• 0

Negatieve inkomsten uit overig werk onmogelijk per 2015? Hoe dan te verrekenen?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de aangifte inkomstenbelasting van mijn vrouw waarvan ik me nu afvraag of ik het goed heb gedaan. Ondanks dat ik een aantal soortgelijke vragen met antwoorden heb gezien al hier op het forum mis ik nog stukjes antwoord....

Ik doe haar belastingaangifte...vandaar dat ik het hier vraag.

 

Mijn vrouw was per 2010 part time ondernemer (koffiebrander - eenmanszaak) naast haar vaste baan. Voor de belasting was ze alleen ondernemer voor de BTW, niet voor de IB. De kleine winsten werden gewoon op inkomsten uit overig werk opgevoerd.

Sinds 1 juli 2015 heeft haar vaste baan opgehouden te bestaan en is ze alleen nog ondernemer. Per 1 november 2015 is ze een horeca-gelegenheid begonnen waarvoor ze redelijk wat kosten heeft gemaakt, zodat ze over 2015 verlies heeft gemaakt.

Ze kreeg wederom een belastingaangifte alsof ze in loondienst was (wat ook over de helft van 2015 zo was), maar toen ik een negatief inkomen uit overig werk wilde invoeren bleek dat niet te kunnen. Niet via de online aangifte in ieder geval. Echter, de aangifte had wel de mogelijkheid om verliezen uit voorgaande jaren te verekenen, dus ik redeneerde dat ik van die optie dan volgend jaar (voor de aangifte over 2016) gebruik kan maken om zo verliezen uit 2015 te verrekenen. Ik heb dus de aangifte verder ingevuld met 0 inkomsten uit overig werk en verstuurd.

Nu werd mij afgelopen weekend verteld dat dat verrekenen van verliezen alleen kan voor verliezen gemaakt in jaren dat de belasting je als ondernemer voor IB ziet, en dus niet voor jaren dat je alleen ondernemer voor de BTW bent....maar is dat zo? Ik kan het op de website van de belastingdienst niet terugvinden.

En als dat zo is, is er dan nog mogelijkheid om nu of in de toekomst (een deel van) de verliezen te verrekenen? Of had ik een aangiftebiljet IB voor ondernemers over 2015 voor mijn vrouw moeten aanvragen en heb ik nou de boot gemist?

 

Hartelijk bedankt voor elke hulp,

Dennis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

...maar toen ik een negatief inkomen uit overig werk wilde invoeren bleek dat niet te kunnen.

Dan heb je mogelijk iets verkeerd ingevuld.

 

Het is inderdaad zo dat je geen negatieve bedragen in kunt vullen, maar het zou wel mogelijk moeten zijn om hogere kosten dan opbrengsten in te vullen. Als je bijvoorbeeld 5.000 euro omzet/opbrengsten had en 6.000 euro kosten, dan zal het aangifteprogramma (via de website) vanzelf uitrekenen dat je -1.000 euro inkomsten uit overig werk had.

 

Je moet je overigens voorafgaand wel afvragen of je deze 'inkomsten' (positief of negatief) mag opgeven. Als het de verwachting is dat de activiteiten niet erg substantieel worden en er ook geen winst in het verschiet ligt, dan mag je de opbrengsten en kosten helemaal niet opgeven in je aangifte. Als de activiteiten serieus zijn en als er daadwerkelijk een positief resultaat is te verwachten, dan mag je het wel opgeven (ook als dat een enkele keer negatief uitkomt).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar kan je daar dan inkomsten en kosten invullen? Zover ik kon zien is er maar één invoerveldje "inkomsten uit overig werk" waar je één getal invult...dat niet negatief mag zijn.

We hebben overigens een gezamenlijke aangifte gedaan.

 

Overigens bedoel ik met kosten niet de standaard zakelijke kosten als briefpapier en visitekaartjes.....maar voornamelijk inrichting van de horecagelegenheid. De meeste van die dingen (tafels, stoelen....) kosten minder dan 450 euro en zijn dus kosten ipv bv machines die je kan afschrijven.

 

Voorlopig runt mijn vrouw nu 6 dagen in de week haar horecagelegenheid, dus de intentie is wel serieus. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het maand op maand verlies leidt en ze er voor het einde van het jaar mee moet stoppen. Is het dan een serieuze onderneming geweest voor de belasting....? Voorlopig is het net kostendekkend...zonder dat ze zichzelf salaris kan uitbetalen.

 

Groeten,

Dennis

 

Link naar reactie
  • 0

Maar kan je daar dan inkomsten en kosten invullen? Zover ik kon zien is er maar één invoerveldje "inkomsten uit overig werk" waar je één getal invult...dat niet negatief mag zijn.

We hebben overigens een gezamenlijke aangifte gedaan.

Volgens mij wel (zie bijlage).

 

Voorlopig runt mijn vrouw nu 6 dagen in de week haar horecagelegenheid, dus de intentie is wel serieus. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het maand op maand verlies leidt en ze er voor het einde van het jaar mee moet stoppen. Is het dan een serieuze onderneming geweest voor de belasting....? Voorlopig is het net kostendekkend...zonder dat ze zichzelf salaris kan uitbetalen.

Dat ligt er aan in hoeverre het te voorzien is dat je geen winst blijft draaien. Als je nu continu géén positief resultaat weet te genereren en dus uiteraard ook geen privéonttrekkingen kunt doen, dan is het dus geen bron van inkomsten.

 

Als je echter een serieus plan hebt om winst te gaan draaien (en je kunt dat ook aannemelijk maken met bijvoorbeeld een onderliggend plan), dan kun je het negatieve resultaat mijns inziens wel opvoeren. In hoeverre de fiscus daar in mee zal gaan zal denk ik vooral afhangen van de mate waarin jij een (eventuele) inspecteur kunt overtuigen van de serieus te verwachten (toekomstige) winst. Zo niet, dan kan het opgevoerde negatieve inkomen achteraf weer kunnen worden teruggedraaid.

RoW-negatief.thumb.gif.e5a12172aa8402d193cd2111744f04bd.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik zie het nu......geen idee hoe ik dat heb kunnen missen, maar blijkbaar kon ik het.

 

Maar wat is wijsheid. Ik neem aan dat als ik het nu niet aangeef ik dat later niet meer kan doen. Dus zou ik een wijziging van de aangifte moeten doen, met het risico dat ik het later moet terug betalen...?

 

Dan snap ik overigens nog steeds niet wat ik zou moeten invullen bij de kosten.

Ik voer gewoon een boekhouding waar aan het eind van het jaar een winst en verliesrekening uitrolt. De winst zouden dan de inkomsten zijn (in dit geval negatief). Maar wat voer ik dan op als kosten?

Of moet ik uit de balans de opbrengsten en kosten peuteren en invullen?

 

Groeten,

Dennis

 

Link naar reactie
  • 0

Bij inkomsten vul je de opbrengsten in. Dat is doorgaans het totaal van alle verzonden verkoopfacturen (exclusief BTW).

 

Bij kosten vul je doorgaans het totaal van alle ontvangen inkoopfacturen en eventuele overige kosten in (exclusief BTW).

 

Deze bedragen zou je moeten kunnen aflezen uit je winst-en-verliesrekening.

 

In deze aangifte als particulier hoef je maar 2 bedragen in te vullen, in een aangifte als ondernemer zijn dat er vaak enige tientallen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Of moet ik uit de balans de opbrengsten en kosten peuteren en invullen?

Niet uit je balans, maar uit de verlies- en winstrekening.

 

Bij opbrengsten vul je je omzet in. Dat zijn dus al je verkopen exclusief btw. Bij kosten vul je al je kosten exclusief btw in. Dan zullen dingen zijn zoals inkoop van bonen, verpakkingsmateriaal, reclamekosten, papier, whatever. Als je een winst- & verliesrekening hebt, dan zou je heel grof gezegd alles aan de linkerzijde kunnen optellen om onder 'kosten' in te vullen en alles aan de rechterzijde kunnen optellen om onder 'opbrengsten' in te vullen.

 

En tja, wat is wijsheid? Die keus kan en moet je echt zelf maken. Als je op dit niveau van winstgevendheid denkt te blijven, dan mág je zelfs niets invullen. Als je echter serieuze, onderbouwde plannen hebt om winst te gaan maken (= "bron van inkomen") dan zou je kunnen kiezen om het verlies in te vullen. Houd er wel rekening mee dat je dan vragen kunt krijgen van de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor alle antwoorden....

 

Vandaag even overleg gehad met een boekhouder en besloten de gemaakte kosten nog eens kritisch te bekijken: zijn het wel allemaal kosten, of is een deel te beschouwen als aankoop van afschrijfbare goederen. Verder ga ik de dan nog overgebleven gemaakte kosten niet op te voeren als negatief inkomen uit overig werk met oog op de onzekerheid op winst over 2016.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.