• 0

Opheffen BV

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan ik een BV met alleen een schuld van circa €200.000 aan de aandeelhouder opheffen en hoe verwerk ik dat in de Inkomstenbelasting?

Is dit voor je eigen BV? Zo ja, waar bestaat die schuld uit? Liep dat via de R/C?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad voor de eigen BV en de schuld staat in rekening-courant.

Het opheffen of turboliquideren van de bv is misschien nog niet zo moeilijk, als je aan de voorwaarden daarvoor en alle formaliteiten hebt voldaan. Dat kan namelijk via formulier 17a van de Kamer van Koophandel.

 

Ik denk dat de definitieve afhandeling vooral zal afhangen van hoe die enorm hoge R/C-stand is ontstaan. Ik kan me zo voorstellen dat het bedrag veel te hoog is om een echte rekening-courant te zijn. Dan is het nog de vraag of het eigenlijk misschien een lening is. En zo ja, is die lening dan zakelijk (genoeg)? Zo niet, dan is er volgens mij sprake van een informele kapitaalstorting geweest.

 

Voor de inkomstenbelasting maakt het wellicht niet uit of er sprake is van een (onzakelijke) lening of een informele kapitaalstorting. In beide gevallen lijkt me dat er geen sprake kan zijn van een aftrekpost wegens kwijtscheldingsverlies. In de bv kan overigens nog het tegenovergestelde ontstaan, namelijk een kwijtscheldingswinst. En het ligt weer aan de 'reële inhoud' van die kwijtschelding of je gebruik kunt maken van de kwijtscheldingswinstvrijstelling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een B.V. opheffen met bezittingen of schulden kan niet. De B.V. blijft dan voortbestaan zolang voor de vereffening daarvan nodig is.

 

Een B.V. liquideren met een schuld kan maar op twee manieren:

- de schuldpositie oplossen en dan ontbinden/uitschrijven;

- faillissement aanvragen.

 

De tweede optie zitten de meeste mensen niet op te wachten.

Alternatief is toch dat je 200.000 gaat kwijtschelden. Ik zou met een fiscalist/accountant gaan praten over de fiscale gevolgen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een B.V. opheffen met bezittingen of schulden kan niet. De B.V. blijft dan voortbestaan zolang voor de vereffening daarvan nodig is.

 

Een B.V. liquideren met een schuld kan maar op twee manieren:

- de schuldpositie oplossen en dan ontbinden/uitschrijven;

- faillissement aanvragen.

 

De tweede optie zitten de meeste mensen niet op te wachten.

Alternatief is toch dat je 200.000 gaat kwijtschelden. Ik zou met een fiscalist/accountant gaan praten over de fiscale gevolgen.

Een BV met enkel schulden kun je wel degelijk liquideren. Voor een faillissementsaanvraag is juist vereist dat er enig actief is om te verdelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.