• 0

Diverse Activiteiten onder 1 website of voor elke activiteit 1 website?

Beste HLers,

 

Op dit moment zit ik met een vraagstuk waar ik niet uitkom. Ik wil graag een probleemstelling op tafel leggen en om jullie mening vragen. Stel een bedrijf heeft een stukje grond gekocht met 6 panden. Alle panden staan netjes in een hofje. Zie het als een "kleine stad". De ondernemer heeft in elk van deze 6 panden een ander activiteit.

 

 

[*]Auto verhuur bedrijf

[*]Restaurant

[*]Kamer/Kantoor schoonmaak bedrijf

[*]Shop dat schoonmaak spullen verkoopt

[*]Hotel/Hostel

[*]Bar/Club

 

Zouden jullie dan (marketing technisch) voor elk van deze activiteit een unieke website maken, helemaal ingericht en georiënteerd op die specifieke activiteit.

 

Of zouden jullie alles onder 1 "paraplu" website hangen waarin de kans bestaat dat een klant denkt dat - doordat het bedrijf verschillende activiteiten doet van verschillende aard - het bedrijf niet professioneel wordt gevonden?

 

Je wilt natuurlijk het liefst zoveel mogelijk dat cross-selling aan te pas komt en je wilt eigenlijk een soort van "kleine stad" verkopen, het merk stad, een ervaring, een all-in-one solution.

 

Hoe zouden jullie zo'n vraagstuk aanpakken? Dus voor elke niche activiteit een unieke website of alles onder 1 website hangen en als 'experience' verkopen?

 

Voor beide kanten vind ik dat er wat te zeggen valt maar ik kom er niet uit.

 

Vriendelijke groettjes,

Ronald

 

[Mijn bericht is iets aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor beide kanten vind ik dat er wat te zeggen valt maar ik kom er niet uit.

Dat ben ik niet met je eens - in mijn ogen is er echt helemaal niks te zeggen voor alles op 1 site. Dan zou ik de indruk krijgen dat je van alles een beetje bijrommelt, en totaal niet professioneel bent.

 

Als de diverse activiteiten nog ergens iets met elkaar te maken zou hebben misschien, maar dit lijstje? Nah...

Link naar reactie
  • 0

Beetje van allebei.. kan ook natuurlijk..

 

Hotel / restaurant is een bekende combinatie, maar meestal zit het restaurant dan ook in hetzelfde pand of direct naastgelegen. Als de afstand tussen restaurant en hotel te groot is, is het niet nuttig.

Auto verhuur kan, beetje afhankelijk van de doelgroep van het hotel ook in het verlengde liggen van hotel diensten.

Hotelgasten moeten zich ook verplaatsen.

 

schoonmaakbedrijf en schoonmaakmiddelen liggen ook in elkaars verlengde zoals ward al opmerkte.

 

maar als deze combi's geen synergie voordelen opleveren dan gewoon alles apart.

Link naar reactie
  • 0

RBoer spreekt van een probleemstelling met een voorbeeld...

 

...hoe zouden we dan toegepast advies kunnen geven? Misschien zou de waarheid dan ook ergens in het midden kunnen liggen met twee of drie handelsnamen.

 

Dit is dezelfde vraag als de boer met vijf hectares grond die niet weet wat ie zou moeten zaaien. Ook in reactie op het aangepaste openingsbericht.

 

Wie,wat, waar zit de doelgroep en hoe kan deze bereikt worden? De individuele ondernemers in een outletcentrum maken ongetwijfeld reclame en een verhuurder of exploitant doet dat voor het geheel.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle antwoorden. Altijd goed om verschillende meningen en visies te lezen.

Een deel combineren is inderdaad een optie. Maar het liefst verkoop je het als een pakket. De efteling bijvoorbeeld verkoopt een ervaring en niet losse achtbanen. Ondanks dat niet alle attracties voor iedereen aantrekkelijk zijn.

 

Betreft het vraagstuk, wil je natuurlijk dat mensen naar jouw stad komen. Je hotel ligt naast het restaurant en tegenover de club. Sommige mensen komen voor alleen de club en sommige alleen voor het eten en sommige alleen om te slapen.

 

Dus zal je dan apart een site maken voor het restaurant, het hotel en de bar of alles één site waaruit blijkt dat je alles doet? Ik blijf het moeilijk vinden.

 

Of weet iemand misschien een interessant artikel hierover?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast wil ik eigenlijk een klein stukje toevoegen. Nu kwam ik op de Virgin Group. Ook een bedrijf dat verschillende en diverse activiteiten heeft. Virgin Atlantic, Virgin Mobile etc.

 

Al deze bedrijven hebben een eigen website. Stel dat in mijn voorbeeld de bedrijven niet zo groot waren. Zal ik dan www.virgin.nl/Mobile of mobile.virgin.nl en hetzelfde met Atlantic OF dus aparte websites maken. Het kost alleen veel meer mankracht om alles individeel te promoten?

 

Hoop dat ik het zo met een ander soort voorbeeld beter heb uitgelegd. Ik weet dat er niet specifiek één antwoord juist is. Maar wat brainstormen en wat meningen en visies, doet altijd goed.

Link naar reactie
  • 1

Zie het als een "kleine stad". De ondernemer heeft in elk van deze 6 panden een ander activiteit.

 

Voor beide kanten vind ik dat er wat te zeggen valt maar ik kom er niet uit.

 

 

Een overkoepelende website voor activiteiten in de kleine stad.

 

En 5 websites om de activiteiten afzonderlijk te benadrukken.

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, begrijpbaar antwoord. Ook logisch.

 

Maar dit zou betekenen dat je ook voor elk van deze activiteiten een website moet maken, een facebook, etc. etc. Dat kost natuurlijk meer mankracht. Of je maakt 1 website en 1 facebookpagina.

(Even als voorbeeld)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in dit geval voor ieder onderdeel een aparte website maken, vooral omdat het schoonmaakbedrijf zo'n vreemde eend in de bijt is. Je kunt dan uiteraard wel op de diverse websites naar elkaar verwijzen, bijvoorbeeld een link naar de restaurantwebsite op de hotelwebsite (of zelfs een reserveringsformulier voor het restaurant op de hotelwebsite plaatsen). Daarnaast kun je dan ook nog een overkoepelende website maken voor het hele "dorp" met daarop links naar de afzonderlijke websites.

 

Een tweede optie zou zijn om 2 sites te maken: 1 voor de schoonmaak activiteiten en 1 voor de toeristische activiteiten.

 

Een derde optie is de coolblue manier: voor iedere activiteit een aparte website maar toch onder 1 merk gepresenteerd.

 

Je zou de websites overigens m.b.v. een WordPress multisite kunnen opzetten, dan hoef je de software maar op 1 plek te installeren en updaten terwijl je toch volledig eigen sites kunt maken.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Betreft het vraagstuk, wil je natuurlijk dat mensen naar jouw stad komen. Je hotel ligt naast het restaurant en tegenover de club. Sommige mensen komen voor alleen de club en sommige alleen voor het eten en sommige alleen om te slapen.

Ik zou zelf kiezen voor aparte sub-sites maar bij elke sub-site de sterkte benadrukken van het totaal pakket wat je kunt bieden.

 

Klanten gaan in eerste instantie niet op zoek naar zo'n totaalpakket, ze zullen op zoek gaan naar of een hotel of een restaurant of een club. De kunst is een slimme aanpak te kiezen dat je een klant kunt digereren vanuit zo'n enkel product naar het totaalpakket.

 

In woorden van mijn voorganger Bob. Ik zou gaan voor een combinatie van 2 en 3, waarbij de ingang 3 is en leidt tot 2.

 

Maar ik zou wel schoonmaak en toerisme apart houden onder 3.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar dit zou betekenen dat je ook voor elk van deze activiteiten een website moet maken, een facebook, etc. etc. Dat kost natuurlijk meer mankracht. Of je maakt 1 website en 1 facebookpagina.

(Even als voorbeeld)

 

Ondernemen is natuurlijk hard werken, met hoeveel mensen voer je de activiteiten uit.

 

Heb je al een ondernemingsplan gemaakt?

 

Link naar reactie
  • 0

Aan een ieder, bedankt voor jullie antwoorden. Na wat brainstormsessies heb ik besloten om 1 doorgeefluik website te maken. Stel als voorbeeld; Detroit.nl met als paraplu naar alle activiteiten in detroit en alle losse activiteiten ondersteun ik met een aparte website met de naam van de plaats erin. Dus RestaurantDetroit.nl, HotelDetroit.nl etc. etc.

 

Zo promoot je de merknaam/plaatsnaam Detroit en komt het professioneler over dan wanneer je Detroit.nl/Hotel pakt of Detroit.nl/Restaurant.

Link naar reactie
  • 0

Zo promoot je de merknaam/plaatsnaam Detroit en komt het professioneler over dan wanneer je Detroit.nl/Hotel pakt of Detroit.nl/Restaurant.

Heeft niks met professionaliteit te maken. Wiens tijd wordt hier bespaard? Die van de sitebouwer?

 

Maak één website voor alle ondernemers die Boer heten, scheelt ook een boel werk. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom reageren jullie nu zo fel? Als ik het goed begrijp gaat hij juist wel voor iedere activiteit een aparte website (laten) bouwen, en een parapluwebsite voor het geheel. Mijn optie 1 dus ;)

 

De keuze om de aparte sites een domeinnaam met plaatsnaam te geven lijkt mij ook een goede, gezien het lokale karakter van de bedrijven.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

De vraag is een symptoom en elk antwoord daarmee slechts symptoombestrijding: als je niet weet hoe je zes ondernemingen online moet presenteren, heb je waarschijnlijk nog geen helder beeld van hun propositie, hun positionering, hun doelgroepen, hun branding, enzovoort.

 

Volgens mij kun je dan beter gaan brainstormen over je marketingstrategie; de keuze voor één of meer websites rolt er onderweg dan vanzelf ook uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik begon ook ooit met 1 website die 'alles' aanbood (en nog steeds aanbied) wat wij in huis hebben, en heb later steeds websites bijgebouwd die óf een specifieke productgroep behandelen, of een specifieke doelgroep bedienen.

 

In beginsel allemaal (veelal) zelf gedaan, ondertussen 4 man in dienst die onze websites doen (3 devs en een designer). Oh en daarvoor / daarmee zijn we ook een nieuw bedrijf gestart in web development :)

 

Kleine voetnoot vooraf: maak zeker niet te veel sites, die fout heb ik ook gemaakt.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je dan beter gaan brainstormen over je marketingstrategie; de keuze voor één of meer websites rolt er onderweg dan vanzelf ook uit.

 

Dat is ook zeker waar. Mijn marketingstrategie probeer ik a.d.h.v. een voorbeeld te bepalen. Omdat dit voor mij niet volledig helder en duidelijk is, zoek ik wat gedachten van mensen hier op dit forum.

Een ieder heeft natuurlijk een voorkeur voor een bepaalde optie, zo ook ik, maar dan alsnog probeer ik kritisch te kijken welke voor- of nadelen er zitten aan de keuze van een bepaalde marketingstrategie.

De waarheid zal vast en zeker ergens in het midden liggen en er zal ook niet één goed antwoord uitkomen.

 

Ik zou in dit geval voor ieder onderdeel een aparte website maken, vooral omdat het schoonmaakbedrijf zo'n vreemde eend in de bijt is. Je kunt dan uiteraard wel op de diverse websites naar elkaar verwijzen, bijvoorbeeld een link naar de restaurantwebsite op de hotelwebsite (of zelfs een reserveringsformulier voor het restaurant op de hotelwebsite plaatsen). Daarnaast kun je dan ook nog een overkoepelende website maken voor het hele "dorp" met daarop links naar de afzonderlijke websites.

 

Een tweede optie zou zijn om 2 sites te maken: 1 voor de schoonmaak activiteiten en 1 voor de toeristische activiteiten.

 

Een derde optie is de coolblue manier: voor iedere activiteit een aparte website maar toch onder 1 merk gepresenteerd.

 

Je zou de websites overigens m.b.v. een WordPress multisite kunnen opzetten, dan hoef je de software maar op 1 plek te installeren en updaten terwijl je toch volledig eigen sites kunt maken.

 

Dit vind ik een top antwoord. Een combinatie van 1 en 3. Aparte websites onder 1 merk gepresenteerd "Detroit" met een doorgeefluik Detroit.nl net zoals Coolblue.nl dat is.

Multi Site via wordpress vind ik een top idee!

 

Zoals colombo al mooi verwoorde:

 

Klanten gaan in eerste instantie niet op zoek naar zo'n totaalpakket, ze zullen op zoek gaan naar of een hotel of een restaurant of een club. De kunst is een slimme aanpak te kiezen dat je een klant kunt digereren vanuit zo'n enkel product naar het totaalpakket.

 

 

Een gebruiker zoekt in eerste instantie op 1 van je activiteiten. Hotel, Restaurant, Auto Verhuren, en hiervoor richt je de aparte websites in. Zoals Coolbue dat ook doet, ga ik dat doen met HotelDetroit.nl enzovoorts.

 

Erg bedankt voor het helpen!

 

Link naar reactie
  • 0
Ik begon ook ooit met 1 website die 'alles' aanbood (en nog steeds aanbied) wat wij in huis hebben, en heb later steeds websites bijgebouwd die óf een specifieke productgroep behandelen, of een specifieke doelgroep bedienen.
Jouw aanbod is redelijk samenhangend.

 

Maar Donald Trump verkoopt ook vanalles onder één naam. Hoewel die voor alles (bijna 200 licenties) wel een aparte website heeft.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar bij veel van de activiteiten die TS opsomt is ook wel samenhang te vinden. Keuze is vooral welke onderdelen belangrijk genoeg zijn om een extra site voor te bouwen.

 

Zo kan ik me voorstellen dat een webwinkel met schoonmaakproducten best interessant is, terwijl het schoonmaakbedrijf zelf eerder een 'visitekaartje online' nodig heeft dan een complete site.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Klopt, maar bij veel van de activiteiten die TS opsomt is ook wel samenhang te vinden.
Restaurant + hotel bedoel je? En als je een schoonmaakploeg in het hotel hebt, kun je meteen een schoonmaakbedrijf beginnen. Dan moet je schoonmaakmiddelen inkopen, dus begin je ook een schoonmaakmiddelenwinkel.

 

Je hebt wel tijd (en geld) voor een mini-imperium, maar niet voor aparte marketingactviteiten?

 

Klinkt naar een warrig hoofd.

 

Stop dan meteen zes activiteiten onder één dak die voor de consument verband houden. Een food court. Een modeplein. Een ambachtscentrum. Een beauty center. Dokters, tandartsen en therapeuten.

 

Misschien zit er wel samenhang in het echte cluster, bijvoorbeeld webdesign + copyshop + bedrukte t-shirts + advertising, en is het voorbeeld een beetje ongelukkig gekozen. Maar ik lees een boel besluiteloosheid tussen de regels door. En dat is fnuikend in marketing. :)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.