Jump to content
N.A. Fets
Verberg

BTW percentage verzenden afstemmen op btw te verzenden product

vraag

Goedendag,

Ik begrijp uit de website van de belastingdienst dat als ik een boek verkoop met 6% btw, ik ook de verzendkosten en betaalkosten tegen 6% moet doorbelasten naar de klant.

Tot op heden deden wij de boeken altijd 6% en de verzend- en betaalkosten tegen 21% factureren. Jarenlang dus teveel btw afgedragen. Het is niet anders maar beter te laat dan nooit.

Mijn vraag is nu, of ik per ommegaande voor nieuwe boek-verkopen de 6% btw mag gaan gebruiken of moet ik wachten tot er een nieuw boekjaar ingaat?

De producten die wij tegen 21% btw verkopen behouden hun 21% op de verzendkosten uiteraard.

Het gaat mij er dus niet om of ik die teveel afgedragen btw kan terughalen. Dat laten we gewoon zo.

Het gaat sec om het tijdstip van overschakelen.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Ik begrijp uit de website van de belastingdienst dat als ik een boek verkoop met 6% btw, ik ook de verzendkosten en betaalkosten tegen 6% moet doorbelasten naar de klant.

Correct ... de btw op bijkomende kosten volgt de btw van het hoofdproduct.

Tot op heden deden wij de boeken altijd 6% en de verzend- en betaalkosten tegen 21% factureren. Jarenlang dus teveel btw afgedragen. Het is niet anders maar beter te laat dan nooit.
Niet correct ... je klanten hebben jarenlang teveel btw betaald. Jij bent slechts een incassant voor de Belastingdienst.

Mijn vraag is nu, of ik per ommegaande voor nieuwe boek-verkopen de 6% btw mag gaan gebruiken of moet ik wachten tot er een nieuw boekjaar ingaat?
Dat mag per direct.

De producten die wij tegen 21% btw verkopen behouden hun 21% op de verzendkosten uiteraard.
Correct.

Het gaat mij er dus niet om of ik die teveel afgedragen btw kan terughalen. Dat laten we gewoon zo.
In principe zou je dat wel kunnen corrigeren en de teveel betaalde btw aan je klanten terugbetalen, maar daarmee gaat je klantenservice wel heel ver.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.