Verbeterde vragenbehandeling op dit forum?

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Ik ben al een tijdje opnieuw actief op het Higherlevel forum, nadat ik al een keer eerder ben afgehaakt vanwege onderstaande issues. Ik merk dat ik langzaam aan ook weer richting dit punt beweeg, omdat sommige zaken mij niet bevallen. Ik heb besloten om een korte toelichting te geven (met het risico dat ik aan de digitale schandpaal genageld wordt). Ik denk en hoop toch dat ik het forum hiermee een dienst bewijs. Hierna volgen mijn vier belangrijkste observaties:

 

Te omvangrijke vragen van topicstarters

Ik merk steeds meer dat topics zeer omvangrijk ingestoken worden door topicstarters. Ik vraag mij af of dit de bedoeling kan zijn van een forum. Ik zie hele aangifteformulieren voorbij komen waar ikzelf, maar ook collegae van mijn ontzettend veel tijd in steken om vervolgens niet eens meer te horen wat er met de adviezen is gebeurd. Vaak wordt ook heel veel informatie gegeven die totaal niet van belang is voor de vraag zelf. Daarom zou het volgens mij goed zijn om na te denken, hoe een topicstarter gedwongen kan worden om zijn vraag bondiger meer ‘to the point’ (bijvoorbeeld in een maximum aantal woorden) te formuleren. En er kan daarbij bijvoorbeeld ook een maximum aan het aantal vragen worden gesteld. Dit zal er toe leiden dat topics bondiger worden en ik verwacht dat antwoorden ook beter worden en dat mensen meer gemotiveerd zullen zijn om een antwoord te geven.

 

Maximum aantal vragen

Ik zie soms bij de berichtenhistorie dat er ontzettend veel vragen gesteld worden door bepaalde personen. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn. Ik weet niet goed hoe je een maximum kunt bepalen. Mijn mening is wel dat er de hand aan gehouden moet worden, omdat ik steeds meer het idee krijg dat het forum voor gratis advies gebruikt wordt waar normaal gewoon hele dagen aan uren voor geschreven zou worden. Nu is er op zich niks mee om uren gratis weg te geven, maar daar moet wel een balans in zijn.

 

Eindeloze topics

Er zijn topics die maar eindeloos door blijven lopen. Ik merk op andere fora, dat heel gericht aan topicstarters gevraagd wordt om aan te geven of een vraag opgelost is. Dit zou hier denk ik ook een goede oplossing zijn. Een topic is mijns inziens na 20 of 30 posts al bijna niet meer te volgen. Daarom zou het ook goed zijn om daar eens over na te denken. Het is ook goed om topics waarop al gelange tijd niet meer is gereageerd af te sluiten en om te lange topics af te kappen.

 

Te veel subjectiviteit in topics

Ik merk dat het in sommige topics nog al eens ‘modder’ gooien wordt of dat er een wedstijd van gemaakt wordt wie de beste en de meeste kennis kan laten zien ten koste van een ander. Ik denk dat als er iets met betrekking bovenstaande issues gedaan wordt dat topics al meer objectief worden en waarschijnlijk ook minder subjectief. Ik denk dat het goed is om na te gaan hoe topics meer objectief kunnen, want het gaat in eerst instantie vaak om het delen van ‘best practices’ waar volgens ieder op zijn vakgebied dan nog vleugje subjectiviteit bij doet.

 

Tot zover mijn observaties, maar misschien zie ik wel helemaal verkeerd. Dan hoor ik het graag hieronder.

 

Leeg

Link naar reactie

Fijn om te lezen dat je begaan bent met Higherlevel als forum Richard. Ben het op een aantal punten ook met je eens. Maar in essentie vraag je of - vaak nieuwe - bezoekers niet een beetje 'opgevoed' kunnen worden. Mijn ervaring, ook op andere fora, is dat dat niet echt lukt met regeltjes. En als regeltjes dan toch nodig zijn het een langdurig proces is om ze te introduceren en veel werk om ze te handhaven.

 

Ik heb me in het verleden druk gemaakt over het hoe-en-wat. Kijk nu gewoon rustig of ik een vraag en vraagsteller voorbij zie komen waar ik iets voor kan betekenen :) (Dit is overigens mijn manier van kijken, niet een 'betere' of iets dergelijks)

 

Link naar reactie

Tja, we zijn allemaal mensen en (gelukkig) zijn we ook allemaal verschillend. Je persoonlijke ervaringen en gevoelens zijn dan ook niet meer of minder dan dat.

 

Enkele zaken die je aandraagt zouden prima op hun plek zijn in het (hele lange) HL-suggesties topic, mogelijk iets specifieker.

 

Mijn twee centen op je 4 punten:

 

1. Het zou een optie kunnen zijn om in meer categorieën te werken met een vast format voor de openingspost, eventueel ook met limiet op aantal karakters. Van die laatste ben ik zelf geen voorstander, maar het is natuurlijk wel mogelijk. Nu is de vraag wel 'wat is bondig genoeg'? Kort door de bocht gesproken kunnen er ook mensen op dit forum zitten die denken dat jouw post wel wat meer to the point had kunnen zijn bijvoorbeeld.

 

2. Lijkt me lastig te voorkomen, maar je zou wel het aantal topicstarts per persoon kunnen limiteren (evt op basis van totaal aantal posts). Wat die adviezen/uren betreft; ik zie veel vragen die beter rechtstreeks aan een specialist gesteld kunnen worden, en daar wordt in de meeste gevallen ook (o.a.) met die opmerking op gereageerd. En ja, mensen komen hier voor 'gratis kennis' natuurlijk, dat is een van de doelen van HL ook naar ik aanneem.

 

3. Ik ervaar eigenlijk de moderatie op HL als heel prettig. Topics worden vaak niet gesloten omdat op die manier aanvullingen / andere ervaringen gewoon aan een bestaand topic toegevoegd kan worden. Andere visie dan de jouwe, maar valt zeker ook wat voor te zeggen.

 

4. Yep, dat is wat op fora gebeurt, wat zeg ik, dat is zelfs het bestaansrecht van fora. Niet het modder gooien, maar wel het duidelijk uitspreken van JOUW kennis/mening/visie. In sommige gevallen kan die lijnrecht tegenover die van een ander staan, en dan is het inderdaad al snel overtreffen/ten koste van die ander. Toch denk ik dat er over het algemeen erg fatsoenlijk op elkaar gereageerd wordt. Natuurlijk hebben we ook leden die wat meer onbeholpen reageren (kan mij ook wel eens gebeuren), en daar is dan de kneusfunctie in principe voor bedacht, lijkt me...

 

Al met al; op het internet kies je zelf welke (sociale) instrumenten je het meest aanspreken. Of dat nu HL is, LinkedIn groepen, twitter, facebook, snapchat, instagram enzovoorts, dat is je eigen keuze.

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

HL evolueert geleidelijk van een forum waarop allerlei soorten topics in relatie tot ondernemerschap en innovatie aan de orde kwamen (de innovatie-dimensie hinkelt al jaren achter de rest aan) naar die van een vraagbaak met betrekking tot administratieve, belastingtechnische en juridische kwesties.

 

Voor degenen die zulke vragen kostenloos en vrijwillig beantwoorden, kan wat meer structuur best behulpzaam zijn. Er is een raamwerk voor Wat Vind Je Van Mijn Website, er zijn verzameltopics over naamgeving en publiciteit, dus een raamwerk voor vragen over belasting, verzekering en boekhouding is best denkbaar.

 

Voorkom je daarmee gehakketak? Dat lijkt me voor een forum ondoenlijk. Het zit ingebakken in het expert-zijn dat je soms je neus ophaalt voor andermans bijdrage. Het zit ingebakken in een forum-opzet dat je te maken krijgt met een dynamiek waar anderen een rol in spelen. Beste remedie is niet reageren op betweters of voor discutabele kwesties een apart discussie-topic openen.

 

Dat laatste is trouwens juist de kracht van een forum. Mijn interesse gaat oa uit naar merkrechtkwesties en ik maak starters graag een beetje wegwijs, maar heb hier weer van anderen geleerd hoe complex de regels en jurisprudentie vaak zijn (goede les voor betweters!). Je ziet nu in het domein van modelovereenkomsten voor ZZPers dat de verschillende deskundigen op dit forum van elkaar leren.

 

Te overwegen is om om een aantal vraagbaak-categorieën op te zetten (met een meer gestructureerd vraag- en antwoord-format) maar ook ruimte te laten voor discussie- en deelervaring-topics. Nu helt het bootje namelijk zwaar over naar de vraagbaak-kant, met als gevolg dat discussie soms zelfs als onwenselijk gezien wordt. HL als Vraagbaak én Gespreksplatform voor Ondernemers. En met een beetje geluk komt ook de innovatieve dimensie dan weer terug.

 

PS - voor dit soort topics hebben we de categorie Over Higherlevel. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Soms is er juist sprake van te korte vragen met een minimum aan informatie waardoor de goedbedoelde antwoorden en de daaropvolgende discussies verzanden in vermoedens en aannames. Ook niet goed voor de innerlijke gemoedsrust.

 

Verder worden er steeds vaker basale vragen gesteld waarvan de antwoorden, met het indrukken van een paar toetsen, op internet zijn te vinden. Het stellen van een vraag gaat menigeen blijkbaar gemakkelijker af dan het zoeken naar een antwoord.

 

Er zit gelukkig een rempedaal op elk forum ... soms moet je gewoon niet kijken en niet reageren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Verder worden er steeds vaker basale vragen gesteld waarvan de antwoorden, met het indrukken van een paar toetsen, op internet zijn te vinden. Het stellen van een vraag gaat menigeen blijkbaar gemakkelijker af dan het zoeken naar een antwoord.

 

Dat zal waarschijnlijk blijven op een forum...

 

Maar om even in te haken op de uitgebreide post hierboven,

ik vind het een interessante gedachte om het aantal vragen, bijvoorbeeld voor nieuwe leden, te beperken, waardoor iemand meer gemotiveerd is om tot een goede vraagstelling te komen en door te vragen na een antwoord, alvorens een nieuw topic te starten.

 

Ik moet zeggen, van de forums die ik regelmatig bezoek, heeft (of misschien had) dit forum de hoogste drempel om een topic te starten. En dat ervaar ik juist positief. Hierdoor doe je eerst je huiswerk en stel je pas daarna je vraag...

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
Ik moet zeggen, van de forums die ik regelmatig bezoek, heeft (of misschien had) dit forum de hoogste drempel om een topic te starten. En dat ervaar ik juist positief. Hierdoor doe je eerst je huiswerk en stel je pas daarna je vraag...
Ik krijg sterk de indruk dat het aantal startersvragen fors is toegenomen sinds het Hallo!-forum van de Kamer van Koophandel is verdwenen ... en dat bevestigd eigenlijk mijn oude stelling dat het Hallo!-forum voor de starters is(was) en het HL-forum voor de gevorderden.

 

Het is echter mogelijk om nieuwe vragen eerst aan te melden en pas na goedkeuring door de moderators te plaatsen. Dat betekent extra werk en ik geloof niet dat we de (vrijwillige) moderators met extra lasten kunnen opzadelen. Heerlijk dat Nederlands met zoveel beeldspraak :).

Overigens is de moderatie op dit forum het beste wat ik ooit ben tegengekomen. een reus voor allen die zich hiervoor inzetten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Het is echter mogelijk om nieuwe vragen eerst aan te melden en pas na goedkeuring door de moderators te plaatsen.

Nee hoor, dat is niet mogelijk *. En ook niet nodig of wenselijk, denk ik, want dan ga je van de moderators verlangen dat ze een inhoudelijke beoordeling maken om te bepalen wat wel en niet op het forum mag verschijnen, en dat is nu juist waarvoor moderators niet zijn bedoeld.

 

* technisch gezien, op het moment

Link naar reactie
Het aantal basale vragen zal ook door dit fenomeen zijn toegenomen.
Zal zeker ook een aanleiding zijn. Maar er is toch niks op tegen om dan op wat meer zelfredzaamheid, als vereiste kwaliteit voor elke ondernemer, aan te dringen?

 

En als er dan toch 'redders' zijn, die hun eigen kennis willen etaleren, hier en daar gevolgd door een 'Clavan', ach, krijg je dan op een gegeven moment wellicht die bekende val door die mand?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik vind het aantal makkelijke vragenstellers ook wel aan de hoge kant.

 

Dit heb het ook wel eens eerder gememoreerd, er zijn ook, in mijn beleving, veel zogenaamde vraag stellen-antwoord binnenharken-niks laten horen-en weer weg-topicstarters. Veel over basale dingen, waarvan ik me dan afvraag "heb je niet op school opgelet?". En weinig over innovatie, waar ik eigenlijk verwacht van een forum dat dat woord in de subtitel heeft staan, dat het meer over dat soort vragen c.q. kennis zou gaan.

 

Link naar reactie

En weinig over innovatie, waar ik eigenlijk verwacht van een forum dat dat woord in de subtitel heeft staan, dat het meer over dat soort vragen c.q. kennis zou gaan.

Dat is een behoorlijk fundamentele kwestie op dit forum. Daarom ook de eerdere opmerking dat functies als gespreksplatform en als vraagbaak apart aandacht verdienen. Laatst was er een nieuwkomer die een familiebedrijf aan het overnemen was en contact zocht met lotgenoten. Die kreeg als reactie: "Wat is je vraag nou precies?"

 

Er zijn hier deelnemers die hun deskundigheid ter beschikking stellen om vragen te beantwoorden. Als daar duidelijke loketjes voor ingericht kunnen worden om die vraagbaak-functie te versterken, prima. Als vraag-topics gescheiden kunnen worden van discussie-thema's: nog beter. Maar het kan niet zo zijn dat het hele forum dienstbaar wordt gemaakt aan vraagbeantwoording.

 

En dan innovatie. Dat vergt wel een actieve inbreng. Het helpt bijvoorbeeld om af-en-toe eens een inovatief thema ter discussie te stellen. Een paar voorbeelden uit het verleden:

 

De coöperatie als rechtvorm...

Apps als marketing-tools?

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Wie experimenteert er al met beacons?

 

Een ander voorbeeld is de laatste column: Vliegende winkeliers op de markt!, waarin Hans Smit beschrijft hoe zijn Raviolini kantelt van pasta-productie via pasta-verkoop (op de markt) naar pasta-grazing. Slurp-ter-plekke! Dat fenomeen van al die nieuwe artisanale bedrijven die creatieve verkoopmiddelen ontwikkelen (zoals foodtrucks) komt jou vast ook bekend voor. Heeft niks met technologie te maken, maar is toch innovatief.

 

HL zal nooit de homebase worden van app-bouwers of food-truckers, maar als je dat soort ontwikkelingen interessant vindt, help je al door af-en-toe eens iets te signaleren en delen met dit forum. Dan ontstaat er vanzelf wat tegenwicht tegen de vraaglawine.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Eigenlijk weet ik niet goed of mijn reactie nu hier hoort, het is een antwoord op het foodtruckvoorbeeld van TwaBla, of als reactie op de column over de pasta innovatie.

 

Ik vind het leuk dat je over foodtrucks begint, Twa. Die zijn momenteel zo hip dat de grote bedrijven, o.a. een vlaproducent en een keten van tapasrestaurants, met een foodtruck op de hele grote festivals staan. Daardoor is het lastiger voor kleinere ondernemers (hoger stageld en forse afdracht van de omzet) om een plek op zo'n festival te krijgen. Met de intrede van de grote ketens op de megafestivals zullen nieuwe foodtruckondernemers zich nog meer moeten gaan onderscheiden van de bulk.

 

Op het foodfestival dat mijn fabriekje organiseert gaan we terug naar de oorsprong van de foodfestivals: het samenkomen van bevlogen chefs met hun keukentjes op wielen. Het is de eerste keer dat ik een foodfestival organiseer, het is de eerste keer in Terneuzen en nu maar hopen dat er volk op af komt. Aan het weer zal het in ieder geval niet liggen.

 

Omdat het een eerste keer is, neemt mijn fabriekje de organisatorische kosten voor zijn rekening en vraag ik aan de deelnemers - als ze tevreden zijn over de organisatie, een vrijwillige bijdrage. Zo lopen deelnemers en ik allebei risico en komt er morgen een diverse stoet mobiele keukens naar Terneuzen.

Link naar reactie

In dit topic wordt weer eens (m.i. terecht) aan dit onderwerp gerefereerd. Ik deel inmiddels het gevoel van de andere gelijkgestemden op dit punt dat er een soort wildgroei lijkt te ontstaan.

 

De vragen lijken inderdaad steeds vaker heel speculatief, theoretisch of hypothetisch te zijn, als ze al niet gesteld worden namens een ander (lastig, dan zit er onnodig een extra communicatieschijf tussen met verhoogde kans op 'ruis') of ze zijn heel basaal en heeft men bovendien vaak niet het fatsoen op de antwoorden te reageren, laat staan te bedanken, zo'n 'eendagsvlieg'.

 

Lastig voor de moderators, die mensen benijd ik niet, want hoe scheid je het kaf van het koren? Zou er wellicht toch een hoger drempeltje opgeworpen kunnen worden?

 

De lol van het bezoeken van HL gaat er toch een beetje af, laat staan het reageren op vragen, want dat kan weer verspilde moeite blijken te zijn, omdat uiteindelijk - overigens geheel terecht! - toch een slotje en verwijdering moet volgen.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

In dit topic wordt weer eens (m.i. terecht) aan dit onderwerp gerefereerd. [...]

 

De vragen lijken inderdaad steeds vaker heel speculatief, theoretisch of hypothetisch te zijn [...]

Dat topic heeft last van wat we in goed Nederlands jumping to conclusions noemen: vanwege het enkele feit dat het woordje "stel" werd gebruikt, nemen sommigen direct aan dat de vraag hypothetisch is. Sterker nog: er wordt in dat topic zelfs gesuggereerd dat elke "als"-vraag te hypothetisch is voor Higherlevel.

 

Elke ondernemer stelt zichzelf als/dan-vragen. Dagelijks. Meerdere keren vaak ook. En dat lastige "als"-probleem waarvan je wakker ligt en het "stel"-idee waarmee je vrolijk wakker wordt: die leg je voor aan anderen. Als daarvoor geen ruimte is op een ondernemersforum, kan dat zich beter toeleggen op alledaagse beslommeringen met e-mail enzo...

 

Link naar reactie
Zou er wellicht toch een hoger drempeltje opgeworpen kunnen worden?
HL heeft al filters en drempels genoeg. Meer hekken eromheen, meer controle, strengere handhaving: het is allemaal zo repressief. Nou gaan topics bij het vermoeden van non-ondernemerschap al in preventieve detentie. Die worden niet slechts afgesloten. Ze worden geheel aan het zicht onttrokken, ook als er al tientallen reacties staan.

 

Toch even wat alternatieven.

 

1. Je kan een topic ook negeren.

2. Als je last krijgt van een gal-aanval, doe dat niet in het topic zelf maar meld je ongenoegen aan de mods. Je kan ook een topic openen in Over Higherlevel, maar al teveel discussie Over Higherlevel wordt niet meer gewaardeerd.

3. Help de vragensteller bij het beter verwoorden van zijn/haar probleem.

4. Geef een wending aan het topic waardoor het alsnog voor meer ondernemers relevant wordt.

5. Geef tegenwicht met nieuwe topics over Ondernemerschap en Innovatie.

6. Zie hoe een topic wegzakt omdat niemand reageert.

 

De lol van het bezoeken van HL gaat er toch een beetje af...
Richt je op positieve zaken. Het is geen verplichting om overal aan mee te doen. Chillax!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

2. Als je last krijgt van een gal-aanval, doe dat niet in het topic zelf maar meld je ongenoegen aan de mods.

 

Op zich is dat een belachelijke, pijnlijke K*t opmerking :'(, want er was wel iets meer dan dat aan de hand, ben zelfs op de Intensive Care beland, maar goed, genuanceerde reacties hoef ik van jou niet te verwachten. >:(

 

En er is ook geen ongenoegen, jij hebt er wel een handje van mij steeds dat soort gevoelens in de mond te leggen, daar heb ik je al vaker op gewezen. Over 'jumping to Conclusions' gesproken!

 

Ik mag hopelijk wel gewoon meepraten in dit topic, nota bene door anderen (gelijkgestemden) geopend? Als dat van jou ook niet meer mag, zou dat voor mij juist reden zijn om er nog een schepje bovenop te doen.

 

Maar ik ga wel meer negeren, te beginnen met jou. Bedankt voor dat waardevolle advies!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.