• 0

Holding of 3 eenmanszaken.

Ik zie de mogelijkheid om 3 bedrijven te starten. Ik vraag mij daarbij af welke richting het aantrekkelijkst is.

 

Situatieschets:

- 2 kleine commerciele bedrijven, niet de ambitie om hier meerdere filialen in te maken. Max 5 medewerkers.

- 1 maatschappelijke dienstverleningsorganisatie. Mogelijkheid tot uitbreiding meerdere locaties. Inkomstenafhankelijk klanten waardoor subsidie van de overheid een rol speelt. Afhankelijk van de nog te kiezen locatie zet ik de geschatte aantal medewerkers op 10.

- Bij aanslaan van 1 commercieel bedrijf zie ik mogelijkheden tot een nieuw bedrijf in een andere branch categorie.

- Alle bedrijven zullen zich in een andere branche bevinden.

 

Zouden jullie kiezen voor een holding of 3 verschillende eenmanszaken en wat zou de doorslag geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zouden jullie kiezen voor een holding of 3 verschillende eenmanszaken

Afhankelijk van het risico en de kosten ofwel verschillende activiteiten en handelsnamen onder 1 eenmanszaak (met eventueel afzonderlijk btw nummer per handelsnaam), of meerdere werkmaatschappijen (BV) onder 1 personal holding. Je kunt - mede gelet op kosten en fiscale voordelen ook starten vanuit een eenmanszaak en later omzetten..e.e.a. voorzover het risico die keuze toelaat

 

Voor de maatschappelijke dienstverlening organisatie / subsidie is de vraag of een ANBI status gewenst of vereist is. Zo ja dan is de vorm stichting, maar dan met een meerhoofdig bestuur.

 

en wat zou de doorslag geven?

Voornamelijk dat je geen 3 eenmanszaken kunt hebben: 1 is het maximum per persoon.

En voor de keuze EMZ of BV is risico versus kosten en fiscale voordelen doorslaggevend

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had begrepen dat je niet meerdere handelsnamen onder een eenmanszaak kon hebben en dat dit opgesplitst moest worden.

Het is precies andersom: je kunt een bijna oneindig aantal activiteiten en handelsnamen onder een eenmanszaak zetten. Een eenmanzaak "splitsen" in meerdere eenmanszaken kan echter niet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Stukje leesvoer over de meerdere eenmanszaken: http://www.mkbservicedesk.nl/1036/mag-ondernemer-meerdere-eenmanszaken.htm

 

En om alleen omwille van organisatorische scheiding de keuze te maken voor een B.V. of eenmanszaak lijkt mij nogal kort-door-de-bocht.

 

Een B.V. heeft te maken met een ander belastingregime, andere aansprakelijkheid en dus een hele andere juridische inkleding. Heb je een ondernemingsplan? Met cijfers?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de leesvoer.

 

De vraagstelling heb ik geplaatst om antwoorden in de breedste zin van het woord te krijgen, dus ook juridisch,aansprakelijkheid en belastingtechnisch. Waaruit maakt u op dat het slechts organisatorisch zou zijn? Ik sta in het beginfase van onderzoek wellicht formuleer ik dingen verkeerd.

 

De ondernemingsplannen zijn nog globaal ik heb te weinig cijfers tot mijn beschikking. Ik wacht namelijk nog op prijselastiteitsberekeningen, offertes en aanvullende informatie van leveranciers en locatiemogelijkheden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.