• 0

BTW-nummer aanvragen na KvK-inschrijving

Beste Belastingdienst,

 

Onlangs heb ik een KvK aangevraagd. toen dacht ik dat ik geen btw-nummer nodig had. Afgelopen week kwam ik erachter dat ik hem wel nodig heb, nu is mijn vraag: kan ik alsnog een btw-nummer aanvragen.

Ik heb met de KvK handel gebeld, ze vertelden mij dat het alleen gelijk bij aanvraag van het KvK-nummer kan, dus ik hoop dat ik hem alsnog bij jullie aan kan vragen.

 

Hartelijke groeten,

Annelies

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen pukkie (Annelies),

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wij verstrekken geen BTW-nummers, dan dien je toch zelf (nogmaals) contact met KvK of beter Belastingdienst op te nemen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Pukkie,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Dit forum wordt weliswaar gefinancierd door de Rijksoverheid, maar bemenst door vrijwilligers en niet door de KvK of de Belastingdienst (al reageren medewerkers van die instanties hier heel af en toe ook).

 

De Belastingdienst heeft (voor zover ik kan vinden) geen aanvraagmogelijkheid voor een BTW nummer meer op haar site staan omdat de normale route nu via de KvK inschrijving loopt. Het is echter mogelijk dat door veranderende bedrijfsactiviteiten de BTW plichtigheid veranderd.

 

De procedure hiervoor is dat je de veranderingen schriftelijk moet laten weten aan je belastingkantoor. Voor een wijziging kan ik ook geen formulier vinden, dus ik adviseer een briefje te sturen waarin je aangeeft wat je bedrijfsactiviteiten zijn. De Belastingdienst kan je dan adviseren en indien nodig alsnog een BW nummer toekennen.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft voor uitzonderingsgevallen wel een aanvraagmogelijkheid.

 

Overigens lijkt de belastingdienst ervan uit te gaan dat de KvK altijd een bedrijf in het handelsregister zal inschrijven als dat toepasselijk is, terwijl ik regelmatig tegengestelde geluiden hoor, onder andere op dit forum.

 

Curieus is ook dat je je blijkbaar bij de voorbereiding van de inschrijving (zie bijlage) kunt aangeven dat je niet wil dat de KvK je bij de bd aanmeldt, zonder dat er een uitleg bijzit over de gevallen waarin dat nuttig is.

kvk-inschrijfformulier.thumb.png.669f1af28264508a949053a940f7602c.png

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Branko en Peter: daar staat duidelijk bij "Dit formulier is alleen bedoeld voor ondernemingen die niet

verplicht zijn zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel" en daar een opsomming van. De onderneming van TS valt niet onder de daar genoemde ondernemingen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron, datzelfde formulier wordt al jaaaaren gebruikt om een BTW nummer aan te vragen wanneer dat niet automatisch via de KvK (goed) gaat.

 

Je hoeft niet dingen nog ingewikkelder te maken dan zij al zijn. In principe staat de KvK totaal los van de BD. Echter probeert men het e.e.a. te bundelen/coördineren. Maar als dat fout gaat, zoals in dit geval (kennelijk dus), dan ben je zelf als ondernemer verantwoordelijk voor om dat op te lossen. En dat zal mijns inziens het makkelijkst gaan door dit formulier in te vullen en op te sturen.

 

Overigens kan je ook gewoon een brief sturen naar de BD (met het verzoek om een BTW nummer dus), wanneer je dat nog makkelijker zou vinden. (Maar dan moet de brief natuurlijk ook op de juiste plek belanden.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.