• 0

Waadi als oplossing voor DBA

Beste forumleden,

 

Ik ben als IT-er met eenmanszaak ingehuurd bij een grote dienstverlener en zit daar via een broker. De opdrachtgever heeft aangegeven dat ik met de nieuwe DBA wet maximaal 2 jaar werkzaamheden mag verrichten. Ik heb nog even tijd, ze maken nog gebruik van de overgangsperiode en per 1 december stopt om deze reden de klus.

Een van de mogelijkheden om langer dan 2 jaar te mogen blijven is volgens mijn opdrachtgever als leverancier met BV (de ZZP-er moet in dienst zijn van de BV) die Waadi geregistreerd is en er moet een G-rekening ingeleverd worden.

 

Mijn vragen; wat zijn (naast dat ik fiscaal klein nadeel heb met bv t.o.v. eenmanszaak) verdere consequenties? Wat ik op internet lees is een G rekening een geblokkeerde rekening waar de belasting op wordt gereserveerd, dus dat wordt dan uiteindelijk verrekend.

Zijn er verder nog kosten voor Waadi of de G rekening?

Als dit volgens mijn opdrachtgever het ei van Columbus is, waarom kom ik hier zo weinig info op internet tegen als oplossing voor DBA en zekerheid voor de opdrachtgever?

 

Ben benieuwd naar de reacties.

 

Groeten,

Arthur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit volgens mijn opdrachtgever het ei van Columbus is, waarom kom ik hier zo weinig info op internet tegen als oplossing voor DBA en zekerheid voor de opdrachtgever?

 

Omdat het - als het al werkt (wat ik sterk betwijfel) net als de declarabele Uren BV veel hogere meerkosten ten opzichte van je eenmanszaak met zich meebrengt dan gedacht. Kosten sociale verzekeringen, aanvullende dekkingen, beheer, verlies zelfstandigenaftrek & MBK Winstvrijstelling, kosten jaarrekening, loonadministratie etc kunnen met gemak oplopen tot € 20.000,- per jaar

 

Kortom: een duur eitje

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Kortom: een duur eitje
Niet vanuit het oogpunt van de werkgever. 8)

 

Misschien gaat de nieuwe Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties dan toch nog werken ... fictieve dienstverbanden tegengaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Toch snap ik nog niet waarom deze constructie 20K extra moet kosten. Verschil tussen eenmanszaak en BV heb ik laten berekenen door fiscalist en is maar paar duizend K. Als DGA ben je toch ook niet verzekerd voor WW en WIA dus betaal je daar ook niet voor via werknemersverzekering. G rekening kost 6 euro per maand en als er teveel belasting wordt gestort op de G rekening dan kun je dat aan het einde van het jaar laten vrijvallen middels formulier. Wel vraag ik me ook af of je in deze constructie als DGA VAR/DBA vrij gedetacheerd mag worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wel vraag ik me ook af of je in deze constructie als DGA VAR/DBA vrij gedetacheerd mag worden.
Waarom niet, er wordt toch loonbelasting betaald.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Als DGA ben je toch ook niet verzekerd voor WW en WIA dus betaal je daar ook niet voor via werknemersverzekering.

 

Dit is het punt. De overheid wil af van constructies waarbij niet betaald wordt aan de potten voor de sociale verzekeringen.

 

Als jij met je eigen BV jezelf presenteert als niet verzekeringsplichtig, dan zou de fiscus dus door je BV heen kunnen kijken en de verhouding met jou en de opdrachtgever als verkapte dienstbetrekking kunnen aanmerken, met premieheffing sociale verzekeringen.

 

Dat risico kun je met een Waadi BV en een G-rekening niet wegnemen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Toch snap ik nog niet waarom deze constructie 20K extra moet kosten. Verschil tussen eenmanszaak en BV heb ik laten berekenen door fiscalist en is maar paar duizend K.

 

Norbert zei "[kan] met gemak oplopen tot", dat betekent niet dat het gegarandeerd zo is. Als jij een jaaromzet hebt van meer dan een ton, dan kan een BV voordeliger zijn dan een EMZ (maar dat was dan óók al het geval toen je nog je VAR-wuo had).

 

Er van uitgaande dat je niet zoveel verdient, zijn dit de kosten die Norbert noemt:

 

Sociale verzekeringen,

Aanvullende dekkingen,

Beheer,

Verlies zelfstandigenaftrek (7300 E),

Verlies MBK Winstvrijstelling (14% van de winst),

Kosten jaarrekening (1800 E),

Loonadministratie (100 E)

 

De vraag is nu, hoe ziet die berekening van je adviseur er uit?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de verduidelijking Branko!

 

Nog 1 aandachtspuntje van mij:

Als jij een jaaromzet hebt van meer dan een ton, dan kan een BV voordeliger zijn dan een EMZ

 

Omzet doet niet ter zake, relevant is de winst :). Zodra de winst (flink) boven de 100K uitkomt dan kan een BV fiscaal voordeliger zijn of worden...maar ook dat hangt af van persoonlijke factoren

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij een jaaromzet hebt van meer dan een ton, dan kan een BV voordeliger zijn dan een EMZ

Omzet doet niet ter zake, relevant is de winst :). Zodra de winst (flink) boven de 100K uitkomt dan kan een BV fiscaal voordeliger zijn of worden...maar ook dat hangt af van persoonlijke factoren

Inderdaad flink hoger. Het omslagpunt ligt inmiddels al rond de 175k winst, uitgaande van zo'n 2k extra bv-kosten en een (minimaal) DGA-salaris van 44k. Als het DGA-salaris en/of de bv-kosten hoger zijn, ligt er omslagpunt uiteraard navenant hoger.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ok is me helder. Punt blijft voor mij risico op premieheffing sociale verzekeringen, ondanks detacheren DGA via Waadi constructie. Blijf het toch nog altijd raar verhaal vinden vanuit overheid dat ze premieheffing sociale verzekeringen willen doen terwijl ik netjes AOV premie betaal, pensioen opbouw en potje heb voor even geen klus. Hoop dat er in toekomst een keer nette oplossing komt voor ZZP-ers die dit bewust willen blijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.