• 0

[Column] Pasta en de scherpe zaag

Ik lees dat het Duitse automerk Audi over enkele jaren de helft(!) van zijn omzet uit IT-diensten wil halen. En: Mercedes-Benz speelt met zijn dochtermerk Smart2Go perfect in op de ‘nieuwe-economie’ waarin gedeeld gebruik van een (huur)auto hoger wordt gewaardeerd dan het bezit van een eigen of zakenauto. Wat kan een simpele pastaboer uit Duiven hier van leren?

 

Allereerst moet u even weten dat wij verse pasta's verkopen op week- en maandmarkten in Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Utrecht. En per half mei ook in onze eerste winkel in Oosterbeek. Gek veel ambachtelijker kun je het niet krijgen, maar toch zie ik een duidelijke link met de automobielindustrie, die ik ook aardig ken vanuit mijn andere baan als vakbladjournalist.

 

Goed gejat

De eerste link tussen deze twee werelden is makkelijk, want dat is het simpele jatwerk: Wij noemen onze verse pasta-snack niet langer ‘Pasta to go’ , maar ‘Pasta2Go’. De manier waarop Mercedes het schrijft, smoelt gewoon een stuk beter. De schrijfwijze met de cijfers is overigens gecultiveerd door ene Prince, voorheen bekend als briljant artiest. Maar goed, als je bij ons een portie vers afgekookte pasta met een saus naar keuze bestelt, dan zeg je voortaan: “Graag een Pasta2Go van ravioli met pesto-saus!” Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, niet?

 

Kantelen

Het tweede leermomentje uit het Audi en Mercedes verhaal gaat over kantelen. Van de ontwaakte auto-industrie leren we nu dat ‘individuele mobiliteit’ belangrijker is dan ‘autorijden’. Vervoer krijgt prioriteit boven het vervoermiddel. Audi wil niet langer verdienen aan autorijden, maar aan ‘vervoer’. En Mercedes wil switchen van auto’s verkopen naar vervoer faciliteren. Weet u trouwens dat Mercedes op het punt staat een miljarden-order te schrijven voor de levering van duizenden luxe hybride en vol-elektrische taxi’s aan… Uber? Over kantelen gesproken.

 

Middel

Helaas zien veel te veel marktondernemers om mij heen dit kantelmomentje niet aankomen. Zij denken het nog te kunnen redden met drie halen, twee betalen en nóg meer volume, nóg meer marktmeters en nóg meer aanbiedingen. Ik zeg altijd maar: “de jonge klanten bestellen jouw product sneller op hun mobiel, dan dat jij het kunt inpakken.” Zo red je het niet.

Net als in de auto-wereld is een eenvoudige middenstander in de 'food keten' niet langer het doel, maar het middel. Het verschil tussen ‘moeten we nog eten’ of ‘gaan we gezellig aan tafel’. Tussen ‘hoe lang sta je in de keuken’ en ‘hoeveel tijd wil je met je vrienden, gezin, familie aan tafel doorbrengen’. Noem het ‘beleving’, zolang je maar snapt dat jij als leverancier slechts de voorpret bent van een gezellige gezinsavond of dat jij met jouw product een eenzame avond (35% is straks alleenstaand) wat warmte kunt geven. Wat geldt voor de petrolheads in Ingolstadt of Stuttgart, geldt ook voor een marktbedrijfje in Arnhem, Nijmegen of een winkeltje in Oosterbeek.

 

Innovatieve miskleunen

Start-ups hebben van huis uit een prettige innovatieve jeuk onder hun nagels meegekregen. Dat kan o.a. omdat ze nog klein en wendbaar zijn. Dat maakt het extra knap dat industrie-molochen als VAG en Daimler hun revolutionaire agenda’s voor 2020 durven te schrijven. Het zijn gigantische conglomeraten die wereldwijd vele wedstrijden op vele vreemde velden spelen en moeten winnen. Dat lukt niet altijd, want ik heb in München een BMW-topman een glaasje water uit de uitlaat van een draaiende motor zien drinken, want BMW ging helemaal over op stikstof… Niet dus. Ik heb Audi toch duidelijk horen kiezen tégen elektrische-hybrides en vóór hun zuinige TDI-diesels… Was dat voor of tijdens de sjoemel-software? Noem het innovatieve miskleunen, maar dat nog altijd liever dan een non-innovatieve miskleun als V&D.

 

Scherpe zaag

En waar sta ik nu? Moet ik over een paar jaar ook constateren dat ik er naast zat? Of moet ik -net als Mercedes en Audi- gewoon doorgaan, doorontwikkelen, fouten durven maken en eens in de zoveel jaar het lef hebben en ook mijn toekomst-agenda publiceren? Ik ga voor een uitspraak van de Amerikaanse ondernemers-goeroe Stephen Covey. Hij sluit een reeks van zeven praktische adviezen voor productieve ondernemers af met de wat mystieke kreet: “Houd de zaag scherp”. Kauw er maar eens op: een zaag is een bouwgereedschap, maar kan ook destructief werk doen. Als je lekker wilt zagen, dan moet ‘ie wel vlijmscherp zijn. En jij ook, want anders zaag je scheef of in je vingers.

Ik omhels nog maar even mijn eigen innovatietjes, die eigenlijk gewone dagelijkse doelen zIjn: de keuze voor de markt als direct verkoopkanaal, het absolute geloof in productkwaliteit en onze klantbenadering. Ik hoop dat we een goede keuze maken met onze eerste winkel in Oosterbeek.

We omarmen -net als de maakindustrie- de permanente verandering, voorlopig nog even zonder ronkende toekomstagenda, maar altijd met die scherpe zaag onder handbereik!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goh, dat 2Go-label is wel actueel.

 

Dat het idee van cijfers voor woorden van Prince afkomstig is (I Would Die 4 U) zullen U2-fans betwisten. Met Raviolini heb je al een prachtig label, dat zowel beschrijvend als mondstrelend is. Voor een eetverse snack is vast ook wel een mooi Italiaans woord te vinden of variëren, dat ietsje minder cup-a-souperig is. Raviolinow? Puntzakpasta?

 

Los van de naam een petje-af initiatief. Volgens mij is het een onderstroom, kijk ook maar eens naar al die foodtrucks. Mag omarmd worden door het Ondernemersplein. Er stromen dit jaar weer duizenden werknemers weg bij V&D, Rabobank en Shell waarvan een deel zich op het ondernemerschap gaat richten. Als we nou willen voorkomen dat die zich allemaal tot coach laten omscholen, moeten we misschien het Nieuwe Marktdenken gaan bevorderen.

 

Ik kom deze maand eens proeven Hans. ;)

 

CLEN2157.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat gedoe rond to go en 2go kende ik niet. Bedankt, leuk om eens te lezen hoe anderen er over denken. Ik zag Smart2Go, schreef het eens uit op een bord en het merkte gewoon dat 2Go veel lekkerder smoelt én schrijft op de stoepborden die de bij onze kramen gebruiken. Dingen moeten ook leuk zijn om te doen, nietwaar?

 

Dat gruwelijke pragmatisme heb ik op de markt geleerd. Ik ben van huis uit nogal van de plannerige, maar dat werkt niet in zo'n omgeving. Als je wilt ondernemen, dan is de markt een perfecte basis: directer contact met je klanten krijg je nergens anders. En het is laagdrempelig (weinig investeringen) en je kunt er je zaag scherp houden. Je moet een goed doordacht concept hebben (met groeistrategie), maar daarna is het één groot experimenteer-feest! Veel gemeenten willen hun markten 2.0 maken of besteden de organisatie uit aan particuliere bedrijven en dat biedt veel kansen voor nieuwkomers.

 

Voorbeeld: we hebben in 2015 Piadina Nutella geprobeerd: Nutella is hot, piadina is gewoon een gefrituurd of geroosterd plat broodje en klaar is Kees. Nee dus, bij ons is het totaal geflopt. Oorzaak? Ik weet het echt niet, maar ik ben er gewoon mee begonnen en na 8 weken weer gewoon mee gestopt. Overigens: in 2016 konden we in heel Italië nergens meer zo'n piadina-tentje vinden...

 

Ander voorbeeld: we maakten ravioli en pasta van speltmeel. Want daar zou wel behoefte aan zijn. No way! We maken het nu alleen op bestelling en dat loopt weer wel goed. Waarom? Gooi het maar in mijn pet!

 

Zo leren we elke week en dat is intensief, maar verschrikkelijk leuk. En zolang je maar blijft vernieuwen (alweer die zaag van Covey) en elke dag probeert beter te worden, accepteren je klanten je blunders. Zij komen nu met ideeën hoe wij ons bedrijf kunnen verbeteren. Kun je je betere klanten wensen?

 

Van foodtrucks ben ik niet zo gecharmeerd. A: de helft start 's morgens niet omdat het allemaal oude barrels zijn. B: ik vind de afstand tot de klanten letterlijk niet goed: je staat te hoog, boven je klanten. Op een marktkraam sta je oog in oog en dat werkt gewoon beter. Althans, dat vinden wij. We gaan nu onze eerste winkel in Oosterbeek openen en dat lijkt mij een geheel nieuwe tak van sport. Keep you posted!

Link naar reactie
  • 0
Goh, dat 2Go-label is wel actueel. Dat het idee van cijfers voor woorden van Prince afkomstig is (I Would Die 4 U) zullen U2-fans betwisten.
Denk ik niet, een U2, zoals U2 het bedoelt, is een vliegtuig, een U2. :)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Niet alles geloven wat men schrijft op wikipedia Hans en zelf weer van wikipedia denkt te weten uit een zogenaamde cirkelredenering. ;D

 

In 1978 the group won a talent competition in Limerick under yet another name: U2. That sounded like "you too", and yes, the audience was important as well! It had been Steve Averill's idea,
bron

 

Tenminste als dit wel klopt. 8)

 

De markt leer je inderdaad het beste kennen "op de markt" en door zaken uit te proberen om ze vervolgens aan te passen of weer in de koelkast (markt nog niet rijp) of de prullenbak (markt is er niet). Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers. De slimmeriken, met de scherpste zaag, maken het beter en/of goedkoper en zorgen ook nog eens voor een betere marketing of een veel betere distributie. Een goede ondernemer kijkt dus (eerst) goed om zich heen. ;) Talloze voorbeelden dat het zo werkt. Wie kent nog Altavista? Voorbeeld waar we hier nog niet rijp voor zijn is denk ik Warby Parker. Aanrader en aansluitend op deze zeer lezenswaardig column is het het boek "Originals" van Adam Grant.

 

En over togo of 2go is mijn dyslectische brein heel duidelijk. Bij togo vraagt mijn grijze massa zich af of het toogoo (met een vraagteken want wat is toogoo?) is of toegoo (de bedoeling), bij 2go is dat meteen helder. Voor mij dan...

 

Link naar reactie
  • 0

Dit brengt de discussie naar de gun-factor voor 'first movers' of indien onbekend voor de markt en klanten naar sympathieke en oorspronkelijke ondernemers...

 

...Hans1 verkoopt dus verse pasta op de markt in Gelderland en wijde omgeving om mee te nemen, Hans2 runt een gastvrije herberg in Drenthe en Hans3 slijt vanuit Brabant producten zonder luchtje voor de recreatiebranche. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers

Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen.

 

Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding.

 

Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...

Link naar reactie
  • 0

Grootste probleem van succes voor een trendzetter zijn in mijn ervaring de (trend)volgers

Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen.

 

Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding.

 

Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...

 

Inderdaad misschien smal, maar in combinatie met de versheid wel een solide verhaal waar je een merk op kunt bouwen, toch? In combinatie met de scherpe zaag moet er wel en andere opening te maken zijn :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Aanrader en aansluitend op deze zeer lezenswaardig column is het het boek "Originals" van Adam Grant.
Begonnen aan Originals / Het kan ook anders (Nederlandstalige titel).

 

Interessant, bedankt voor de leestip, Hans!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.