Jump to content
Sanderrr
Verberg

Aansprakelijkheidsverzekering bij importeren buiten de EU

vraag

Hallo allen,

 

ben mij al een tijd aan het inlezen over importeren vanuit het buitenland.

Het zou hier met name gaan om cosmetica en voedingssupplementen.

 

Omdat de 1e aan veel eisen moet voldoen (zoals het productdossier) zou ik willen beginnen met de 2e categorie.

De douane, importkosten etc. zijn mij duidelijk. Mijn vraag richt zich met name op de aansprakelijkheid bij importeren buiten de EU en de mogelijke verzekeringen die hierbij horen.

 

1) Hebben jullie een tip voor een specifieke verzekering?

2) Ik heb een aantal voorwaarden doorgenomen van verzekeringen en het lijkt er vaak op dat als puntje bij paaltje komt er wel een uitzondering is waardoor je niet gedekt bent. Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

Voorbeeld: Je doet je best om alles goed te regelen, maar perongeluk zit er toch een fout op het label die volgens EU recht wel erop moet. Dekt een verzekering dergelijke zaken?

 

3) Is het handig om een tussenpartij te inschakelen, of is het prima om alles zelf te regelen.

 

Heel veel dank voor jullie ervaringen en meningen!

-----

NVWA site

 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer
1) Hebben jullie een tip voor een specifieke verzekering?

Ik heb als tip om je eerst te verdiepen in de risico's die je loopt (of daar hulp bij te zoeken), te bepalen welke risico's je kunt vermijden, beperken en overdragen en vervolgens te onderzoeken welke niet zelf te dragen restrisico's verzekerbaar zijn en hoe die producten heten. Verzekeren is een sluitpost van een risicobeoordelingsproces, niet het begin.

 

2) Ik heb een aantal voorwaarden doorgenomen van verzekeringen en het lijkt er vaak op dat als puntje bij paaltje komt er wel een uitzondering is waardoor je niet gedekt bent.

Vrij vertaald: jij wordt in de toekomst misschien ziek, en daarom lees je nu alvast de bijsluiters van een paar willekeurige medicijnen om vervolgens te concluderen dat het er vaak op lijkt dat dat ene medicijn niet helpt tegen je (nog niet bekende) ziekte.

 

Snap je de analogie? Je moet eerst de risico's kennen, en pas dan op zoek gaan naar de juiste oplossingen. Vooraf willekeurige voorwaarden lezen heeft geen enkele zin, het zorgt eerder voor verwarring en desinformatie. Alleen de voorwaarden van jouw concrete offertes zijn relevant

 

Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

in 23 jaar tijd in > 1.000 schades nog nooit (0, nul) volkomen onverwachte afwijzingen op schades. Kwestie van selecteren op kwaliteit (voorwaarden) in plaats van prijs en het vooraf managen van verwachtingen of - ja dat kan ook - het aanpassen van standaard verzekeringsvoorwaarden die niet bij jou passen. Dat noemen we "clausuleren": in overleg met verzekeraars worden de voor jou minder goed passende standaard voorwaarden dan niet van toepassing verklaard en/of vervangen voor iets anders

Je kiest zo altijd de verzekering die het beste bij jou past en je komt achteraf bij schade nooit voor onverwachte verrassingen te staan. (Niet iedere wens kan altijd worden ingewilligd, maar ook dan weet je het vooraf, dus wederom geen onverwachte verrassingen bij schade: je weet wat je wel en niet verzekerd hebt )

Voorbeeld: Je doet je best om alles goed te regelen, maar per ongeluk zit er toch een fout op het label die volgens EU recht wel erop moet. Dekt een verzekering dergelijke zaken?

Leuk voorbeeld dat me brengt bij de kern van veel vragen over (product)aansprakelijkheidsverzekeringen op Hihherlevel:

 

Veel (startende) ondernemers weten niet wat aansprakelijkheid eigenlijk is, en dan is eigenlijk iedere verzekering per definitie al de verkeerde.

 

In jouw voorbeeld is de vraag "wie lijdt er eigenlijk schade door dat verkeerde etiket?".

Ben jij dat? Daarvoor heb je geen aansprakelijkheidsverzekering namelijk: een aansprakelijkheidsverzekering dekt schade aan een ander door jou, indien jij daarvoor aansprakelijk bent

 

Idem voor productenaansprakelijkheid: productenaansprakelijkheid is niet schade aan het product maar schade aan iemand anders of andere middelen door het product.

 

En tot slot: wat is de verzekerde schade op een standaard verzekering? Dat is fysieke schade : schade aan personen of goederen van personen. Alleen een verkeerd etiket is geen fysieke schade. Maar lever jij dat verkeerde etiket aan een klant en heeft die daardoor extra kosten, boetes, verlies van klanten et cetera dan kun jij wel aansprakelijk zijn voor dat financiële nadeel als gevolg van jouw beroepsfout. Dat is verzekerbaar, maar niet op een normale aansprakelijkheidsdekking.

 

Kortom: het is best lastige materie. En om de juiste verzekering(en) te kunnen kiezen zul je eerst moeten snappen welke (aansprakelijkheids)risico's jij loopt en welke daarvan jij kunt vermijden of beperken (in je algemene voorwaarden bijvoorbeeld), en welke restrisico's je dan vervolgens nog overhoudt die je niet zelf kunt dragen en verzekerbaar zijn..en zo ja tegen welke aanvullende eisen en restricties

 

3) Is het handig om een tussenpartij te inschakelen, of is het prima om alles zelf te regelen.
Die keuze laat ik aan jou over. Maar - even terug naar de eerdere analogie : als ík ziek ben zoek ik een dokter op die eerst een diagnose stelt en op basis van zijn/haar specifieke kennis en kunde de juiste medicijnen voorschrijft. Ik stap in ieder geval niet zelf naar de medicijnenfabrikant, want daar is de materie me net iets te complex en mijn gezondheid me net iets te lief ;)

 

Doe er je voordeel mee!

 

PS Ad 1:

bedrijfaansprakelijkheid, productenaansprakelijkheid en een stuk zuivere vermogensschade (financieel nadeel derden/beroepsaansprakelijkheid) voor de verkeerde etiketten. Maar ik kan je nu al garanderen: dat laatste ga jij niet verzekeren: het wordt je ofwel niet aangeboden, of je vindt de premie veel te hoog.

Als je slim bent ga je dit soort onnodige schades voorkomen door goede 3-dubbele controles /4-ogen principes van die etiketten. Voorkomen is namelijk altijd veel beter dan genezen.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Norbert,

 

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Wow!

 

Ik ben het helemaal eens met je punt dat je je eerst moet verdiepen voordat je gaat kijken naar de mogelijke sluitpost. Heb je dan nog een idee waar ik kan gaan zoeken? Ik had verwacht op google veel bedrijven te vinden die zich hierin specialiseren maar vind er weinig over.

 

De websites van NVNWA bijvoorbeeld heb ik wel doorgenomen, maar wat het daadwerkelijke risico dan is blijft mij onduidelijk.

 

Dit was ook de reden dat ik verzekerings voorwaarden ben gaan doornemen, omdat ik hoopte dat ik hier wat meer ideeen kreeg over wat er allemaal kan gebeuren (verzekeringen zijn goed in alles net uit te sluiten).

 

De leverancier waarmee ik ga werken zat eerst in Europa en heb er een goede samenwerking mee. Ik vertrouw hun producten volledig en twijfel niet aan de kwaliteit.

 

---------

En bedankt voor je toelichting met de verschillende voorbeelden.

Heb je een idee wie ik hiervoor zou kunnen inschakelen; of hoe je een dergelijk bedrijf zou omschrijven?

 

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Heb je een idee wie ik hiervoor zou kunnen inschakelen; of hoe je een dergelijk bedrijf zou omschrijven?

Een adviesbureau op gebied van risicobeheer / risicomanagement.

 

Die heb je in alle soorten en maten: klein, groot, branchespecialist of generalist en wel of niet in combinatie met verzekeringsadvies en bemiddeling.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 115 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept