlijke gegevens" kies je bij "Hebt u van ons bericht gekregen ..." voor "Nee"

• Op het scherm "Inkomsten" zet je een vinkje bij "Inkomsten uit overig werk"

• Op het scherm "Inkomsten uit overig werk":

Vul bij "Inkomsten" een omschrijving in en bedrag nul

Vul bij "Aftrekbare kosten" een omschrijving in en het bedrag van de kosten

Kies bij alle andere vragen voor "Nee"

 

In denk dat je dan al een eind verder bent.

En je hebt nog meer dan 2 hele dagen . . .

 

Hoi lex, dankje! Ik heb hier veel aan!

En noge een vraagje in mijn geval heb ik dus wel een brief ontvangen over dat ik aangifte moet doen als ondernemer? Maar maakt het niet uit als ik nee invul?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.