• 0

Eenmanszaak overnemen van bekende

Hallo,

 

Ik zit nu al een tijdje te googelen, maar ik kan het juiste antwoord nog niet helemaal vinden.

Mijn broer wil zijn bedrijf graag aan mij overdragen, en dit vind ik top, maar ik kan nergens echt goed vinden hoe we dit zouden moeten regelen bij de Kamer van Koophandel. Ik heb al gezien dat inschrijving eenmalig 50 euro kost, maar dat zegt niks over het overnemen van een eenmanszaak.

 

Gideon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt een eenmanszaak feitelijk niet geheel overnemen, die is onlosmakelijk verbonden met de persoon. Je kunt de eenmanszaak dus niet overschrijven bij de KvK zoals je dat met een kentekenbewijs doet. Je kunt wel een nieuwe eenmanszaak oprichten en dan de inhoud van die andere eenmanszaak overnemen. Dat kan met een overeenkomst met de huidige eigenaar waarin je klanten, handelsnaam, enz overneemt.

 

De huidige eigenaar kan zijn eenmanszaak staken en over de berekende stakingswinst afrekenen met de Belastingdienst. (Er is geloof ik ook een fiscale doorschuiving mogelijk zonder afrekening, maar dat is iets voor de fiscalisten op dit forum; daar heb ik verder geen kaas van gegeten. Dat laatste vergt wel meer uitzoekerij om te zorgen dat je precies weet wat je overneemt.)

 

In theorie kan de ene eenmanszaak geen contracten of klantenbestanden overdragen aan een andere eenmanszaak zonder toestemming van de betreffende klant. Je zult de klanten zelfs opnieuw toestemming moeten vragen om ze te mogen benaderen. Maar in de praktijk zullen die klanten allang blij zijn met de continuïteit.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Gideon,

 

De wijziging van de inschrijving bij de KvK gaat als volgt. Uw broer vult formulier 14 in en geeft dit document met een kopie legitimatiebewijs aan u mee. Vervolgens regelt u de voorbereiding op uw inschrijving via onze website en maakt een afspraak voor bezoek aan één van de kantoren. Graag daarbij ook uw eigen legitimatiebewijs meenemen en als het zaakadres afwijkt van uw privé-adres ook een huurcontract.

 

Let op: u krijgt straks een nieuw KvK- en btw-nummer!

 

Succes met de overname.

 

Met vriendelijke groet,

Otto van Peer

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Ik kende dat formulier niet, maar voor de duidelijkheid aanvullend op de reactie van de KvK: je wijzigt hiermee alleen de inschrijving en realiseert hiermee dus niet de feitelijke overdracht van (onderdelen van) de eenmanszaak zelf. Mogelijk kun je bij de KvK terecht voor een adviesgesprek hoe je dat allemaal realiseert en wat je moet regelen met de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat ook nog zou kunnen, helemaal omdat de eenmanszaak nu van een broer is, is ervoor te kiezen om eerst een samenwerkingsverband aan te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van een vof. De broer brengt zijn eenmanszaak dan in de vof in die samen met jou wordt gestart. Na enige tijd kan jouw broer dan uittreden. Het voordeel van een dergelijke constructie is dat met name op het gebied van de klanten het beste geborgd wordt dat die klantrelaties blijven bestaan. Zoals namelijk al terecht is opgemerkt vervallen alle bestaande contracten als de eenmanszaak wordt gestaakt, tenzij alle klanten akkoord gaan met contractsovername.

Ook deze omzetting moet bij de KvK ingeschreven worden, waardoor op dit vlak weinig voordelen bestaan. Het voordeel zit zoals gesteld puur in de continuïteit op andere vlakken (naast het voordeel dat eerst goed bezien kan worden of er niet per ongeluk 'lijken in de kast' zitten, ook al gaat het om je broer)

 

http://digitaalprocederen.nl, de website met alle informatie over Digitaal Procederen, de huidige juridische procedure en boordevol juridische artikelen over diverse onderwerpen

Link naar reactie
  • 0

is ervoor te kiezen om eerst een samenwerkingsverband aan te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van een vof. De broer brengt zijn eenmanszaak dan in de vof in die samen met jou wordt gestart. Na enige tijd kan jouw broer dan uittreden. Het voordeel van een dergelijke constructie is dat met name op het gebied van de klanten het beste geborgd wordt dat die klantrelaties blijven bestaan. Zoals namelijk al terecht is opgemerkt vervallen alle bestaande contracten als de eenmanszaak wordt gestaakt, tenzij alle klanten akkoord gaan met contractsovername.

 

De route die je nu als alternatief voorstelt betekent 2 x staken van een bedrijf en 2 x contractsovername (met opzegmoment klant) . Lijkt je dat handiger...praktisch gezien?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Wat ook nog zou kunnen, helemaal omdat de eenmanszaak nu van een broer is, is ervoor te kiezen om eerst een samenwerkingsverband aan te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van een vof. De broer brengt zijn eenmanszaak dan in de vof in die samen met jou wordt gestart. Na enige tijd kan jouw broer dan uittreden.

 

Op het moment dat de broer uittreedt, wordt de VOF van rechtswege gestaakt. Verder lijkt het idee om een tijdje informeel mee te draaien en over de schouder mee te kijken, niet slecht.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Verder lijkt het idee om een tijdje informeel mee te draaien en over de schouder mee te kijken, niet slecht.

Dat idee is niet slecht, evenals persoonlijke overdracht van klanten, kennis maken etc zeker verstandig is. Alleen de formele wijze van uitvoer die digitaal procederen voorstelt, is omslachtig... en imho onnodig: voor meedraaien en over schouder meekijken hoef je geen VOF te formeren en vervolgens weer te deformeren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, en is het volgende misschien een optie?

 

1. Ik maakt eigen eenmanszaak.

2. Ik krijgt recht om mijn broers zijn bedrijf zijn naam te gebruiken.

3. Bij nieuwe contracten geven we aan dat het om nieuw bedrijf gaat met eigen btw en KVK nummer.

4. We hebben allebei een bedrijf en leveren allebei vanuit de naam Webdraft (naam bedrijf) maar met andere btw/KVK nummer.

 

Of dat mijn broer 'toevallig' zijn naam verandert en ik registreer met Webdraft als naam?

Link naar reactie
  • 0

Even afgezien van mijn vermoeden dat de KvK moeite zal hebben om twee gelijke namen voor gelijke aktiviteiten in een gelijke geografische omgeving te registreren (wat ze overigens formeel wel moeten, maar wellicht toch niet willen doen): het lijkt mij een bron voor verwarring voor met name jullie klanten om twee IBAN / KvK nummers te communiceren voor dezelfde bedrijfsnaam en eigenlijk ook hetzelfde bedrijf (of iig dezelfde bedrijvigheid en aktiviteiten, gevoerd door ondernemers met dezelfde achternaam).

 

Is het geen optie om open kaart te spelen met je klanten?

Een mooie mailing met jullie beider foto's, waarbij broer A aangeeft dat hij het wat rustiger aan wil doen maar wel betrokken zal blijven bij zijn onderneming, en broer B die aangeeft dat hij na jarenlang te hebben meegewerkt de zaak over neemt.

A gaat de creatieve kant doen en B de directie en is eindverantwoordelijke, oid.

Ik verzin maar iets, als je een beetje creatief brainstormt kom je vast op een goed verhaal dat geen onwaarheden bevat.

 

Daarna moet je het formeel nog wel regelen bij de KvK.

 

Een week na de mailing bel je de klanten en vraag je of ze nog vragen hebben over de overdracht. Zo nee, dan geeft je aan dat je graag hun toestemming hebt om de contracten over te dragen, dat je ze aansluitend aan het gesprek zal mailen, vraag wie je daarvoor moet hebben (de tekenbevoegde), stuur een mail aan die tekenbevoegde met een cc aan je gesprekspartner en vraag of de tekenbevoegde een bevestiging wil terugmailen. Hoeven geen formulieren te zijn, gewoon een reply met 'dat is prima' is voldoende, wanneer de vraag éénduidig is.

 

Dit is slechts een suggestie, maar volgens mij hoef je geen kunstgrepen te plegen als je doorgaans een goed contact hebt met je klanten.

En als je doorgaans geen contact het zullen ze er ook niet echt moeilijk over doen lijkt me (ik zou iig niet kunnen bedenken waarom).

 

Wat je wel moet doen is alles formeel regelen met de Belastingdienst etc. Een adviesgesprek bij de KvK en bij je/een boekhouder oid zou ik dan ook zeer aanraden.

 

 

Als je broer zelf ook nog aktief wil/moet blijven als zelfstandige kan hij misschien een naam nemen die een afgeleide is van jullie 'hoofdnaam', bijvoorbeeld Webdraft Creative oid. Maar ik zou aansturen op zo min mogelijk verwarring...

Link naar reactie
  • 0

Even afgezien van mijn vermoeden dat de KvK moeite zal hebben om twee gelijke namen voor gelijke aktiviteiten in een gelijke geografische omgeving te registreren (wat ze overigens formeel wel moeten, maar wellicht toch niet willen doen)

 

Dat is niet wat de TS voorstelt. Hij wil een eigen bedrijf beginnen met een eigen naam dat het handelsmerk van de broer in licentie neemt. Dat kan gewoon en de KvK heeft daar niets mee te maken.

 

De rest van het idee vind ik nogal omslachtig. Waarom niet gewoon:

 

1. Broer staakt onderneming, verkoopt deze aan TS.

2. TS voert onderneming verder onder de oude handelsnaam.

 

Het probleem, als ik het goed begrijp, is dat de TS niet goed weet hoe hij de handelsnaam moet laten overdragen en daar kan ik me wel wat bij voorstellen, want daar is niet echt iets over geregeld.

 

Volgens dit artikel is het zo dat het in beginsel zelfs niet mogelijk is een handelsnaam over te dragen (behalve bij erfopvolging), maar dat allerlei rechters om allerlei redenen die overdracht wel toestaan. Curators zien handelsnamen ook als een te verhandelen iets. Of dat laatste van betekenis is, weet ik trouwens niet. Curators mogen wanpresteren.

 

Ook de KvK biedt de mogelijkheid een bedrijf over te dragen (wat ze daarmee bedoelen? geen flauw idee); je zult ze denk ik even moeten bellen over hoe dat gaat met de handelsnaam: 1) als je het hele bedrijf overneemt, of 2) als je een deel van het bedrijf overneemt of zelfs alleen de handelsnaam.

 

Het handelsregister is alleen een register van handelsnamen: de naam zelf ontstaat in het gebruik. Het zou zelfs kunnen zijn (ik ken de wet niet goed genoeg om dit met zekerheid te zeggen), dat als de broer stopt, de handelsnaam vrij te gebruiken is.

 

Aanvulling: overdracht van bedrijf regel je bij de KvK met Formulier 14. Daarin staat een veld voor het KvK-nummer van de overnemende partij, dus die blijkbaar eerst zijn ingeschreven.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De aangehaalde opmerking sloeg op de voorgaande post van TS:

 

4. We hebben allebei een bedrijf en leveren allebei vanuit de naam Webdraft (naam bedrijf) maar met andere btw/KVK nummer.

 

Volgens art 2 Handelsnaamwet (nog uit de tijd van 'Wij Wilhelmina'):

De handelsnaam [...] is vatbaar voor overdracht, doch een en ander slechts in verbinding met de onderneming, die onder die naam wordt gedreven.
(onderstreept door mij).

 

Dat is nu net het probleem, omdat je een eenmanszaak niet goed kan overdragen zonder de eenman (tenminste, niet zolang slavernij niet is toegestaan ;) ). Dat is denk ik waar Ron in zijn eerste post al op doelde.

 

Je zal dus iets moeten verzinnen om intern een harde knip te maken en extern continuïteit te communiceren (als dat laatste voor je klanten belangrijk is) en tegelijk toestemming vragen om contracten etc over te nemen.

Maar dat hoeft allerminst via mijn suggestie natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Epaboni, allereerst welkom op Higherlevel!

 

4 minuten geleden, Epaboni zei:

Hallo , ik heb een vraagje is het mogelijk om met een poolse id (europees id) een zaak/winkel op je naam te zetten? 

 

Als jij ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie (m.a.w. inwoner van Nederland bent met een vast adres en een burgerservicenummer ) dan kan dat. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.