Startistieken en de impact van het MKB

Aanbevolen berichten

Er wordt veel onderzoek gedaan naar starters, startups en de impact van het (midden- en) kleinbedrijf. De data die daar uit voortkomen zijn volgens mij interessant voor een deel van de onderwerpen die op dit forum passeren, zeker wanneer er aannames meespelen over de karakterstieken van starters en het kleinbedrijf. Daarom een oproep om in dit topic verslag te doen en/of te verwijzen naar relevante stats.

 

Ik heb een afdruk toegevoegd van de CBS-website De Staat van het MKB waarin te zien is hoe het aantal bedrijven in Nederland sinds 2007 toegenomen is. Valt iets op? Het aantal ondernemingen groeit als een gek, omdat het aantal eenmanszaken in die periode bijna verdubbeld is van 630.000 naar 1.185.170. Een aantal eenmanszaken heeft personeel, maar daar zie je dus die miljoen ZZPers.

 

Andere interessante details uit de jaren 2013 en 2014:

 

33% starters is vrouw

14% starters is onder de dertig

49% starters is boven de vijfenveertig

 

De modale starter is dus een man van middelbare leeftijd. En maar liefst 8% is 65+. ;)

 

 

[verandering: titel]

startistiek_1.thumb.jpg.211665b38ec2b39c3dc746d3cf778bea.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Inderdaad erg leuk om te zien. Zijn er ook statistieken van hoe lang die bedrijven gemiddeld bestaan?

 

Juist als er zoveel ZZP'ers zich inschrijven, wordt de concurrentie moordend. Iedereen zit in de zelfde vijver te vissen en daardoor zullen de prijzen dalen, wat resulteert in minder kwaliteit. Is dat wel iets wat je wilt..?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie

Zijn er ook statistieken van hoe lang die bedrijven gemiddeld bestaan?

Er worden ook cijfers bijgehouden over gestaakte en gefailleerde ondernemingen, dus ik zal eens snuffelen. Het aantal slapende ondernemingen is uiteraard onbekend.

 

Volgens mij zijn dit census-data (betreffende de totale populatie). Als ik steekproefcijfers tegenkom, kijk ik kritisch naar de verantwoording. Zeker bij panel-onderzoek en enquetes past een wantrouwende instelling. Dat is doorgaans garbage-in garbage-out!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Het lukt alleen om een verzameltopic over startistieken te maken als debat over die cijfers in aparte topics plaatsvindt. Anders zitten we straks met tientallen pagina's mits-en-maren en maar een paar echte stats.

 

Please. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
De modale starter is dus een man van middelbare leeftijd. En maar liefst 8% is 65+.
Persoonlijk ken een paar pensionado's die naast hun bovenmodaal pensioen - als ik het zo mag uitdrukken - er nog iets bij doen. Niet omdat het moet, maar omdat het mag.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Juist als er zoveel ZZP'ers zich inschrijven, wordt de concurrentie moordend. Iedereen zit in de zelfde vijver te vissen en daardoor zullen de prijzen dalen, wat resulteert in minder kwaliteit. Is dat wel iets wat je wilt..?
Het aantal ZZP-ers mag dan wel toenemen, maar dat zal naar ik aanneem in relatie staan met een daling van het aantal werknemers en uitkeringsgerechtigden ... een verschuiving dus. Het zijn alle werknemers, uitzendkrachten, zelfstandigen en bijverdieners bij elkaar die in dezelfde vijver zitten te vissen.

 

Ik vraag mij af of de statistieken ook aangeven hoeveel deeltijd ZZP-ers/werknemers er zijn ... personen die dus met twee al dan niet verschillende hengels aan het vissen zijn. Het zou kunnen verklaren waarom Nederland het hoogste aantal deeltijdbanen in Europa heeft.

 

Tabellen zijn leuk, maar zij visualiseren slechts wat de samensteller wil samenvoegen en weergeven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Tabellen zijn leuk, maar zij visualiseren slechts wat de samensteller wil samenvoegen en weergeven.
Lies, damned lies and statistics...

 

Het CBS werkt met data uit het handelsregister neem ik aan, dus dat zijn censusdata van ingeschreven ondernemingen. Het eventuele deeltijdkarakter blijkt niet uit die registratie. Om dat vast te stellen zou je nader onderzoek kunnen doen op steekproeven uit het handelsregister.

 

De cijfers van 2007-2014 heb ik nog eens bekeken met behulp van de Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Waar zit de groei bij al die nieuwe eenmanszaken?

 

Niet in IT. Het aantal hostertjes, sitebouwers, app-developers en SEO-adviseurs is beperkt. Dat waren er circa drieduizend in 2007 en zijn er ietsje meer dan 6500 in 2014. Sind 2012 neemt dat aantal af!!!

 

Vergelijk dat eens met het aantal zorgzelfstandigen, dat van circa 5000 stijgt naar meer dan 30.000. Of webwinkels (detailhandel, geen winkel of marktkraam) waar het aantal eenmanszaken toeneemt van 8000 naar bijna 35.000.

 

Bij bouwzelfstandigen is een gestage groei te zien. Ook de beauty-business ziet het aantal zelfstandigen meer dan verdubbelen.

 

De twee beroepsgroepen met een groot en groeiend aantal zelfstandigen zijn organisatie-advies en reclame & design.

 

Kunst is een aparte groei-sector, met een opvallende groeiversnelling eind 2009.

 

Wie een specifieke sector wil bekijken, kan zelf variabelen toevoegen via MKB-Statline.

Startistiek_2.thumb.jpg.e2f676b81aa74e4bac4f95e90cab8802.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Lies, damned lies and statistics...
mooi gevonden ... quote van de dag ;)

 

Het CBS werkt met data uit het handelsregister neem ik aan, dus dat zijn censusdata van ingeschreven ondernemingen. Het eventuele deeltijdkarakter blijkt niet uit die registratie. Om dat vast te stellen zou je nader onderzoek kunnen doen op steekproeven uit het handelsregister.
Misschien moet het Centraal Bureau voor de Statistiek eens bij de Belastingdienst aankloppen. Dat worden pas interessante tabellen ...

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Misschien moet het Centraal Bureau voor de Statistiek eens bij de Belastingdienst aankloppen. Dat worden pas interessante tabellen ...
Inderdaad, misschien moet de Belastingdienst maar eens omzet- en winstcijfers op geaggregeerd niveau koppelen aan gegevens uit het Handelsregister om zichtbaar te maken hoeveel deel-zelfstandigen Nederland heeft en hoeveel eenmanszaken een halfmansinkomen opleveren.

 

CBS publiceert wel omzet-statistieken, maar de bron van die cijfers is dubieus (publicatie jaarcijfers) en de resultaten lijken me totaal onbetrouwbaar. Hoeveel eenmanszaken publiceren jaarcijfers, of zelfs kwartaalcijfers - zoals CBS suggereert?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

CBS publiceert wel omzet-statistieken, maar de bron van die cijfers is dubieus (publicatie jaarcijfers) en de resultaten lijken me totaal onbetrouwbaar. Hoeveel eenmanszaken publiceren jaarcijfers, of zelfs kwartaalcijfers - zoals CBS suggereert?

Dat lijkt me niet helemaal juist. Het CBS houdt namelijk ook enquêtes onder ondernemingen en ondernemers; deelname daaraan is vaak zelfs verplicht.

 

Uit onderzoeken van de economische bureaus van banken zoals Rabobank, ING en ABN AMRO kun je overigens ook interessante starterstieken halen, al zijn die wel vaak gericht op specifieke bedrijfstakken.

 

Link naar reactie

CBS publiceert wel omzet-statistieken, maar de bron van die cijfers is dubieus (publicatie jaarcijfers) en de resultaten lijken me totaal onbetrouwbaar. Hoeveel eenmanszaken publiceren jaarcijfers, of zelfs kwartaalcijfers - zoals CBS suggereert?

Die (startende) eenmanszaken doen toch gewoon aangifte omzet- en inkomstenbelasting? Voor zover ik weet geeft de Belastingdienst die gegevens inmiddels geanonimiseerd door aan het CBS. Daarnaast zijn er nog de separate, al Ward aangehaalde, CBS-onderzoeken. Al moet ik zeggen dat ik sinds de 'informatiekoppeling' tussen Belastingdienst, KvK en CBS verrassend weinig onderzoeken meer heb hoeven invullen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

 

Dat wordt allemaal in de verantwoording van de cijfers door het CBS niet gemeld. Je kan de output niet beoordelen, als de input onbekend is. Er is dus een statistiek van stijgende en dalende omzetten van het MKB (per kwartaal), zelfs te distilleren naar eenmanszaken. Maar ik vertrouw die niet als niet duidelijk is of dat op basis van enquetes is, op basis van BTW-aangiften of inkomensbelasting. Van de laatste kan je geen kwartaalcijfers afleiden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Vervolgens is het interessant dit per bedrijfstak nader uit te diepen. Ik zag gisteren wat statistieken dat bijna de helft van de ZZP-ers te vinden zijn in 3 bedrijfstakken, waarbij de zakelijke dienstverlening veruit het hoogste aandeel heeft.

 

Dat komt oa uit de CBS factsheet "Waar werken ZZP-ers", waaruit deze infographic:

 

Edit: het plaatje wordt verkleind en daarbij onleesbaar. In de bijlage (zie onder) daarom het origineel

 

Maar uit deze cijfers blijkt niet of deze verdeling zowel onder full- als parttimers gelijk is, of dat daar interessante verschillen tussen zitten (zoals er al lijkt te zijn naar herkomst). Deze infographic roept bij mij meer nieuwe vragen op dan dat er beantwoord worden ;)

waar-werken-zzpers.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Het CBS heeft in januari wat statistieken over ZZPers gepubliceerd, Norbert toonde al een stroomdiagram uit die selectie. Daaruit blijkt dat maar liefst 840.000 mensen als hybride ondernemer gekenmerkt kunnen worden, 290.000 die primair zzper zijn en neveninkomsten uit een baan hebben en 550.000 die een ander primair inkomen hebben. Wat verdient die laatste groep dan bij met zijn eenmanszaakje?

 

330.000 werknemers verdienen maandelijks gemiddeld 367 euro bij

137.000 gepensioneerden hebben een maandelijke ondernemersinkomen van gemiddeld 485 euro

53.000 werkelozen vullen hun maandelijkse bijstand aan met 140 euro

30.000 overig

bijzaak-ondernemers.thumb.png.2de84232785dbdc5cf39094f678b246b.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Kleine zzp’er is vaak gepensioneerde die bijklust

Voor het eerst heeft het CBS de zelfstandigen die minder dan 12 uur in de week werken onder de loep genomen. Over het algemeen zijn ze wat ouder. En opvallend vaak zijn ze tevreden.

 

a6ade1d6-102f-4f53-bdcb-cb463a3b93e4?h=ZTc4N2JkYllUWmhaR1V4WkRZdE1UQXlaaTAwWmpVekxXSmtZMkl0WTJJME5qTmhNMkk1TTJVMEx6ZzRObmcwT0RR

Uit de Volkskrant, 9 augustus 2016.

Bronnen: CBS - Een derde zzp’ers met korte werkweek wil meer werken en Sociaaleconomische trends - Zzp'ers met een korte werkweek

 

Link naar reactie

Ik probeer het rechter staatje te begrijpen. Het lijkt me niet dat voor maar een paar procent van de zzp-ers die meer dan 35 uur (dus eigenlijk fulltime) werken, het werk als belangrijkste inkomstenbron geldt. Of bedoelen ze met inkomen uit "werk" alleen het inkomen uit loondienst?

 

Link naar reactie

Ik probeer het rechter staatje te begrijpen. Het lijkt me niet dat voor maar een paar procent van de zzp-ers die meer dan 35 uur (dus eigenlijk fulltime) werken, het werk als belangrijkste inkomstenbron geldt. Of bedoelen ze met inkomen uit "werk" alleen het inkomen uit loondienst?

 

Nee, de legenda bij het plaatje is verkeerd want omgedraaid; grijs = werk

(edit: inmiddels bevestigd op social media)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Uit Bedrijvendynamiek 2017 (KvK).

 

Eind 2017 telt Nederland 1.818.672 ondernemingen: ca 440.000 MKB, 920.000 ZZP, 210.000 parttime MKB en 230.000 parttime ZZP. Grootbedrijf gaat om een duizendtal.

 

In 2017 waren er 188.052 starters en 116.008 stoppers (3125 failliet).

 

Belangrijkste sectoren zijn zakelijke dienstverlening (486.814), bouw (186.656), detailhandel (170.000) en gezondheidszorg (158.243).

 

Binnen zakelijke dienstverlening is de groep organisatie-adviseurs (114.737) de grootste. Dat moeten al die coaches zijn.

 

In de gezondheidzorg zien we 39.385 alternatieve genezers naast 16.896 zelfstandige thuiszorgers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.