• 0

Fiscale constructie i.v.m. verdienen via crowdfunding met eigen bedrijf?

Goedenmiddag,

 

Sinds kort ben ik gestart met een eigen bedrijf een eenmanszaak. Naast me vaste werkzaamheden voor het bedrijf zou ik graag willen gaan investeren in crowdfunding projecten vanuit mijn bedrijf. Ben opmeet internet gaan zoeken naar regels over het investeren van bedrijven via crowdfunding helaas is er zeer weinig tot niks te vinden. Nu is mijn vraag mag ik zomaar vanuit mijn bedrijf mee doen met crowdfundings projecten, of moet ik daar speciale fiscale construct voor opzetten?.

 

Met vriendelijke groet,

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen idee.

Maar aangezien particulieren zonder fiscale constructies kunnen meedoen, lijkt het me niet nodig om er iets voor op te tuigen.

Het enige wat misschien een rol speelt is dat je niet altijd een factuur op bedrijfsnaam kunt/zal krijgen?

Dan is het een vraag voor de boekhoud-experts van HL :)

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

geld wat je belegt in crowdfund-projecten valt vrijwel altijd onder de 'overtollige kasmiddelen' van je bedrijf. Als je het niet voor langere tijd kon missen in je eenmanszaak, had je het niet belegd.

 

De beleggingen van overtollige kasmiddelen wordt niet als een zakelijke activiteit gezien door de belastingdienst en belastingrechtspraak.

 

Met andere woorden, als jij vanuit je eenmanszaak 400,- in een crowdfundproject belegt, is dat in de boekhouding van je eenmanszaak een privé-onttrekking. In je belastingaangifte valt deze belegging in box 3 (inkomen uit sparen en beleggen).

 

Dat is op zich niet vervelend, want in box 3 is het rendement niet belast, maar alleen de waarde van je belegging per 1 januari.

Als de belegging toch als zakelijk vermogen zou gelden (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen maar zeg nooit nooit), is de winst (c.q. het rendement) belast als winst.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste , uit ervaring vind ik crowdfunding vanuit een bedrijf geen goed idee .

Mijn beroep is forex makelaar en adviseur in het opzetten van bedrijven in het buitenland .

Voor mij is crowdfunding niet de juiste oplossing als je met een bedrijf wil investeren .Privee investeren in crowdfunding lijkt mij veel beter.

Een constructie opzetten is altijd mogelijk .

Een goeie raad informeer je goed .

 

Met vriendelijke groeten

Paul

 

Mod edit, Beste Paul, HL is geen platform voor acquisitie, zie onze huisregels. Modgroet, Joost

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.