• 0

FAQ uitvinden en intellectueel eigendom

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Het is zeker niet compleet en er staan ook vast enkele foutjes in, daarvoor mijn excuses.

De komende tijd zal ik proberen het uit te breiden, up to date te houden en fouten eruit te halen.

En uiteraard nuttige links toevoegen daar waar dat van toepassing is.

 

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

eigendomsrecht:

 

Auteursrecht:

 

Geldig in: alle landen die zijn aangesloten bij de Berner conventie, het Trips verdrag en de Universele Auteursrechts conventie (EU plus veel landen daarbuiten)

Voor: werken die oorspronkelijk zijn en een persoonlijk stempel van de maker dragen

Wijze van verkrijgen: in principe hoeft er niets te worden gedaan. Door een werk te maken heeft de maker auteursrecht.

Bescherming tegen: namaak, gebruik en misbruik ( de bescherming tegen het laatste ligt in Nederland erg laag, maar dat verschilt per land.

Overdraagbaar: exploitatirechten wel, persoonlijkheidsrecht niet.

Duur: 70 jaar na overlijden van de maker, of bij een rechtspersoon 70 jaar na openbaarmaking.

Kosten: geen

Meer info: www.auteursrecht.nl

 

Octrooirecht:

 

Geldig in: de landen waarin het is aangevraagd

Voor: een technisch vernieuwend idee

Wijze van verkrijgen: aanvragen bij een octrooibureau

Bescherming tegen: Namaak van de vinding en handel erin, alleen in het land waarin het is aangevraagd.

Duur: maximaal 20 jaar.

Kosten: in Nederland ongeveer 5000 euro, prijzen verschillen verder per land.

Meer info: www.octrooi.nl

 

Modelrecht:

 

Geldig in: de landen waarin het is aangevraagd

Voor: een model van het product

Wijze van verkrijgen: aanvragen bij een modelbureau

Bescherming tegen: gelijkende modellen

Duur: maximaal 25 jaar

Kosten: in de Benelux ongeveer 1000 euro, prijzen verschillen per land.

 

Meer informatie: Benelux bureau voor tekeningen en modellen

 

link naar artikel over modelrecht

 

 

Veel gestelde vragen met betrekking tot uitvinden.

 

Kan ik mijn vinding beschermen ?

Als de vinding nieuw is, inventief en industrieel toepasbaar, dan is een vinding mogelijk patenteerbaar.

 

Is een concept te patenteren ?

Een concept is in Europa niet te patenteren.

 

Is er een verschil tussen een patent en een octrooi?

Nee beide woorden hebben dezelfde betekenis

 

Wanneer kan ik mijn vinding niet meer beschermen ?

Als de vinding op enigerlei wijze in de openbaarheid is gekomen, bijvoorbeeld door een demonstratie op een beurs, of publicatie in een vakblad of website.

 

Is mijn idee al geld waard ?

Een idee alleen heeft in principe geen waarde.

 

Kan ik een patent zelf schrijven ?

Ja in principe wel, het is echter een heel specifiek vakgebied met zijn geheel eigen vaktermen om zaken te omschrijven.

Een slecht geschreven patent kan in de rechtzaal waardeloos blijken. Goedkoop kan duurkoop blijken.

 

Kan ik zelf een patentaanvraag indienen?

Ja dat kan, het is de vraag of dit verstandig is, zorg in ieder geval dat je voldoende aan nieuwheidonderzoek gedaan hebt en je goed weet hoe je het moet formuleren.

 

Wat is een nieuwheidonderzoek ?

Om een vinding te patenteren dient het bij indiening absoluut nieuw te zijn.

Dit houdt in dat onderzocht moet worden of dit product echt nieuw is, b.v. Door te kijken of een soortgelijk product al eerder gepatenteerd is, of dat er een vergelijkbaar product is, dat op de markt verkrijgbaar is.

Een eerste onderzoek is zelf te doen op bijvoorbeeld Espacenet

, zodra er een patent aangevraagd wordt is het verstandig om een deskundige dit werk nogmaals te laten doen, voordat grote investeringen gedaan worden.

 

Moet ik marktonderzoek doen voor ik patent aanvraag ?

Ja absoluut, een belangrijk punt is het marktonderzoek, een vinding kan nog zo mooi zijn , als de markt het niet wil , of een goedkoper alternatief heeft, is investeren in bescherming weggegooid geld.

Een gedegen marktonderzoek kan dit voorkomen, al blijft er altijd een risico dat de markt het niet wil.

Ook een business plan leunt op een gedegen marktonderzoek, en heb je daarbij een finacier nodig dan is het ook daarvoor belangrijk.

 

Technisch haalbaarheidsonderzoek wat is dat ?

Een product dient ook technisch realiseerbaar te zijn, zonder een goed haalbaarheidsonderzoek kunnen tijdens de aanloopfase onoverkomelijke problemen aan de oppervlakte komen.

Erg vervelend als er al geïnvesteerd is in een patent en het blijkt niet of anders te werken dan in de aanvraag omschreven is.

 

Bescherming : Wanneer moet ik deze vinding beschermen (idee/concept - prototype) ?

Tijdens het proces van idee tot markt kun je verschillende stadia onderscheiden.

Wanneer het beste patent aangevraagd worden verschilt per project.

Vraag je te vroeg aan en een product verandert nog wezenlijk van functionaliteit dan kan de aanvraag waardeloos zijn, ook kan het voor komen dat de markt nog niet toe is aan het product, of financiers nog terughoudend zijn. Zodra de aanvraag ingediend is ontstaan er een aantal deadlines die een aantal eisen stellen aan o.a. financiering, technische haalbaarheid, productie verkoop enz.

Je zult dus een balans moeten zien te vinden tussen de druk om iets snel te beschermen en het voortgangsproces van het project.

 

Hoeveel kost een octrooi ?

De bedragen zijn gebasseerd op het prijspeil eind 2005.

 

Nederlands zesjarig patent is er vanaf € 90,00, de waarde hiervan is discutabel vanwege het ontbreken van het nieuwheidonderzoek.

 

Een octrooiaanvraag laten schrijven houdt ook vaak in het laten indienen. Hiermee geef je dus de procedure uit handen (bijv. aan een gemachtigde). De prijs hiervoor varieert tussen de € 5.000 en € 8.000.

 

 

Het indienen van een 20 jarig octrooi kost € 90,= + de kosten voor een nieuwheidsonderzoek. Hiervoor heb je een keuze tussen een onderzoek van het nationaal type (= € 340,=) en één van het internatuionaal type (kosten € 794,=).

20 jaar kost in beginsel óf € 430,= óf € 884,= De takse loopt op van € 242,= tot de 18e takse van € 1.057,=.

 

Een Europees octrooiprocedure kost via een gemachtige al gauw meer dan €45.000.

 

Wereldwijd patent aanvragen kost snel meer dan € 100.000,-

 

Meer informatie over kosten die betrekking hebben op octrooiaanvragen zie deze link van het octrooicentrum

 

Financiering in het kort

Het finacieren van een vinding is een verhaal apart.

Zeker voor de kleinere bedrijven en uitvinders kan een wereldwijde patent aanvraag gemakkelijk het budget te boven gaan.

Een mogelijke oplossing is externe financiers te zoeken of een samenwerking aangaan met een groter bedrijf. Deze zullen pas in willen stappen als je een gedegen onderzoek kunt overleggen van de markt de haalbaarheid en het nieuwheidonderzoek.

Zonder een werkend prototype heeft het zoeken naar financiers bijna geen zin.

Lees eens de columns van Ties over financiering van een bedrijf

 

Hoe kun je een vinding beschermen (patent, modelrecht, auteursrecht, merkenrecht, kostprijs)

Er bestaan een aantal mogelijkheden om afhankelijk van de soort vinding deze te beschermen.

 

Patent link

Door middel van een patent kan een industrieel toepasbare oplossing beschermt worden.

 

Modelrecht

Modelbescherming kan een speciefieke functionele vorm vastgelegd worden.

 

Merkenrecht link

En brandname kan vastgelegd worden door middel van het merkenrecht, ook logo’s, bedrijfskleuren e.d. kunnen door het merkenrecht beschermd worden.

 

Auteursrechtlink

Originele op schrift gestelde scheppingen van schrijvers, kunstenaars, muzikanten, ontwerpers, enz. vallen automatisch onder het auteursrecht na publicatie.

 

Één van de beste beschermingsmethodes is misschien wel een lage verkoopprijs, het is voor concurrenten dan niet interessant om met een eigen product op de markt te komen.

 

Wat is een PCT procedure ?

De PCT procedure is een patent aanvraag voor 120 landen.

Gedurende de looptijd van deze procedure wordt nieuwheidsonderzoek gedaan en kunnen er wijzigingen in de aanvraag verwerkt worden.

Pas aan het eind van de procedure worden de landen geselecteerd waar het patent van kracht moet worden.

 

De tikkende tijdbom als de procedure loopt

Als de PCT procedure gestart is, dient na 30 maanden vastgesteld te worden, voor welke landen bescherming aangevraagd gaat worden.

In deze periode moet het prototype doorontwikkeld worden naar een marktrijp product, en dienen distributeurs gezocht te worden voor het product, een jaar lijkt veel maar is snel voorbij !

Hier gaan veel uitvinders de mist in door onderschatting van de hobbels die een dergelijk project met zich meebrengen, bepaalde procedures kosten nu eenmaal tijd en kunnen niet versneld worden.

 

Hoe lang duurt het voordat je een octrooi hebt ?

In principe gaat hier anderhalf jaar overheen van indiening tot toekenning, pas bij toekenning vangt de werkelijke bescherming aan, het kan voorkomen dat iemand anders een week eerder een soortgelijke aanvraag ingedient heeft, dan heb je grote pech.[url

Een Europese aanvraag duurt bijna 4 jaar.

 

Strategie octrooiaanvraag

 

 

Is bescherming zinvol

Bepaalde vindingen zijn uitsluitend toepasbaar in bepaalde werelddelen.

Patent aanvragen voor een sneeuwschuiver heeft weinig zijn voor Saoedie Arabie.

Maar ook als productie in een beperkt aantal landen plaatsvindt kun je soms volstaan met een aanvraag voor deze landen.

 

Verder hebben sommige producten slechts een korte lifecycle.

Tegen de tijd dat het patent verleent word is de hype alweer voorbij.

Dan verleg je de focus dus naar een kortstondige snelle productie van het artikel om in één keer de markt te overspoelen zodat een concurrent geen tijd heeft het zelf te fabriceren.

 

In sommige gevallen kun je er voor kiezen om de productie van het product geheim te houden.

De medewerkers tekenen een geheimhoudingsverklaring en je zorgt voor goede beveiliging.

Een bekend voorbeeld is Coca Cola, maar ook de uien snijder voor MacDonalds houd zijn proces geheim.

 

Bedenk dat een aanvraag ook betekend dat jouw idee gepubliceerd word en dus voor iedereen toegankelijk via het internet.

 

Prototype ja of nee ?

In de meeste gevallen , en zeker waar een financier gezocht moet worden, is het verstandig om een werkend prototype te bouwen voordat de aanvraag ingediend word. De functionaliteit kan dan bewezen worden aan jezelf en anderen.

 

Zelf produceren of licenceren ?

Afhankelijk van het soort product kun je er voor kiezen het product zelf te fabriceren of dit inclusief de verkoop uit te besteden, dit heet licensering.

Ook een tussenoplossing is mogelijk, bijvoorbeeld in Europa zelf produceren voor de Europese markt en licenties verkopen aan bedrijven voor de andere markten.

 

Makelaars : Ik wil mijn idee verkopen, waar kan ik terecht ?

Er zijn in Nederland een aantal makelaars op het gebied van uitvindingen actief.

Via bv google zijn deze wel te vinden.

 

En hoeveel krijg ik als uitvinder van een makelaar ?

Dat verschilt per vinding en is weinig over te zeggen.

Reken jezelf in ieder geval niet rijk, hoe verder een product uitgewerkt is hoe hoger de waarde.

Veel bedrijven kunnen nu eenmaal geen inschatting maken van nog te maken ontwikkelingskosten en spelen dan op safe.

 

Van wie is mijn uitvinding : van mijn baas of van mij ?

Ben je in loondienst en productontwikkeling en verbetering is onderdeel van of ligt in het verlengde jouw functie dan is het intellectueel eigendom van het bedrijf, deze moeten bij een patent aanvraag jou wel als uitvinder opgeven.

 

Kan ik mijn vinding laten toetsen ?

Ja dat kan, je kunt terecht bij de NOVU.

Voor een telefonisch advies kun je ze bellen, wil je meer dan kun je lid worden van het grootste uitvindersnetwerk van Nederland.

Online kun je een idee en het stadium van de vinding toetsen opNOVUSTER.

En kun je het voor leggen aan een octrooigemachtigde, deze kan een indicatie geven of iets mogelijk kans heeft bij een patent aanvraag.

Deze laaste heeft geen marktkennis.

 

Subsidies : Welke subsidies zijn er voor innovaties ?

Er zijn verschillende subsidies die van belang kunnen zijn.

Deze veranderen echter voortdurend.

Kijk eens op www.subsidies.nl

En laat je eens voor lichten door SenterNovem of Syntens

Ook kunnen er lokale en provinciale subsidies zijn voor ondernemers die aan innovatie werken

 

Competities : Welke competities zijn er en wat zijn de voorwaarden ?

Enkel bekende competities

Herman wijfels innovatieprijs

New Venture

 

 

Leesvoer voor de uitvinder

Ik heb een idee, wat nu ? van J Baggerman ISBN 9021541378

De uitvindersgids van Douwe Bongers ISBN 9068683810

 

 

Organisaties : bij welke organisaties kan ik als uitvinder aankloppen ?

Nederlandse Orde Van Uitvinders

Senter Novem

Syntens

Octrooicentrum Nederland (voorheen BIE)

European Patent Office

WIPO

Orde van octrooigemachtigden

ID-nl

Stichting advies intellectueel eigendom

Auteursrecht

Freepatentsonline

 

 

Overige links

uitvinden.nl

prototyping.nl

innovatie.pagina.nl

Innovatie instituut

innovatiewijzer

Patent, merken, enz info

 

88x31.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het volgende valt niet helemaal onder FAQ uitvinden en intellectueel eigendom, maar het leek me toch nuttig om het volgende ergens --en dan maar hier (de MOD tikt me wel op de vingers als het niet goed is)-- kwijt te kunnen:

 

Sinds kort maak ik gebruik van Google Alerts (http://www.google.nl/alerts) om als er in de (NL) pers iets langskomt over octrooien/patenten, daarvan een melding in mijn mailbox te krijgen. Als zoektermen gebruik ik de string "Patent OR octrooi OR patenten OR octrooien", met als resultaat de URL http://news.google.com/news?ie=utf8&oe=utf8&q=Patent+OR+octrooi+OR+patenten+OR+octrooien&hl=nl&gl=us. Je kunt instellen dat als er een nieuw nieuwsitem verschijnt, je daarvan een "alert" in je mailbox krijgt.

 

Overigens kan op dezelfde wijze natuurlijk ook nieuws over alle mogelijke andere onderwerpen worden geselecteerd. Reuze handig!

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een document gevonden dat alle maatregelen van claim 1 beschrijft. Kan ik de betreffende vinding als 'not novel' beschouwen? of moet ik nu ook alle subclaims gaan onderzoeken. Deze kunnen immers worden toegevoegd aan claim 1.

Volgens mij kan dit niet maar waarvoor zijn dan precies die subclaims als claim 1 al de breedste beschermingsomvang biedt?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een document gevonden dat alle maatregelen van claim 1 beschrijft. Kan ik de betreffende vinding als 'not novel' beschouwen? of moet ik nu ook alle subclaims gaan onderzoeken. Deze kunnen immers worden toegevoegd aan claim 1.

Volgens mij kan dit niet maar waarvoor zijn dan precies die subclaims als claim 1 al de breedste beschermingsomvang biedt?

 

 

Als claim 1 niet nieuw blijkt te zijn door de gevonden "prior art", dan kan die claim niet gehandhaafd blijven. Als (bijv.) claim 2 echter nieuw/inventief is t.o.v. die prior art, dan kan de beschermingsomvang worden teruggebracht tot claim 2. Voorbeeld: Claim 1 claimt (de uitvinding van) een wiel (in zijn algemeenheid). Claim 2 claimt een wiel met spaken. Claim 3 claimt een wiel met spaken die een 6-hoekige dwarsdoorsnede hebben. Prior art geeft aan dat wielen bestaan: claim 1 vervalt. Prior art geeft ook aan dat wielen met spaken niet nieuw zijn: claim 2 sneuvelt dus ook. Stel dat er geen prior art gevonden kan worden waaruit blijkt dat wielen met spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede bekend zijn. De inhoud van claim 3 is dan dus nieuw en kan dus gehandhaafd blijven. Misschien heeft het toepassen van spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede wel bijzondere technische, economische of andere voordelen; dan vertegenwoordigt claim 3 dus iets wat nieuw èn inventief is. Ondanks het noodgedwongen moeten laten vallen van claim 1 (wiel) en claim 2 (spaakwiel), zal er dan dus octrooi kunnen worden verleend op het wiel met zeskante spaken.

 

Onderconclusies dienen dus als "terugvalpositie", namelijk terugval van een brede (gevraagde) bescherming van claim 1, naar een beperktere beschermingsomvang als verwoord in een onderconclusie.

 

Nog een opmerking: het beperken van claims kan in principe ook op basis van de beschrijving die voorafgaat aan de claims en dient ter verduidelijking van die claims. In China echter schijnt het zo te zijn -dat werd nog eens duidelijk benadrukt op een seminar over de Chinese octrooipraktijk- dat men in China uitsluitend kan gebruikmaken van de (reeds geformuleerde) onderconclusies om de claims te beperken.

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je heldere uitleg. Alleen hoe gaat dit dan met een PCT procedure? Hier wordt niet nadrukkelijk het kenmerk beschreven van de claim zoals dat in b.v. een EP aanvraag wel gebeurt. De PCT-er heeft overigens nog niet de 30-maands periode bereikt en is echter dus alleen nog maar gepubliceerd. Wat kan ik dan van deze claim nog verwachten wanneer de 30 maand s periode is verstreken?

Link naar reactie
  • 0

Normaliter hebben PCT aanvragen hetzelfde "format" als EP (en NL) aanvragen.

 

Kan het overigens zijn -ik krijg een beetje die indruk- dat je te maken hebt met een (PCT) aanvrage waarop je misschien inbreuk gaat maken nadat die verleend is?

 

In geval van eventuele inbreuk moet je kijken naar wat er in claim 1 (en eventuele andere hoofdconclusies) nou precies geclaimd wordt (1) en of jouw product daar ook onder valt (2).

 

Stel -mijn eerdere voorbeeld van het wiel- dat in claim 1 wordt geclaimd "een wiel met spaken". Als de aanvrage met die hoofdclaim (claim 1) verleend wordt, maakt iedereen inbreuk die wielen met spaken fabriceert, importeert of verkoopt (in het verkeer brengt). Degenen die wielen zonder spaken in het verkeer brengen, maken dus geen inbreuk. Degenen die wielen met spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede in het verkeer brengen (zie mijn eerdere voorbeeld) maken wèl inbreuk. Zelfs ook als iemand zelf octrooi heeft aangevraagd of gekregen op wielen met spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede. In dat laatste geval heeft die laatstgenoemde octrooihouder een afhankelijk octrooi (immers hij is afhankelijk van een licentie van de eerste octrooihouder, die octrooi heeft op alle (soorten) spaakwielen). Daardoor kan hij wel in een betere onderhandelingspositie zijn over licentiëring dan degenen die zelf geen octrooi(en) hebben.

 

Mocht het echter zo zijn dat de eerste octrooihouder weliswaar octrooi heeft op wielen met spaken, maar er -door welke omstandigheid dan ook- in zijn hoofdclaim (claim 1) staat dat de wielen volgens zijn uitvinding zijn voorzien van spaken met een ronde dwarsdoorsnede, dan vormt dat een beperking van zijn octrooirecht, namelijk uitsluitend tot wielen met ronde spaken. In dat geval lopen dan degenen vrij die gebruikmaken van spaken met een niet-ronde dwarsdoorsnede.

 

Een beetje lastig is het wel.

 

Verder is het verstandig om bij een eventuele inbreukdreiging te kijken naar hoe de betreffende octrooiaanvrage er voor staat. Van EP (en PCT/EP) aanvragen is het verleningsdossier via Espacenet online in te zien. Ook is na te gaan of bijvoorbeeld de instanthoudingstaxen zijn betaald.

 

Ik laat het hier maar even bij.

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Het lezen van patenten is meestal niet zo eenvoudig als het voorbeeld van Cees. Een degelijk patent is zo breed mogelijk geschreven én biedt zoveel mogelijk aanknopingspunten om d.m.v. soms haast cryptische formuleringen later toch de concurrent dwars te kunnen zitten. Want daar is het om te doen.

 

Je zou dus eens aan 1 of meer deskundigen kunnen vragen wat die er van denken. Kan nooit heel veel werk zijn want je hebt, naar eigen zeggen, simpel bewijs voorhanden.

Link naar reactie
  • 0

Normaliter hebben PCT aanvragen hetzelfde "format" als EP (en NL) aanvragen.

 

Kan het overigens zijn -ik krijg een beetje die indruk- dat je te maken hebt met een (PCT) aanvrage waarop je misschien inbreuk gaat maken nadat die verleend is?

 

In geval van eventuele inbreuk moet je kijken naar wat er in claim 1 (en eventuele andere hoofdconclusies) nou precies geclaimd wordt (1) en of jouw product daar ook onder valt (2).

 

Stel -mijn eerdere voorbeeld van het wiel- dat in claim 1 wordt geclaimd "een wiel met spaken". Als de aanvrage met die hoofdclaim (claim 1) verleend wordt, maakt iedereen inbreuk die wielen met spaken fabriceert, importeert of verkoopt (in het verkeer brengt). Degenen die wielen zonder spaken in het verkeer brengen, maken dus geen inbreuk. Degenen die wielen met spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede in het verkeer brengen (zie mijn eerdere voorbeeld) maken wèl inbreuk. Zelfs ook als iemand zelf octrooi heeft aangevraagd of gekregen op wielen met spaken met een 6-hoekige dwarsdoorsnede. In dat laatste geval heeft die laatstgenoemde octrooihouder een afhankelijk octrooi (immers hij is afhankelijk van een licentie van de eerste octrooihouder, die octrooi heeft op alle (soorten) spaakwielen). Daardoor kan hij wel in een betere onderhandelingspositie zijn over licentiëring dan degenen die zelf geen octrooi(en) hebben.

 

Mocht het echter zo zijn dat de eerste octrooihouder weliswaar octrooi heeft op wielen met spaken, maar er -door welke omstandigheid dan ook- in zijn hoofdclaim (claim 1) staat dat de wielen volgens zijn uitvinding zijn voorzien van spaken met een ronde dwarsdoorsnede, dan vormt dat een beperking van zijn octrooirecht, namelijk uitsluitend tot wielen met ronde spaken. In dat geval lopen dan degenen vrij die gebruikmaken van spaken met een niet-ronde dwarsdoorsnede.

 

Een beetje lastig is het wel.

 

Verder is het verstandig om bij een eventuele inbreukdreiging te kijken naar hoe de betreffende octrooiaanvrage er voor staat. Van EP (en PCT/EP) aanvragen is het verleningsdossier via Espacenet online in te zien. Ook is na te gaan of bijvoorbeeld de instanthoudingstaxen zijn betaald.

 

Ik laat het hier maar even bij.

 

 

Je hebt helemaal gelijk het gaat echter wel om een pct/nl aanvrage. Uit het NHO blijkt dat er inderdaad nieuwheidsschadelijke documenten zijn gevonden door het EPO. Ben nu genoodzaakt terugvalposities te onderzoeken op nieuwheid. Maar wat ik nog niet begrijp is de term 'thereby characterized' ontbreekt dat normaal gesproken juist het kenmerk van de vinding beschrijft.

Link naar reactie
  • 0

Heel enkel wordt het "kenmerkloze" format toegestaan. Echter is het in jouw geval waarschijnlijker dat de Examiner tijdens de prosecutie (bijv. in de EP procedure) wel zal verlangen dat er op een bepaald punt in de hoofdclaim "characterized by" wordt ingevoegd, ter onderscheiding van welke maatregelen in die hoofdclaim op zich bekend worden geacht en welke nieuw/inventief. Zolang die scheiding nog niet is aangegeven, zit je met wat onzekerheid.

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Cees.

 

Eigenlijk kun je pas echt zien of je inbreuk maakt, als het patent is verleend (B of C publicatie)

 

Zolang het patent niet verleend is (en de aanvraag niet vervallen is) kun je eigenlijk alleen maar een inschatting maken. Daarbij geldt dal alles wat je in oudere publicaties kunt vinden in elk geval niet door die patentaanvraag beschermd kan worden.

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Even iets heel anders: ik las in Link Magazine het volgende korte bericht, dat wel nuttig lijkt om in deze FAQ genoemd te worden.

 

Wist u dat een octrooi ook als marketingtool kan fungeren?

 

Geplaatst op 04/10/2011 om 16:45

 

Redenen om een octrooi aan te vragen zijn onder andere het genereren van licentie-inkomsten of exclusiviteit waarborgen van uw uitvinding zodat u de kosten voor ontwikkeling kunt terugverdienen. Een niet zo bekende goede reden is de marketingfunctie die een octrooiaanvraag kan hebben. Patent Pending Plaats “patent pending” op uw product en u zult zien dat dit een positief effect heeft op de status en het imago van uw product. U laat namelijk zien dat uw product echt iets nieuws brengt. Een octrooiaanvraag indienen kan daarom bij de marktintroductie van belang zijn. Is de marktintroductie succesvol verlopen, dan kunt u overwegen om de octrooiaanvraag te laten vervallen.

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is een wat ouder topic maar ik dacht hier toch een Ted Talk bij te plaatsen wat naar mijn gevoel wel grappig is en toch bij dit topic hoort.

 

Nothing is original, says Kirby Ferguson, creator of Everything is a Remix. From Bob Dylan to Steve Jobs, he says our most celebrated creators borrow, steal and transform. Kirby Ferguson explores creativity in a world where "everything is a remix."

 

Ted Talk

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Desondanks zijn er gelukkig velen -particulieren, kleinere en grote(re) bedrijven- die toch weer nieuwe, inventieve, handige, soms verrassende dingen bedenken en daarmee -technisch en/of commercieel- aan de slag gaan.

 

Je kunt (de uitvinding van) de auto beschouwen als een "remix" van (de uitvindingen van) het wiel en het vuur, maar het moet toch wel erkend worden dat in die hele ontwikkeling zeer vele inventieve stappen hebben gezeten.

 

En dat geldt ook nu nog, en op vele terreinen. Overal waar problemen kunnen worden opgelost door het creatief/slim/inventief gebruik van techniek is dat aan te merken als "uitvinding".

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja de NOVU omvat feitelijk een uitvindersnetwerk, bijvoorbeeld via de "Soep en stokbroodavonden".

 

Dank je wel voor je reactie. Als ik vragen mag: ben je zelf lid? Is het handig/leuk/leerzaam, heeft het meerwaarde? Ik zou eens graag in contact willen komen met ervaren uitvinders die minstens eens successvol het proces 'van idee tot markt' doorlopen hebben.

 

Groetjes, Irina

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
  • 0

Ja ik ben lid van de NOVU maar geen echte uitvinder. Via de NOVU kom je echter ongetwijfeld in contact met echte (en succesvolle) uitvinders: lidmaatschap is voor de meeste (aspirant)uitvinders dan ook zeker de moeite en het geld waard.

 

Okay, dank je wel. Ik kom misschien naar de borrel van 30 november. Ik vind de lidmaatschap te hoog om zomaar onbezonnen in te stappen, als ik niet weet wat ik ervoor krijg ;)

 

Vriendelijke groet,

Irina

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik het niet zeggen, maar je kunt altijd een afspraak met de NOVU maken om jouw idee voor te leggen. Ook al ben je geen lid. Je zult dan heel snel merken dat het lidmaatschap je ontzettend veel voordelen biedt.

Mijn eigen ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Klikt wellicht vreemd als erkend lid van de NOVU maar te veel focussen op de bescherming en de angst dat anderen met het idee aan de haal gaan is een van de redenen waarom heel veel octrooien uiteindelijk niet tot een (succesvol) product leiden.

Een goede geheimhoudingsverklaring met een fabrikant en waar mogelijk een product splitsen zodat niet alle kennis bij 1 producent komt te liggen is in mijn ervaring veel effectiever, beheersbaarder en goedkoper.

 

Ken voldoende voorbeelden van mensen die vele duizenden euro's in een octrooi investeren om er pas in een laat stadium (nieuwheidsonderzoek of marktonderzoek) achter te komen dat iets al bestaat. En dan stopt opeens alle activiteit.

 

Je kan je geld en vooral tijd veel beter stoppen in een goed business model. Volg bijvoorbeeld deze online start up cursus.

 

Natuurlijk kan een octrooi ook juist de goede weg zijn om een en ander te beschermen. Maar ik zou zeker eerst onderzoeken (wellicht met de NOVU) of het ook zonder kan.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.