• 0

Stoppen met bedrijf en in Loondienst treden

Beste Forumleden,

 

Graag enig advies m.b.t. het staken van een onderneming.

Ik heb een eenmanszaak in webdesign & Hosting. Deze draait al enkele jaren maar met de hevige concurrentie wordt het steeds moeilijker om daarmee een fatsoenlijke boterham te verdienen.

 

Ik kan op korte termijn in loondienst treden bij een bedrijf waar ik in eerste instantie een tijdelijk contract krijg. Helaas probeert de toekomstige werkgever zich in te dekken door allerlei clausules op te nemen in mijn arbeidsovereenkomst (Neven aktiviteiten). Werkgever is namelijk bang dat ik na een 8 uur werken op een dag nog vrolijk doorga tot in de late uurtjes voor mijzelf. Tot daar aan toe snap ik het! Geen enkele werkgever wil namelijk dat zijn medewerkers de volgende dag uitgeput op de zaak verschijnen.

 

Met het ondertekenen van deze overeenkomst breng ik mijzelf wel in de problemen. Klanten die ik recent heb geholpen kunnen zich nog beroepen op garantievoorwaarden. Ontdekken zij een ernstige bug op hun nieuw opgeleverde website dan moet ik die oplossen. Doet hun email het niet meer dan moet ik daar support op verlenen. Kort samengevat, ik heb garanties gegeven voor enkele maanden en er lopen onderhoudscontracten.

 

 

Het is dus onvermijdelijk dat er bij de komende maanden enkele keren aangeklopt zal worden. Maar met de ondertekening van deze overeenkomst mag ik ze niet helpen. Doe ik dit toch dan moet ik duizenden euro's per overtreding betalen.

 

Graag jullie tips over hoe ik dit punt het beste kan regelen met de werkgever.

 

De staking van mijn bedrijf....

 

Door het tijdelijke dienstverband denk ik eerder aan het staken van mijn onderneming totdat duidelijk is of mijn contract na 6 maanden wel verlengd word. Wat zijn daar anno 2016 de regels voor?

Kan ik een bedrijf 6 maanden staken en kan ik regelen met de balstingdienst dat ik 1x per jaar aangifte doe?

 

Wat kan ik het beste met de website doen? Under construction? Wel contactformulier en zo?

Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat er in de wet staat over de verplichtingen naar klanten na het staken van een onderneming.

 

Ik hoop op een hele hoop tips!

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je dit al met jouw toekomstige werkgever besproken?

Geef aan dat je alleen garantie gevallen moet helpen, waarbij je gelijk aan de klant aan kan geven dat eventuele nieuwe opdrachten via de werkgever gaan. Zo kan jij garantie zaken afhandelen en maakt jouw welkgever kans op extra opdrachten. Een win-win situatie om op papier te laten zetten. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Gaat het om een concurrentiebeding, een relatiebeding of om een verbod op nevenactiviteiten?

 

Een concurrentiebeding betekent dat je geen concurrerende werkzaamheden mag uitvoeren tot soms wel 1 à 2 jaar na afloop van je contract. Een behoorlijke beperking in jouw geval. Alleen is zo'n clausule sinds 1 januari 2015 door de Wet Werk en Zekerheid niet meer toegestaan in een tijdelijk arbeidscontract. Tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen op het spel staan.

 

Een relatiebeding is vanuit je nieuwe werkgever gezien niet onredelijk: je belooft dat je niet rechtstreeks voor zijn klanten gaat werken.

 

Een verbod op nevenwerkzaamheden heeft alleen betrekking op de tijd die je voor de werkgever werkt en niet daarna. Veel arbeidsvoorwaarden zijn bespreekbaar voordat je je contract tekent. Dus bespreek het en stuur erop aan dat je een uitzondering in het contract opneemt voor jouw klanten. Lijkt me niet onredelijk om te vragen, gezien jouw situatie. Omschrijf het wel specifiek (komend half jaar alleen garantie en bestaande klanten) En maak ook goede afspraken over het tijdstip waarop je de werkzaamheden uitvoert...

 

Als je het zo netjes oplost met de werkgever, is staken sowieso niet aan de orde. Over de aangifte neem ik aan dat je de btw-aangifte bedoelt: die moet je gewoon ieder kwartaal blijven doen, ook als je niks verdient. Anders boete...

 

Even los van wel/niet staken: je hebt fiscaal gezien ook nog wel een aandachtspunt voor 2016:

- heb je dit jaar nog wel recht op zelfstandigenaftrek(urencriterium?) en MKB-winstvrijstelling (ziet de belastingdienst je nog voldoende als ondernemer?). Kan netto toch al gauw een paar duizend euro schelen bij je IB-aangifte...

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een verbod op nevenwerkzaamheden heeft alleen betrekking op de tijd die je voor de werkgever werkt en niet daarna.

 

Dit is toch echt niet waar. Een verbod op nevenactiviteiten ziet (logischerwijs) niet alleen op de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor je werkgever, maar ook daarbuiten. Een verbod op nevenwerkzaamheden kan ver gaan en zelfs gelden voor vrijwilligerswerk. Een nevenverbod gaat vrij ver en is dus niet altijd geldig. Bij het verrichten van nevenwerkzaamheden gaat het namelijk over één van de essenties van de Grondwet. Daarin (art. 19) staat het recht op de vrijheid van arbeidskeuze. Die keuze blijft bestaan als iemand in loondienst gaat werken. Het belang van de werknemer bij inkomen, tijdsbesteding en een zinvolle invulling aan het leven bestaan ook als iemand in loondienst is.

 

Als het verbod in de concrete situatie dus te ver gaat, is het vernietigbaar. Of dat in dit geval ook zo is, vraag ik mij af. Immers, je zou kunnen stellen dat je de werkgever concurrentie aandoet omdat ik ervan uitga dat je een soortgelijke functie doet bij een soortgelijk bedrijf. Als dat niet zo is, dan zou het kunnen kantelen. Het verbod kan dan niet redelijk zijn.

 

Wellicht iets meer feitelijke info geven?

 

http://digitaalprocederen.nl, de website met alle informatie over Digitaal Procederen, de huidige juridische procedure en boordevol juridische artikelen over diverse onderwerpen

Link naar reactie
  • 0

 

Een verbod op nevenwerkzaamheden heeft alleen betrekking op de tijd die je voor de werkgever werkt en niet daarna.

 

Dit is toch echt niet waar. Een verbod op nevenactiviteiten ziet (logischerwijs) niet alleen op de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor je werkgever, maar ook daarbuiten.

 

Je leest verkeerd. Met term "daarna" doelt Ceasar uiteraard niet op de tijd buiten bedrijfstijd, maar op de periode na einde dienstverband. Na einde dienstverband eindigt het verbod op nevenactiviteiten ook.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.