Jump to content
DailyMary
Verberg

Ondernemen op commissie basis

vraag

Hai all,

Ik ben hier nieuw en ook nieuw in het ondernemerschap. Sinds begin april ben ik begonnen als vertegenwoordiger voor een aantal merken op freelance basis. Ik ben voor iedere opdracht wat ik binnen krijg een apart voorstel aan het maken en merk dat dit best wel veel tijd kost en maatwerk wordt. Ik werk op commissie basis en vroeg mij of het niet handig is om 1 tarief/percentage aan te houden? En wat is dan een goede percentage?

Nou zoals jullie merken ben ik echt een groentje :) Alle tips zijn welkom.

[verandering: titel]

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Ik werk op commissie basis en vroeg mij of het niet handig is om 1 tarief/percentage aan te houden? En wat is dan een goede percentage?

Jij werkt voor merkleveranciers maar je bent desondanks in staat zelf je commissie-percentage vast te stellen?

De opdrachten komen van klanten, neem ik aan. Niet van de leveranciers. Vergt niet elke klant een voorstel op maat? Dat werk moet je toch doen. Dat de ene leverancier 35% commissie geeft en de volgende 22% maakt voor dat werk niks uit.

Misschien snap ik het niet goed...

NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

• 0
  • Rate this answer

Beste DailyMary,

Welkom op Higherlevel.

Ik werk op commissie basis en vroeg mij of het niet handig is om 1 tarief/percentage aan te houden? En wat is dan een goede percentage?

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel moeite je als verkoper moet doen. Om een idee te krijgen kun je dat voor jezelf een beetje terugrekenen naar een bedrag per uur. Stel, je bent naar verwachting een hele dag aan het rondbellen om een pallet spullen ter waarde van 10.000 euro te verkopen. Een redelijk tarief zou bijvoorbeeld 100 euro per uur zijn, dus ongeveer 800 euro per dag. Op 10.000 verkoopwaarde zou dat zo'n 8% commissie zijn. Als je dat sneller kan, heb je geluk. Als je het langzamer doet niet. Het is een beetje gevoel krijgen voor jouw product, jouw markt, de benodigde inspanning om het aan de man te krijgen. En een kwestie van onderhandelen met je opdrachtgever, want die maakt natuurlijk ook een inschatting hoe moeilijk het wordt om het product te verkopen. Kortom, het is onmogelijk om zo maar even een goed percentage te noemen.