• 0

Verschil in waardering dochter, na dividenduitkering aan twee Moeder BV's.

Bij het boeken van een dividend uitkering in de administraties van 2 moeders zit ik met een verschil, waar ik niet uitkom. 1 van de Moeders is mijn persoonlijk houdster Vennootschap. Daarnaast boek ik ook de administratie van een mede aandeelhouder.

 

Het gaat om de volgende situatie

 

Werkmaatschapij X gaat geld uitkeren aan meerdere moeders

Zowel Moeder A als Moeder B hebben de werkmaatschappij voor dezelfde waarde te boek staan op hun balans. Namelijk 25.000 (totale vermogen Werkmaatschap X is 200.000)

 

Moeder A BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 20.000 dividend

 

Moeder B BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 50.000 dividend

 

Moeder B heeft ten opzichte van de andere Holdings recht op meer dividend, omdat deze moeder verantwoordelijk is geweest voor het grootste deel van het resultaat in de werkmaatschappij.

 

Wanneer ik dan de dividenduitkering boek in de admin van beide moeders gebeurd er dit:

 

Moeder A

 

Bank 20.000

a/ deelneming X 20.000

 

 

Moeder B

 

Bank 50.000

a/ deelneming X 50.000

 

 

Na de dividend uitkering zijn de waarderingen op de balansen van de de Moeders niet meer gelijk, Terwijl beide holdings een gelijk aandelen percentage hebben 12,5%

 

Ook is er na de boeking op de Balans van Moeder B sprake van een negatieve waardering? er gaat iets mis maar snap even niet wat.

 

Wat doe ik verkeerd, wie kan me hiermee helpen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat doe ik verkeerd, wie kan me hiermee helpen?

 

Wat bedoel je precies met verkeerd?

 

Commercieel moet je de deelnemingen eigenlijk wel op een (stelselmatige en) geaccepteerde wijze waarderen en fiscaal maakt het niet uit (als het onder de deelnemingsvrijstelling valt).

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat bedoel je precies met verkeerd?

 

 

Hi Peter bedankt voor je eerste hulp,

 

ik probeer mezelf iets beter uit te leggen:

 

Het kan toch niet zo zijn dat de waardering op de balans bij Moeder A een andere waarde geeft dan Moeder B? Ze hebben allebei immers 12,5% aandeel in dezelfde dochter.

 

Hoe zorg ik ervoor dat bij waardering onder de nettovermogens waarde, de dividenduitkeringen in beide moeders goed worden verwerkt. (hoe boek ik de dividend uitkeringen in de moeders zo, dat de waardering op de balans beide moeders hetzelfde is en blijft, ook na de dividend uitkering?)

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de casus goed begrijp krijgt B.V. B extra dividend vanwege uitgevoerde werkzaamheden en is het (naar ik gemakshalve aanneem) de bedoeling dat de topholdings daarna weer gelijk gerechtigd zijn tot het vermogen van de werkmaatschappij. Er is dan dus geen aanleiding om de deelneming bij topholding B per 31-12-2015 anders te waarderen dan bij topholding A.

 

Wel zou er misschien reden kunnen zijn om bij topholding B een hoger resultaat deelneming te verantwoorden dan bij topholding A. Voor het begrip, het verloop is dan bijvoorbeeld:

 

Topholding A:

Waarde deelneming 1-1-2015 € 25.000

Bij: resultaat deelneming € 20.000

Af: dividend deelneming € 20.000

Waarde deelneming 31-12-2015 € 25.000

 

Topholding B:

Waarde deelneming 1-1-2015 € 25.000

Bij: resultaat deelneming € 50.000

Af: dividend deelneming € 50.000

Waarde deelneming 31-12-2015 € 25.000

 

Maar eigenlijk lijkt de kans me groot dat dit niet goed is. Want als topholding B € 30.000 extra dividend krijgt vanwege verrichte werkzaamheden, dan is dat eigenlijk geen resultaat deelneming maar een vergoeding voor die werkzaamheden. En dat moet je dan ook als vergoeding voor die werkzaamheden presenteren in de (commerciële) jaarrekening en niet als resultaat deelneming.

 

Link naar reactie
  • 0

Moeder A heft toch niets met moeder B te maken...

 

Waarom zouden zij nou precies hun deelnemingen op dezelfde wijze waarderen?

Dat kunnen zij toch niet eens van elkaar weten, normaal gesproken. Ja, jij doet dat nou in dit geval (waarom zou ik niet weten trouwens...) maar dat is toch niet relevant voor de waardering.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij waardering op nettovermogenswaarde moet een dochter toch altijd precies gewaardeerd worden op de waarde van het "vermorgen dochter" en dan naar rato van het aandeel in die dochter.

 

Dus in geval dat waarde vermogen Dochter = 200.000

 

moeder A bezit 12,5% dus is de waardering 0,125x200.000 = 25.000

 

 

Wat ik dan vervolgens niet goed begrijp is dat wanneer beide moeders de deelneming waarderen op netto vermogenswaarde, er dan op de balans van moeder A een andere waarde vermeld staat voor het 12,5% aandeel, dan bij moeder B, (nadat er dividend is uitgekeerd)

 

ze bezitten beide precies 12,5% aandeel, maar er hangen andere waardes aan???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moeder A heft toch niets met moeder B te maken...

 

Waarom zouden zij nou precies hun deelnemingen op dezelfde wijze waarderen?

 

 

 

Als je als moeder je dochter op netto vermogenswaarde waardeert, en je bezit 12,5% van de aandelen in die dochter.

 

dan kunnen 2 moeders die allebei 12,5% aandelen bezitten, én waarderen op netto vermogenswaarde toch geen verschillende waarderingen op hun balans hebben staan?

 

Link naar reactie
  • 0

Moeder A heft toch niets met moeder B te maken...

 

Waarom zouden zij nou precies hun deelnemingen op dezelfde wijze waarderen?

Dat kunnen zij toch niet eens van elkaar weten, normaal gesproken. Ja, jij doet dat nou in dit geval (waarom zou ik niet weten trouwens...) maar dat is toch niet relevant voor de waardering.

 

 

Ervan uitgaande dat alle verschillen in de aanspraken van de topholdings op het vermogen van de dochtermaatschappij zijn glad getrokken middels de dividenduitkering zou de waardering van de dochter op nettovermogenswaarde bij A en B toch op hetzelfde moeten uitkomen?

 

(Mits A en B dezelfde waarderingsgrondslagen toepassen (wat me waarschijnlijk lijkt als één persoon beide administraties doet) en mits ze de deelneming op hetzelfde moment verworven hebben. Maar zo diep gaat de vraag van ibeatza volgens mij niet. Echter bij nader inzien toch maar op doorgegaan:)

 

Bij waardering op nettovermogenswaarde moet een dochter toch altijd precies gewaardeerd worden op de waarde van het "vermorgen dochter" en dan naar rato van het aandeel in die dochter.

 

Dus in geval dat waarde vermogen Dochter = 200.000

 

moeder A bezit 12,5% dus is de waardering 0,125x200.000 = 25.000

Zie onder.

 

 

Als je als moeder je dochter op netto vermogenswaarde waardeert, en je bezit 12,5% van de aandelen in die dochter.

 

dan kunnen 2 moeders die allebei 12,5% aandelen bezitten, én waarderen op netto vermogenswaarde toch geen verschillende waarderingen op hun balans hebben staan?

 

In principe kan dit wel, maar hier zal dit niet aan de hand zijn. Zie mijn bericht van 21:41 voor de casus hier.

 

(Het kan in principe wel omdat de netto vermogenswaarde het belang is dat de moeder heeft in het vermogen van de dochter op basis van de grondslagen van de moeder. Als de verschillende moeders verschillende grondslagen hanteren kunnen er dus verschillen ontstaan, ook als ze beide 12,5% hebben. En als de verschillende moeders hun belang op afwijkende momenten hebben verkregen kan het ook, omdat de historische kostprijs op het moment van aankoop bij de ene moeder dan anders was dan bij de andere.)

 

Link naar reactie
  • 0

dag ibeatza

 

Is er in de statuten vastgelegd dat aan de aandelen die moeder B houdt t.o.v. de aandelen die moeder A houdt in de dochter, verschillende winstrechten zijn gekoppeld?

 

Anders kun je niet zomaar de ene aandeelhouder meer dividend toebedelen dan aan de ander.

 

Dan is het, zoals Erik vd Weerdhof al aangaf, gewoon een extra uitdeling van managementfee.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.