• 0

Bijtelling uitsluitend geschikt voor zakelijk vervoer

Dag allen,

 

in het geval een bestelwagen zonder bijrijdersstoel, waarbij de bevestigingspunten van een dergelijke stoel zijn weggeslepen of dichtgelast hoeft geen kilometerverantwoording te worden bijgehouden en vindt er alleen een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal 19ct.

 

Het lijkt er op de belasting aangifte applicatie hier anders over denkt.

 

Aangezien ik meer dan 500 km privé heb gereden vul ik bij de vraag of ik aantoonbaar minder dan 500 km heb gereden, nee in. Het programma laat mij daarop een bijtellingspercentage kiezen en rekent dan de te verrekenen bijtelling uit. Echter een dergelijk bijtellingspercentage zou niet op mijn bijzondere situatie van toepassing zijn. Toch? Of is er een uitzondering in gevallen waarin op jaarbasis meer dan 500 km privé wordt gereden?

 

Vriendelijke groeten,

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Het lijkt er op de belasting aangifte applicatie hier anders over denkt.

 

Aangezien ik meer dan 500 km privé heb gereden vul ik bij de vraag of ik aantoonbaar minder dan 500 km heb gereden, nee in. Het programma laat mij daarop een bijtellingspercentage kiezen en rekent dan de te verrekenen bijtelling uit.

Echter een dergelijk bijtellingspercentage zou niet op mijn bijzondere situatie van toepassing zijn. Toch? Of is er een uitzondering in gevallen waarin op jaarbasis meer dan 500 km privé wordt gereden?

Even aan je voorgaande zin voorbijlopende, want daar kan ik geen brood van bakken.

 

Het verwijderen van de bijrijdersstoel impliceert niet dat je niet privé met de bewuste auto kunt rijden. Sterker nog, als je dat zo graag wil, dan kan en mag je best met de éénzitter op vakantie naar Griekenland gaan. Echter, stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Echter, stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt.

 

Misschien, maar in de zin waar jij geen brood van kan bakken geef ik aan dat mijn bestelwagen valt onder, naar ik vermoed de jou onbekende categorie bestelwagens die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen.

 

Voor deze bestelwagens is een uitzondering gemaakt op de normale bijtelling zoals beschreven in artikel 3.20 "Bijtelling privé-gebruik auto" van de wet op de inkomstenbelasting 2001. Zie artikel 3.20.3:

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20inkomstenbelasting%202001.html#372

en

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/privegebruik_bedrijfsauto/

Link naar reactie
  • 0

Het programma laat mij daarop een bijtellingspercentage kiezen en rekent dan de te verrekenen bijtelling uit. Echter een dergelijk bijtellingspercentage zou niet op mijn bijzondere situatie van toepassing zijn. Toch? Of is er een uitzondering in gevallen waarin op jaarbasis meer dan 500 km privé wordt gereden?

Volgens mij wel. Je hebt in dat geval wel bijtelling, maar een iets andere bijtelling. In plaats van een bijtelling op basis van een percentage maal de cataloguswaarde heb je dan een bijtelling van je privépercentage maal de daadwerkelijke autokosten.

 

Dus stel dat je 10.000 km hebt gereden (waarvan 2.000 km privé) en de autokosten waren 3.000 euro, dan heb je een bijtelling van 20% maal 3.000 euro = 600 euro. Het is dus wel noodzakelijk dat je een rittenadministratie hebt, anders kun je niet aantonen hoeveel verkeer privé was.

 

Als het goed is, zou je in het aangifteprogramma automatisch dat lagere bijtellingsbedrag moeten kunnen invullen. Bij Privéonttrekkingen en -stortingen vul je het aantal auto's en bijbehorende kenteken(s) in. Vervolgens beantwoord je de vraag "Ging het om een bestelauto die (bijna) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen?" met Ja. Dan krijg je meteen de mogelijkheid om het bedrag van de bijtelling zelf in te vullen (en dat is je privéaandeel maal de werkelijke autokosten excl. btw).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Echter, stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt.

 

Misschien, maar in de zin waar jij geen brood van kan bakken geef ik aan dat mijn bestelwagen valt onder, naar ik vermoed de jou onbekende categorie bestelwagens die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen.

Genoemde Artikel 3.20, 3e lid in de eerste verwijzing is mij bekend en daar heb ik geen moeite mee.

Wat betreft de tweede verwijzing ... "In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten." ... dat betekent toch iets anders dan "een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal 19ct."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Dus stel dat je 10.000 km hebt gereden (waarvan 2.000 km privé) en de autokosten waren 3.000 euro, dan heb je een bijtelling van 20% maal 3.000 euro = 600 euro. Het is dus wel noodzakelijk dat je een rittenadministratie hebt, anders kun je niet aantonen hoeveel verkeer privé was.

 

Ok, dat komt overeen met wat ik dacht. In mijn eerste bericht repte ik over 19ct, maar dat moeten de werkelijke kosten per kilometer zijn en dat kan natuurlijk meer of minder dan die 19ct zijn. In feite is jouw manier van rekenen hetzelfde als de privé kilometers vermenigvuldigen met de werkelijke kosten per kilometer.

 

 

Als het goed is, zou je in het aangifteprogramma automatisch dat lagere bijtellingsbedrag moeten kunnen invullen. Bij Privéonttrekkingen en -stortingen vul je het aantal auto's en bijbehorende kenteken(s) in. Vervolgens beantwoord je de vraag "Ging het om een bestelauto die (bijna) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen?" met Ja. Dan krijg je meteen de mogelijkheid om het bedrag van de bijtelling zelf in te vullen (en dat is je privéaandeel maal de werkelijke autokosten excl. btw).

 

Klopt. Ik heb net door de aangifte van 2015 gebladerd en daar was het precies zoals jij beschrijft. Nu zit ik alleen nog te klooien met de aangifte van 2014. Die wilde ik vandaag opnieuw opsturen, met enkele gewijzigde gegevens waaronder een correcte berekening van de bijtelling. Lukt alleen niet.

 

Ik moet een bijtellingspercentage kiezen ( 4 7 14 20 of 25 procent) wanneer ik de de volgende vragen als volgt beantwoord:

Is deze auto in 2014 voor het eerst op naam gezet? Ja

Aantoonbaar 500 km of minder privé gereden? Nee

 

(Overigens kan ik de cataloguswaarde van de wagen op 0 zetten zodat er effectief geen bijtelling plaatsvindt)

 

Overigens komt in de aangifte van 2013 de vraag "Is deze auto in 2013 voor het eerst op naam gezet?" niet voor. Als ik daar op vraag "Aantoonbaar 500 km of minder privé gereden?" met nee beantwoord ontkom ik ook niet aan een standaard bijtelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(Overigens kan ik de cataloguswaarde van de wagen op 0 zetten zodat er effectief geen bijtelling plaatsvindt)
Je kunt in de IB-aangifte de inkomsten en uitgaven ook op nul zetten zodat er effectief geen belastingheffing plaatsvindt. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Genoemde Artikel 3.20, 3e lid in de eerste verwijzing is mij bekend en daar heb ik geen moeite mee.

Wat betreft de tweede verwijzing ... "In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten." ... dat betekent toch iets anders dan "een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal 19ct."

 

klopt, die 19ct is verkeerd, kloppend zou zijn:

".. een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal de werkelijke kilometerkosten"

 

Maar jou eerdere bewering klopt dus niet:

".. stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt."

Link naar reactie
  • 0

Overigens komt in de aangifte van 2013 de vraag "Is deze auto in 2013 voor het eerst op naam gezet?" niet voor. Als ik daar op vraag "Aantoonbaar 500 km of minder privé gereden?" met nee beantwoord ontkom ik ook niet aan een standaard bijtelling.

Er staat mij bij dat je op zich dan nog steeds een afwijkend bedrag zou moeten kunnen invullen. Ik denk dat je gewoon domweg even de standaardbijtelling-riedel moet doorlopen. Als er dan wordt gevraagd of de daadwerkelijke kosten lager waren dan de standaardbijtelling, zou je dáár het juiste bijtellingsbedrag in kunnen vullen. Als het goed is, zou het programma dan dat laagste bedrag van die twee moeten hanteren (tenzij 25% x cataloguswaarde nóg lager zou zijn).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Genoemde Artikel 3.20, 3e lid in de eerste verwijzing is mij bekend en daar heb ik geen moeite mee.

Wat betreft de tweede verwijzing ... "In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten." ... dat betekent toch iets anders dan "een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal 19ct."

klopt, die 19ct is verkeerd, kloppend zou zijn:

".. een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal de werkelijke kilometerkosten"

 

Maar jou eerdere bewering klopt dus niet:

".. stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt."

Dan nog maar eens voor de volledigheid ... zonder sluitende kilometeradministratie, die de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers weergeeft, betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Nedzhibe: Dan nog maar eens voor de volledigheid ... zonder sluitende kilometeradministratie, die de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers weergeeft, betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Ook nu zit je er weer naast.

 

http://www.belastingbelangen.nl/artikel/Bestelauto_zonder_bijtelling_bijrijderstoel_geen_bezwaar

 

en ook

 

http://www.autoenfiscus.nl/bijtelling.html

 

Van de forfaitaire bijtelling zijn uitgezonderd: bestelauto’s “die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen”.

Rijdt een werknemer in zo’n bestelauto dan is de forfaitaire bijtelling niet van toepassing, zonder dat daarvoor een sluitende kilometerregistratie bijgehouden hoeft te worden. De bijtelling bedraagt dan het aantal privékilometers (waarvan de bewijslast op de inspecteur rust) keer de prijs per kilometer.

 

Op de site van de belastingdienst staat:

 

De regels voor privégebruik van een auto gelden ook voor bijna alle bestelauto's. Uitzondering hierop zijn bestelauto's die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen.

 

Ik vermoed dat één van die uitzonderingen de (sluitende) rittenadministratie betreft.

 

In de eerder aangehaalde wet op de inkomstenbelasting wordt alleen gesproken over een rittenadministratie in artikel 3.20 in bepaling 2 en 5. Bepaling 3 stelt dat alle bepalingen niet gelden voor bestelauto's die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen.

 

2 Indien uit een rittenregistratie of anderszins blijkt dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt, wordt de onttrekking gesteld op nihil.

 

3 Voor de toepassing van dit artikel en de daarop berustende bepalingen wordt onder auto verstaan een personenauto of bestelauto als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, met uitzondering van de bestelauto die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen.

 

5 Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld waaraan een rittenregistratie moet voldoen. Tevens kunnen regels worden gesteld over het anderszins laten blijken dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Bart 8)

 

Link naar reactie
  • 0
Ook nu zit je er weer naast.
Altijd leuk die verwijzingen in de tweede of derde graad uit een grijs verleden. 8)

 

Wat betreft die verwijderde bijrijdersstoel ... de gewraakte zin “die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen” dient naar het zich laat aanzien inderdaad letterlijk te worden genomen, dit ongeacht de mogelijkheid dat je met een dergelijk ingerichte auto in privé heel goed op vakantie kunt gaan ... in je eentje weliswaar, maar het kan en mag blijkbaar. U heeft gelijk, daarmee zat ik er naast.

 

Alle succesverhalen ten spijt, maar wanneer er sprake is van een bijrijdersstoel of wanneer een bijrijdersstoel eenvoudig weer gemonteerd kan worden door de aanwezigheid van bevestigingsvoorzieningen, zoals schroefgaten in de vloer, dan liggen de zaken toch gecompliceerder.

 

Hierbij verwijs ik naar enkele (recente) rechtszaken hierover.

ECLI:NL:RBDHA:2015:8249

ECLI:NL:GHDHA:2016:1216

ECLI:NL:GHAMS:2015:3125

 

Al met al ... voorkom bijtelling door de bijrijdersstoel te verwijderen en de schroefgaten dicht te lassen. Doe je dat niet, dan lijkt het een beetje op Russische roulette ... soms heb je gelijk, soms niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En als je het zeker wilt weten, schrijf je een brief naar je favoriete inspecteur, en zeg je, kijk, dit is mijn bestelwagen. Hij is heel groot en ik heb er allemaal spullen in. Hij is ook een beetje vies, ik werk er heel veel mee. Ik vind dat de bestelauto door aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, vindt u dat ook?

 

En dan krijg je een briefje terug met 'ja' of 'nee'. Weet je wel gelijk waar je aan toe bent.

 

Bescheidenheid siert de mens, vaak meer dan een bijrijdersstoel!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.