• 0

verlies ?

hallo,

ik heb een akkefietje met een klant.

ik heb op een zaterdag gewerkt, tegen een weekend tarief.

Na facturering was deze niet tevreden over het werk.

Na overleg, maar overstag gegaan. Creditnota gemaakt en gefactureerd tegen normaal dagtarief.

Nu mijn vraag:

Door dat lager tarief heb ik dus eigelijk 150 euro minder verdient .

Kan ik dat bedrag boekhoudkundig wegboeken als verlies?

En welke boekhoudkundige post vermelden.

 

Mvg,

Ron

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door dat lager tarief heb ik dus eigelijk 150 euro minder verdient .

Kan ik dat bedrag boekhoudkundig wegboeken als verlies?

En welke boekhoudkundige post vermelden.

Ja, dit kun je aan de verlieszijde invullen onder verkoop- of coulancekorting ofzo. Je kunt het overigens ook meteen in je omzet verwerken. Beide zijn goed.

 

Stel dat je dagtarief 100 euro en je weekendtarief 150 euro is - en rekent in een weekend toch het dagtarief. Dan kun je dus twee dingen doen:

1. Je boekt gewoon 100 euro omzet - en verder niets óf

2. Je boekt 150 euro omzet en 50 euro 'korting'

 

In beide gevallen is je winst dan toegenomen met het dagtarief. De tweede optie is in ieder geval vollediger, omdat je dan later nog uit je boekhouding kunt halen hoeveel korting je hebt gegeven en hoeveel je eigenlijke omzet was.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

ik zie dit niet als korting,

Pas veel later, na facturering was hij niet tevreden over het geleverde werk.

Had hij eerder aan de bel getrokken dan had het evt . probleem verholpen kunnen worden.

De klant heeft een inschattings fout gemaakt.

Hij dacht dat het werk in 4 uur klaar was.

Kostte uiteindelijk 9 uur.

Had me ook voor 9 uur ingehuurd.

Link naar reactie
  • 1

Anekdote:

 

Ik werd ooit, in een hééél grijs verleden, ingeschakeld door een architect die nogal de weg kwijt was c.q. doorgedraaid (hij had het dus niet allemaal "op een rijtje" zeg maar).

 

Het geval was namelijk dit (en dit is écht geen grap!):

 

Hij dacht eerst dat hij een miljoen of zoiets had verdiend aan een of andere vage opdracht. Daar had hij dan ook een declaratie voor ingediend bij een 'opdrachtgever' (opdrachtgever in de ogen van de verdwaalde architect dan wel te verstaan).

Deze 'vordering' werd uiteraard nooit betaald (want de opdrachtgever vond niet dat er een opdracht was en ook niet dat er iets geleverd was, bleek uit de correspondentie). Dus trok de bewuste architect een miljoen of zoiets af (als verlies) in zijn aangifte inkomstenbelasting, want hij was tenslotte een miljoen misgelopen door toedoen van deze valse opdrachtgever...

 

Jullie kunnen natuurlijk raden wat de fiscus hiervan vond en ook hoe snel ik persoonlijk de beste man zijn opdracht richting mij (om dit allemaal bij de fiscus te regelen! - want het was toch "schandelijk dat hij geen belastinggelden terugkreeg" van de maatschappij...!) terug gaf.

 

Als je aan iets dergelijks denkt, maar dan met normalere bedragen, dan kan het uiteraard niet. Je winst is gewoon datgene je gerealiseerd hebt op deze opdracht. En datgene je niet gerealiseerd hebt, dat is geen verlies.

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

je hoeft het ook niet als korting te zien, je kunt ook gewoon je omzet verlagen zoals het voorbeeld van prinsrachid.

 

Jij had 9 uur gefactureerd tegen weekendtarief, dat heb je nu aangepast 9 uur tegen normaal tarief.

je hebt daarvoor een creditnota van 150 euro gemaakt. Die creditnota verwerk je in je administratie, dat mag door je omzetrekening te verlagen met 150 euro, of je mag je omzet op het hoge bedrag houden een aparte rekening korting of op verkoopkosten oid boeken. Pe saldo maakt het voor je resultaat niet uit hooe je de post noemt of boekt, uiteindelijk zitten zowel de orginele verkoopfactuur en de creditnota in je boekhouding en daarmee is deze tegenvaller ook in jou resultaat verwerkt en heb je je verlies genomen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je al btw had aangegeven of afgedragen, kun je deze via de suppletie of in de aangifte volgende op de foute aangifte corrigeren/terugvragen.

 

Ook onterecht betaalde inkomstenbelasting kun je in een toekomstige aangifte verrekenen, al weet ik even niet uit mijn hoofd hoe dat werkt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

 

Als je al btw had aangegeven of afgedragen, kun je deze via de suppletie of in de aangifte volgende op de foute aangifte corrigeren/terugvragen.

 

je hebt helemaal niks van doen met supplectie of correctie, je hebt gewoon een regulier boekstuk (de creditnota die je meetelt in de btw-aangifte waarin die hoort bij de datum van de creditnota.

niets extra doen dus gewoon normale aangifte.

 

Ook onterecht betaalde inkomstenbelasting kun je in een toekomstige aangifte verrekenen, al weet ik even niet uit mijn hoofd hoe dat werkt.

ook hier valt niet te corrigeren. als de creditnota wordt verwerkt in de boekhouding loopt het gewoon netjes mee in de winstaangifte.

 

er wordt nergens gesproken over jaar overschrijdingnen in de vraagstelling. dus is in mijn ogen geen relevante toevoeging in dit geval

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.