• 0

IB ondernemersangifte bijtelling auto

Hallo,

Ik ben bezig met de IB ondernemersaangifte voor mijn partner, en het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik de autokosten en de bijtelling voor prive gebruik van de zaakauto moet invullen.

Situatie is alsvolgt:

Totale autokosten bedragen € 3900

Forfaitaire bijtelling (25%) zou € 2850 zijn

Er is een km administratie bijgehouden welke aangeeft dat 58% zakelijk verkeer en 42% prive verkeer is.

 

Mijn vraag is:

Welk bedrag moet ik invullen als autokosten ( € 3900 of € 2850) ? of moet ik 58% van de autokosten invullen ?

Ik hoor graag meningen van de experts op dit terrein.

Bvd

Mons

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als bijtelling geldt (normaliter) het laagste van die twee bedragen. Dat gaat in de aangifte min of meer vanzelf: het aangifteprogramma berekent de bijtelling, vraagt om de werkelijk kosten en kiest het laatste bedrag.

 

Dit bedrag wordt ook (eerder) gebruikt bij de bepaling van de autokosten en daarmee voor de winstberekening.

 


De verhouding zakelijke/privékilometers is van belang bij de berekening van het te verrekenen BTW-bedrag. Dit bedrag heeft ook invloed op het resultaat en/of de balans.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken breng je de 'bijtelling' in mindering op de autokosten in de (fiscale) jaarstukken.

 

Maar op zich kan je ook wel commerciële jaarstukken maken en integreren en dan de bijtelling in de aangifte zelf verwerken, als je dat liever wil.

 

Overigens heb je (waarschijnlijk) ook te maken met een BTW correctie voor het privégebruik. Dat is een apart iets (hoort ook in de jaarstukken verwerkt te zijn trouwens). En tenslotte:

Omdat jullie de zaak kennelijk gestaakt hebben zal er ook wel een afrekening moeten plaatsvinden (zowel voor de IB als de BTW). In principe gaat de auto voor marktwaarde naar privé (en eventueel is dan ook BTW over de waarde verschuldigd).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.