• 0

Valt een website review onder citaatrecht?

Nu heb ik al veel ingelezen over het citaatrecht, maar ben ik ook tot het besef gekomen dat elk detail ervoor kan zorgen dat het wel / niet onder citaatrecht valt.

 

Ik heb een idee voor m'n blog. Daarbij wil ik de websites van mijn doelgroep (makelaars) reviewen. Daarbij geef ik een indruk van de homepage en schrijf ik een advies uit over wat beter kan / moet.

 

Daarbij wil ik laten zien (door middel van een screenshot) waar ik het over heb. De website van de makelaar zal dus worden afgebeeld.

 

Valt dit onder citaatrecht? En is daar toestemming voor nodig?

 

Daarnaast is het nog belangrijk om te vermelden dat ik er bij wil zetten dat als de lezer een volledige website review wilt zij contact op kunnen nemen.

 

Daarmee heeft het stuk ook een commercieel doel.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb een idee voor m'n blog. Daarbij wil ik de websites van mijn doelgroep (makelaars) reviewen. Daarbij geef ik een indruk van de homepage en schrijf ik een advies uit over wat beter kan / moet.

Daarbij wil ik laten zien (door middel van een screenshot) waar ik het over heb. De website van de makelaar zal dus worden afgebeeld.

Valt dit onder citaatrecht? En is daar toestemming voor nodig?

Volgens Arnoud Engelfriet in Beperkingen op het auteursrecht ...

 

"Het is het toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling. De belangrijkste vraag is, gebruik je het stukje dat je overneemt ook werkelijk als een citaat? Als je een boek gaat afkraken, is het toegestaan om stukken tekst uit dat boek over te nemen om er commentaar op te leveren. Hetzelfde geldt voor een screenshot van een website of computerprogramma dat je bespreekt."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het nog belangrijk om te vermelden dat ik er bij wil zetten dat als de lezer een volledige website review wilt zij contact op kunnen nemen. Daarmee heeft het stuk ook een commercieel doel.

Er zal per site maar één lezer eventueel geïnteresseerd zijn in een diepgravender analyse: de makelaar in kwestie.

 

Kijk ook eens hoe WUA! dat aanpakt. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een idee voor m'n blog. Daarbij wil ik de websites van mijn doelgroep (makelaars) reviewen. Daarbij geef ik een indruk van de homepage en schrijf ik een advies uit over wat beter kan / moet.

De functie van de blog ontgaat mij. Je gaat commentaar op een website leveren en dan maar hopen dat die makelaar "per ongeluk" jouw blog leest en dan contact opneemt voor een vervolg? Ga je die makelaar attenderen op jouw blog als dat te lang duurt? En hoe ga je dat dan doen? Via mail (spam wetgeving), bellen (bel-me-niet register) of via de post of een persoonlijk bezoek?

 

Als makelaar zou ik eventueel nog wel geïnteresseerd zijn in een review van mijn website, maar als jij mijn site publiekelijk afbrandt (en dat kan al snel zo voelen, ook al bedoel je het nog zo goed) zou ik op zijn minst not amused zijn. En dat spreekt zich al snel rond, dus als dat je doelgroep is ...

 

Waarom die makelaar niet rechtstreeks benaderen met een aantal tips voor zijn website en een aanbieding voor een complete scan? Hoewel ik uit ervaring weet dat die tips in dank worden aanvaard - waarvoor je overigens maar zelden een bedankje ontvangt - en het vervolg uitblijft. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat ongevraagde kritiek harder aankomt ("waar bemoei je je mee?") en mocht je daarmee wél de ogen van zo'n makelaar openen, dan acht ik de kans groot dat hij op zoek gaat naar iemand anders voor dat vervolg.

 

Is er geen blad dat ze allemaal lezen, waarin je als gast-redacteur een paar reviews op verzoek kunt plaatsen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een idee voor m'n blog. Daarbij wil ik de websites van mijn doelgroep (makelaars) reviewen. Daarbij geef ik een indruk van de homepage en schrijf ik een advies uit over wat beter kan / moet.

De functie van de blog ontgaat mij. Je gaat commentaar op een website leveren en dan maar hopen dat die makelaar "per ongeluk" jouw blog leest en dan contact opneemt voor een vervolg? Ga je die makelaar attenderen op jouw blog als dat te lang duurt? En hoe ga je dat dan doen? Via mail (spam wetgeving), bellen (bel-me-niet register) of via de post of een persoonlijk bezoek?

 

Als makelaar zou ik eventueel nog wel geïnteresseerd zijn in een review van mijn website, maar als jij mijn site publiekelijk afbrandt (en dat kan al snel zo voelen, ook al bedoel je het nog zo goed) zou ik op zijn minst not amused zijn. En dat spreekt zich al snel rond, dus als dat je doelgroep is ...

 

Waarom die makelaar niet rechtstreeks benaderen met een aantal tips voor zijn website en een aanbieding voor een complete scan? Hoewel ik uit ervaring weet dat die tips in dank worden aanvaard - waarvoor je overigens maar zelden een bedankje ontvangt - en het vervolg uitblijft. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat ongevraagde kritiek harder aankomt ("waar bemoei je je mee?") en mocht je daarmee wél de ogen van zo'n makelaar openen, dan acht ik de kans groot dat hij op zoek gaat naar iemand anders voor dat vervolg.

 

Is er geen blad dat ze allemaal lezen, waarin je als gast-redacteur een paar reviews op verzoek kunt plaatsen?

 

 

Ik ben het helemaal met je eens. Een reden waarom ik het op m'n blog wil plaatsen is dat het ook leerzaam is voor andere makelaars. Maar inderdaad krijg je dan wel het effect dat een kritiek punt in het verkeerde keelgat kan schieten.

 

Vandaar ook mijn vraag of het op deze manier onder citaatrecht valt.

 

Ik ga het nog overwegen of het wellicht slimmer is om de adviezen direct naar de makelaar te sturen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Makelaars maken meestal niet zelf hun website. Als jij aangeeft wat beter kan dan zullen ze dat doorgeven aan hun websitemaker. Wat is dan het doel van je blog?

Ik neem aan dat je er geld mee wilt verdienen, maar op welke manier?

 

Kennis laten maken met het product website reviews. In het artikel laat ik enkel mijn eerste indruk zien met wat tips. Willen zij een diepgaande analyse, dan moeten ze het product afnemen.

 

Niet verplicht natuurlijk.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

En hoe ga je dat dan doen? Via mail (spam wetgeving), bellen (bel-me-niet register) of via de post of een persoonlijk bezoek?

Een makelaar in het bel-me-niet register? Makelaars willen doorgaans graag gebeld en gemaild worden. Als zij hun telefoonnummer en mailadres op hun site plaatsen, geldt dat als toestemming van algemene strekking. ACM heeft wel wat beter te doen dan individuele mailtjes beoordelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als zij hun telefoonnummer en mailadres op hun site plaatsen, geldt dat als toestemming van algemene strekking.

Volgens mij niet: voorlaatste vraag

 

Ondernemers en bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een toestemming van algemene strekking geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.
Link naar reactie
  • 0
Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.
Als je precies vermeldt voor welk doel men berichten mag versturen, is het geen toestemming van algemene strekking meer.

 

Of andersom: als je niet precies vermeldt voor welk doel men berichten mag versturen, is het een toestemming van algemene strekking. ;D

 

Als een voetnoot: de weerzin tegen spam voel ik ook. Idioten die ongericht mails in enorme hoeveelheden verzenden, verscheep die maar naar Siberië. Maar die sleepnetwet die we nu hebben, is zinloos. Zitten er allemaal wetbeters elkaar te vertellen wat wel en niet mag, terwijl de handhaving alleen gericht is op de grote overtreders.

 

Of dacht je dat er ooit boetes uitgedeeld worden aan iemand die indivuele mailtjes naar makelaars heeft verstuurd? Chill-nou-toch...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of andersom: als je niet precies vermeldt voor welk doel men berichten mag versturen, is het een toestemming van algemene strekking. ;D

 

Je had niet doorgeklikt, dus -dat stukje werd vooraf gegaan door:

Ondernemers en bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een toestemming van algemene strekking geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website.

 

Samen betekent dat dat er expliciet gezegd moet worden dat er ongevraagd contact opgenomen mag worden, en indien van toepassing voor welke doeleinden. Of het hele verhaal zinnig is, is een andere vraag - volgens de wet is het vermelden van je emailadres op je website geen vrijbrief om te spammen, en dus geen toestemming van algemene strekking, zoals jij zei. Da's alles - chillax! ;)

Link naar reactie
  • 0

On topic: ja, je mag schermafbeeldingen gebruiken om je punt te illustreren met een citaat.

En ja, het helpt als je bijvoorbeeld relevante fragmenten in de vorm van uitsnedes toont in plaats van complete artikelen/webpagina's, want dan krijg je daarover minder snel gedoe.

 

Kennis laten maken met het product website reviews. In het artikel laat ik enkel mijn eerste indruk zien met wat tips. Willen zij een diepgaande analyse, dan moeten ze het product afnemen.

Een opgedrongen en ongevraagd advies bloggen werkt niet. Niet bij website-reviews (onderdeel van mijn vak), maar meestal ook niet bij andere soorten reviews. Als je niet precies weet wat je doet, slaat het al gauw om in zelfbevlekkend cynisme en schaamteloze zelfpromotie die niemand au serieux neemt.

 

Als je vindt dat het beter kan, moet je overtuigend laten zien hóé het beter kan. En niet slechts constateren dát het beter kan. En al helemaal niet vanaf de wal roepen dat een stuurman het fout doet of iets niet snapt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.