• 0

Schuld bij de Belastingdienst: escalatie voorkomen

Ik heb 4200 - 4700 euro schuld bij de Belastingdienst. Hiervoor heb ik schuldhulp nodig. Zelf regeling treffen willen ze niet meer (met mij). Uitstel ook niet meer mogelijk. Veel brieven geschreven om situatie uit te leggen.

 

Heb schuldhulp aangevraagd. Onlangs nog, een eerste gesprek gevoerd. De boekhouding, dat hebben ze eerst van mij nodig. Eerder kunnen ze mij niet helpen. Helaas nog niet gereed. Working on it. Lukt zelf. Moet alleen meer tijd voor vrijmaken. Ik ga weer een brief schrijven met een update over de situatie.

 

In de tussentijd loopt de schuld verder op, maar los ik wel af wat ik kan. Ik blijf euro's afstorten.

 

Heb verder nauwelijks tot geen waardevolle bezittingen. Dus het meest voor de hand liggende is dat ze overheidsvorderingen gaan instellen. (flappen van de bankrekening aftrekken). Verder kunnen ze er volgens mij niet zoveel mee. Failliet verklaren ja, dat wel. Maar is de vraag of ze dat zullen doen. Het loopt al allemaal een tijdje. Hebben ze daar trouwens een andere schuldeiser voor nodig? Bij alle andere schuldeisers heb ik namelijk regelingen lopen die ik redelijk kan nakomen.

 

Wat kan ik in de tussentijd nog meer doen om te voorkomen dat de Belastingdienst maatregelen gaat nemen? En wat zou jij doen als je de invorderaar zou zijn? Ik moet de tijd zien te overbruggen van boekhouding > boekhouding naar schuldhulp > schuldhulp bemiddelt met Belastingdienst. Maar dat duurt nog een week of 4 tot 6 of 8 (2 volledige jaren inlopen namelijk).

 

Hoor graag, fijne dag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat kan ik in de tussentijd nog meer doen om te voorkomen dat de Belastingdienst maatregelen gaat nemen?
Als dit een ondernemersvraag is ... harder en langer werken. In ieder geval niet dit >> "In de tussentijd loopt de schuld verder op, maar los ik wel af wat ik kan."

 

Failliet verklaren ja, dat wel. Maar is de vraag of ze dat zullen doen. Het loopt al allemaal een tijdje. Hebben ze daar trouwens een andere schuldeiser voor nodig?
Nee, dat heeft de Belastingdienst niet nodig. En ja, dat zal de Belastingdienst in een uitzichtloze situatie zeer waarschijnlijk wel doen. Dat kan je daarna in loondienst gaan, waarna zij een loonbeslag kan leggen.

 

En wat zou jij doen als je de invorderaar zou zijn?

Zekerheid, dat je op termijn al je schulden kunt afbetalen, waarvan je 1e termijn NU ingaat en niet pas over een paar maanden.

 

Ik moet de tijd zien te overbruggen van boekhouding > boekhouding naar schuldhulp > schuldhulp bemiddelt met Belastingdienst. Maar dat duurt nog een week of 4 tot 6 of 8 (2 volledige jaren inlopen namelijk).
Wat voor een onderneming en boekhouding mag ik mij daarbij voorstellen als daar 1 tot 2 maanden voor nodig is om de cijfers op de juiste plaats te zetten?

 

Wat betreft de belastingschuld .. waar bestaat die uit? ... een schatting IB voor twee jaren? ... of heb je soms ook geen BTW afgedragen? Met dat laatste heb je echt een probleem.

 

Volgens mij is de zaak al flink geëscaleerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Ik heb 4200 - 4700 euro schuld bij de Belastingdienst. Hiervoor heb ik schuldhulp nodig. Zelf regeling treffen willen ze niet meer (met mij). Uitstel ook niet meer mogelijk. Veel brieven geschreven om situatie uit te leggen. [..] De boekhouding, dat hebben ze eerst van mij nodig. Eerder kunnen ze mij niet helpen. Helaas nog niet gereed. Working on it. Lukt zelf. Moet alleen meer tijd voor vrijmaken.

Ik zal heel eerlijk zijn. Als ik je berichten van de laatste 2 jaar doorlees, dan begrijp ik de fiscus (inmiddels) wel. Wat me daar vooral aan opvalt is dat je ons steeds om oplossingen vraagt, maar tegelijkertijd krijg ik de indruk dat je bar weinig met de gegeven informatie doet en maar door blijft modderen.

 

Maar je situatie begrijp ik niet. Een groot aantal topics ging over het doen van de boekhouding en versturen van aangiftes (aug 2014: hoe doe ik een suppletieaangifte? feb 2015: Hoe doe ik een boekhouding? jul 2015: Hoe houd ik uren bij? Hoe moet ik aangifte doen? aug 2015: Hoe ziet een jaarrekening er uit?)

 

En nu zeg je dat de boekhouding nóg niet klaar, of eigenlijk wéér niet! Ik kan me dat alleen maar voorstellen als je zó ontzettend veel opdrachten hebt dat je er niet aan toe komt, of dat je er simpelweg niet (genoeg) aan hebt gedaan om het bij te houden. Zeker in jouw situatie vind ik het onvoorstelbaar dat je niet ten minste je cijfers op orde hebt. Mensen en organisaties zijn meestal best wel genegen om te helpen, maar niet als je je zaken niet op orde hebt.

 

In 2014 heb je nota bene een BBZ-aanvraag gedaan. Daar had je toch toch ook jaarstukken voor nodig? En wat heb je dan in 2015 zitten doen? En dan vooral met de tips die je kreeg naar aanleiding van al je vragen? Hoe kan het nou toch dat je dit soort informatie niet meteen beschikbaar hebt?

 

Wat kan ik in de tussentijd nog meer doen om te voorkomen dat de Belastingdienst maatregelen gaat nemen? En wat zou jij doen als je de invorderaar zou zijn? Ik moet de tijd zien te overbruggen van boekhouding > boekhouding naar schuldhulp > schuldhulp bemiddelt met Belastingdienst. Maar dat duurt nog een week of 4 tot 6 of 8 (2 volledige jaren inlopen namelijk).

Als je na zo veel tips en tijd nu nog eens een paar maanden op je handen blijft zitten, gaat het natuurlijk sowieso moeilijk worden. Je zult echt zelf iets moeten gaan doen in plaats van op anderen te wachten. Een schuld gaat echt niet vanzelf weg. En ook schuldhulp is alleen maar dát: schuldhulp. Schuldhulp zorgt er namelijk niet voor dat je schuld weg gaat. Je wordt alleen maar een beetje geholpen met het omgaan met schuldeisers of geld in het algemeen. In de tussentijd zou ik maar snel zelf nog iets proberen te doen, bijvoorbeeld door te beginnen met bijvoorbeeld zelf je schulden (te) regelen.

 

Verder zou ik nog eens de zinnige antwoorden van Joost (aug 2014) en Roel (sep 2015) goed tot je nemen. In aanvulling op Roels antwoord zou ik wat actiever aan de gang gaan met het berekenen van je beslagvrije voet (zie ook: Rekenhulp) en/of een verzoek voor het toepassen daarvan in te dienen bij de fiscus, mocht dat zinnig zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.