• 0

Werkmaatschappij is belazerd door leverancier; klant eist via kort geding

Ik heb een holding ABC en een bv X sinds 2011. De werkmaatschappij X heeft een aanbetaling (duizenden euro's) ontvangen van zijn klant Y in 2014-2015 en deze doorbetaald aan zijn eigen leverancier Z. Leverancier Z heeft het ook doorgestort naar zijn leverancier Q. Op zijn beurt heeft Q nooit geleverd. Nu eist mijn klant Y zijn aanbetaling terug via een advocaat - kort geding / zitting.

 

Mijn leverancier Z heeft een goede reputatie en is een bekende groothandelaar. Zij zeggen dat ze stappen ondernomen hebben jegens Q en dat de politie op zoek is naar de eigenaar. Schijnt dat hij naar het buitenland is gevlucht. Interpol heeft het dossier op dit moment in behandeling. Dit duurt al meer dan een jaar.

 

Ik X heb voorgesteld aan mijn klant Y samen een zaak tegen mijn leverancier Z op te starten omdat mijn werkmaatschappij X helemaal leeg is. Er zijn geen bezittingen of activa in de BV X. Maar mijn leverancier Z heeft dat wel. Mijn leverancier Z is in mijn ogen ook schuldig omdat zij niet hun eigen leverancier Q hebben nagecheckt. Dat heb ik dus wel gedaan en in mijn ogen geen fouten gemaakt als bestuurder. Mijn klant is daar niet op ingegaan. Hij weet dat ik geen middelen heb om hem te betalen. Ik moet wachten op mijn leverancier. Maar mijn klant geloofd mij niet en denkt dat ik wel de middelen heb.

 

We X zijn nu gedagvaard door mijn klant Y en ik moet voorkomen binnenkort.

 

Ik vroeg me af of jullie mij kunnen adviseren wat ik kan doen? Ik wil in principe de bv X behouden. Maar heb de middelen niet (-54,23 € op rekening) om de schuldeiser of een advocaat te betalen. Of een zaak op te starten tegen mijn leverancier.

 

Ik dacht zelf aan het volgende:

 

1. Bv liquideren en opheffen; in overleg met de schuldeiser.

2. Zelf faillissement aanvragen; curator wordt hiermee benadeeld!

3. Afwachten dat de advocaat van de schuldeiser Faillisement zal aanvragen; nogmaals wil de bv eigenlijk behouden.

4. Contact opnemen met de advocaat en uitleggen dat er niets te verhalen valt bij ons en hun machtigen om de zaak richten tegen mijn Z leverancier. Dus een gezamenlijke actie ondernemen X + Y --> Z.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Oprichten van een nieuwe bv kost maar €299. Geen tienduizenden euro's.

 

Coasara: we hebben het eerder al over bestuurlijke aansprakelijkheid gehad. Er is geen opzet en of onbehoorlijk bestuur. Mijn klant heeft op dezelfde manier gehandeld als ik. Mijn klant is de schakel nummer 3 en ik 4. Tussen koper en producent zitten er 7 schakels. Het feit dat hij nu pas procedeert heeft te maken dat hij nummer 2 heeft moeten betalen. Die heeft zijn centjes dus nu terug. En nummer 1 ook van 2.

 

--

Het feit dat mijn klant niet mee wil werken om gezamenlijk mijn leverancier aansprakelijk te stellen is onlogisch. Er is niets te verhalen bij mij; wel bij mijn leverancier. Waarom kan ik bv mijn rechten gewoon niet overdragen aan mijn klant? Dan kan ik schadeloos gesteld worden en hij de claim neerleggen bij de schuldigen? Nu moeten we allebei kosten maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zit dan toch weinig logica in jouw verhaal. Als een bestelling geannuleerd is, dan dient een aanbetaling terugbetaald (teruggevorderd) te worden. En sinds wanneer is een aanbetaling ex-BTW?

 

Ik had gehoopt dat je met terug te ontvangen BTW had willen/kunnen procederen. Pas maar op dat je niet op enige wijze in privé aansprakelijk gesteld wordt bij een procedure of faillissement. Om te beginnen incasseer je je vorderingen niet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Er is geen opzet en of onbehoorlijk bestuur.
Geld aannemen, geen goederen leveren en de BV met schulden liquideren omdat je dat aangenomen geld niet terug kan/wil betalen ... Ga dat maar eens, met een positieve draai, aan een rechtbank uitleggen. Ben ik nu zo negatief of jij zo naïef?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik haak af als je het niet erg vind, succes of laat ik zeggen veel wijsheid...

 

...leg anderen maar uit hoe je deze levering (aanbetaling) in een aangifte omzetbelasting opgenomen hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Intracommunautaire levering - 0%

Bij een Intracommunautaire levering is BTW verlegd, dat is niet hetzelfde als 0% BTW.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg toch niet dat hetzelfde is. Er staat twee vermeldingen:

1. Dat het gaat om ICP

2. Factuur met 0% BTW

 

Als de goederen in Nederland worden afgeleverd, krijgt u in de meeste gevallen een factuur met 0% btw. In Nederland moet u vervolgens voor deze aankoop btw betalen. We noemen dat een intracommunautaire verwerving. Bij diensten uit andere EU-landen staat op de factuur 'btw verlegd'.

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/

 

--

Bedankt voor alle bijdragen. Welterusten!

Link naar reactie
  • 0

Naïviteit herken ik niet bij mezelf.

Verkeerde antwoord voor de Rechtbank ... zaak verloren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Waarom kan ik bv mijn rechten gewoon niet overdragen aan mijn klant? Dan kan ik schadeloos gesteld worden en hij de claim neerleggen bij de schuldigen? Nu moeten we allebei kosten maken.

Omdat het nu eenmaal zo werkt. Jouw klant heeft bij jou wat besteld en betaald, dus die heeft alleen met jou te maken.

 

Jij moet dan maar zien dat je het van jouw leverancier terugkrijgt, en hij weer van zijn leverancier. Het is niet anders, hoe graag je ook zou willen.

Link naar reactie
  • 1

Goedenavond,

 

Klopt, ik heb een aanbetaling ontvangen en niet geleverd. Maar de betaling niet zelf gehouden; en doorbetaald aan mijn leverancier. Dus ik heb geen cent om te bakken! Wat nu?

De huidige BV liquideren en opnieuw een BV onder de holding oprichten?

Is dit een oplossing? Ipv advocaten met geleend geld aan het werk te zetten; zonder garanties?!

 

Slappe hap.

Je laat als bestuurder wel wat steekjes vallen. Daar ligt aansprakelijkheid op de loer.

Je kunt je vordering niet cederen omdat jou klant dat niet wil, dat gaf je zelf al aan..

 

Waarom verwacht je problemen om jou vordering te incasseren??

 

Ik denk dat je een half verhaal verteld of dat het stinkt.

Is het je eerste transactie?

 

My 2 cents

 

Succes ermee

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedenavond,

 

Klopt, ik heb een aanbetaling ontvangen en niet geleverd. Maar de betaling niet zelf gehouden; en doorbetaald aan mijn leverancier. Dus ik heb geen cent om te bakken! Wat nu?

Dat heb ik je al verteld.

De huidige BV liquideren en opnieuw een BV onder de holding oprichten?

Is dit een oplossing? Ipv advocaten met geleend geld aan het werk te zetten; zonder garanties?!

 

Als je van onzekerheid houdt. Want ik denk dat als jij als bestuurder aangesproken wordt, je een reëel risico loopt, omdat je niet in rechte je leverancier aangesproken hebt.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Ten eerste, het is geen slappe of halve verhaal en ik heb niemand belazerd. Waarom is men zo negatief en zoekt meteen onwaarheden in mijn verhaal. Kan iemand in deze forum die een vraag stelt ook gewoon eerlijk zijn geweest? Ik lees in meerdere rubrieken dat men gelijk een oordeel heeft over wat de ander zegt. Je weet het niet. Neem het gewoon aan wat er gezegd wordt. Klaar!

 

Nogmaals, er werd geen druk uitgeoefend door mijn klant naar mij toe; vandaar dat ik ook niets deed. Het zou mij geld kosten die ik niet heb.

 

Ja, je kunt wel zeggen dat het me eerste belangrijke transactie was met aanbetaling. Normaal gesproken wordt er 100% voorruit betaald.

 

Ik heb samen met mijn klant gewacht op de onderzoek van de krediet verzekering maatschappij tot op heden. Vandaar hebben we geen juridische stappen ondernemen naar elkaar toe. Nu blijkt dat het niet komt; heeft de klant van mijn klant de vordering juridisch (via de rechter) gedwongen bij mijn klant en met succes. Vandaar dat ik het nu ook heb ontvangen. En zal het ook moeten starten richting mijn leverancier. Blijkbaar is er geen andere oplossing anders heb ik dus ook te maken met bestuurlijke aansprakelijkheid omdat ik mijn leverancier juridisch niet heb aangepakt.

 

Zoals ik al eerder besloot ga ik maandag een advocaat inhuren om aan beide kanten de zaak aan te pakken. Bedankt voor de suggesties en commentaar.

Link naar reactie
  • 1
Ten eerste, het is geen slappe of halve verhaal en ik heb niemand belazerd.
Geld in ontvangst nemen en dat niet terugbetalen ... belazerd in de strikte zin van het woord misschien niet, als er van opzet geen sprake is, maar je denkt daar wel heel makkelijk over.

 

Nogmaals, er werd geen druk uitgeoefend door mijn klant naar mij toe; vandaar dat ik ook niets deed. Het zou mij geld kosten die ik niet heb.
Wat is dit dan ...
Nu eist mijn klant Y zijn aanbetaling terug via een advocaat - kort geding / zitting.
En dan ... de BV met de schuld liquideren en "gewoon" weer een nieuwe BV opstarten om zo onder de terugbetaling uit te kunnen komen ... ook dat is misschien geen belazeren, maar komt daarmee toch wel heel dicht in de buurt.

 

Misschien ben ik een beetje te negatief, maar in de praktijk komt ik te vaak dit soort situaties tegen.

 

Een goed voorbeeld voor ons allen ... hoe het niet moet. Hartelijk dank daarvoor.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarom is men zo negatief en zoekt meteen onwaarheden in mijn verhaal.

 

Goedemorgen, op dit forum is niet iedereen negatief en zoekt niet naar onwaarheden, je komt met een probleem en daar krijg je vanuit verschillende invalshoeken antwoord op, en mogelijk niet altijd het gewenste antwoord maar wel een antwoord, en dat is nu eenmaal een eigenschap van een forum, iedereen heeft de vrijheid zijn mening te geven, zolang de gedragsregels van dit forum niet worden overschreden.

 

Neem het gewoon aan wat er gezegd wordt. Klaar!

Aannames zijn de moeder van alle mislukkingen. :) Vandaar dat er vaak even wordt doorgevraagd.

 

Welkom op dit forum, blijf terugkomen met vragen of verdere ontwikkelingen.

 

Link naar reactie
  • 0
Neem het gewoon aan wat er gezegd wordt. Klaar!

Dat doe je zelf anders niet. Jij lijkt om een of andere reden te denken dat het feit dat jij het geld niet hebt betekent dat er een andere oplossing zou moeten zijn of iemand anders aansprakelijk zou moeten zijn, en wat er ook gezegd wordt - je blijft je daar aan vastklampen.

 

Het wordt tijd dat je daar mee ophoudt.

Link naar reactie
  • 0

Tussen koper en producent zitten er 7 schakels. Het feit dat hij nu pas procedeert heeft te maken dat hij nummer 2 heeft moeten betalen. Die heeft zijn centjes dus nu terug. En nummer 1 ook van 2.

Jij bent dus nummer 4 en jouw leverancier is nummer 5. De bottleneck zit bij nummer 6 en daar zit weer leverancier nummer 7 voor.

 

Het lijkt erop dat er tenminste vijf rechtszaken nodig zijn om de schade af te wikkelen. Is dat de nomale gang van zaken of is er een alternatief. Kunnen partijen zich voegen of voeging afdwingen? Is dit risico te verzekeren - zoals je vaak bij recalls ziet, waar ook complexe ketens een rol spelen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eén product, zeven schakels ... dat wordt al een aardige pyramide. Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wie daar nog geld aan kan verdienen, anders dan degene die wel geld aanneemt en niets daarvoor teruggeeft. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 3
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedemorgen,

 

Ten eerste, het is geen slappe of halve verhaal en ik heb niemand belazerd. Waarom is men zo negatief en zoekt meteen onwaarheden in mijn verhaal. Kan iemand in deze forum die een vraag stelt ook gewoon eerlijk zijn geweest? Ik lees in meerdere rubrieken dat men gelijk een oordeel heeft over wat de ander zegt. Je weet het niet. Neem het gewoon aan wat er gezegd wordt. Klaar!

Dat jouw leverancier niet levert, is *jouw* ondernemersrisico. Ondernemen is ook risico's nemen en voor die risico's opdraaien. Bottomline van ondernemen is dat je kunt verdienen, juist omdat je risico's loopt. Risico's dat een klant niet betaalt, dat een personeelslid ziek wordt of dat een leverancier niet levert.

 

Jij wekt sterk de indruk uitvluchten te zoeken uit deze realiteit, door vooral naar anderen te wijzen ipv te erkennen dat het *jouw* probleem is dat *jij* op moet lossen. Want jouw klant heeft gewoon recht op terugbetaling omdat jij je leveringsverplichting niet nakomt. Punt.

Link naar reactie
  • 0

 

.....Want jouw klant heeft gewoon recht op terugbetaling omdat jij je leveringsverplichting niet nakomt. Punt.

 

En aangezien jouw leverancier de leveringsverplichting niet nakomt....heb jij recht op terugbetaling en dien jij alles in het werk te stellen om de, door jou gedane, aanbetaling terug te vorderen....

Geen zinloos geschuifel maar actie!

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 30 1439

even een kort algemeen commentaar als moderator..

 

Hoewel ik de reacties over het aansporen tot actie en benadrukken van de eigen verantwoordelijkheid onderschrijf is volgens mij de boodschap overgekomen zoals ik dat lees uit o.a. de laatste reactie van TS.

 

Ik heb samen met mijn klant gewacht op de onderzoek van de krediet verzekering maatschappij tot op heden. Vandaar hebben we geen juridische stappen ondernemen naar elkaar toe. Nu blijkt dat het niet komt; heeft de klant van mijn klant de vordering juridisch (via de rechter) gedwongen bij mijn klant en met succes. Vandaar dat ik het nu ook heb ontvangen. En zal het ook moeten starten richting mijn leverancier. Blijkbaar is er geen andere oplossing anders heb ik dus ook te maken met bestuurlijke aansprakelijkheid omdat ik mijn leverancier juridisch niet heb aangepakt.

 

Zoals ik al eerder besloot ga ik maandag een advocaat inhuren om aan beide kanten de zaak aan te pakken. Bedankt voor de suggesties en commentaar.

 

Wat mij betreft zijn we nu op een punt beland dat we moeten opletten dat het nu geen "free for all" topic wordt waarin iedereen nog even wil benadrukken dat actie nodig is of nog even zijn eigen theorie wil delen over wie wat fout heeft gedaan en hoe stom dat is.. uiteindelijk kennen we ook hier niet alle feiten en speculeren daarover heeft weinig zin.

TS is nu vooral geholpen met adviezen over hoe hij verder moet. Er staan al een aantal goede adviezen dus als je daarop kan aanvullen graag. maar laat het daar bij.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.