• 0

Buitenlands dividend belast in Nederland?

Hallo,

 

Ik heb voor 45% aandeelhouder in een BV in Roemenië. Deze BV keert dit jaar voor het eerst dividend uit. In Roemenië is dit dividend belast met 5% dividendbelasting. Moet ik dit in Nederland ook nog opgeven in box 2 en voor hoeveel wordt dit dan in Nederland belast? Is dat 25% of wordt dit verminderd met de 5% die al in Roemenië is afgedragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb voor 45% aandeelhouder in een BV in Roemenië. Deze BV keert dit jaar voor het eerst dividend uit. In Roemenië is dit dividend belast met 5% dividendbelasting. Moet ik dit in Nederland ook nog opgeven in box 2 en voor hoeveel wordt dit dan in Nederland belast? Is dat 25% of wordt dit verminderd met de 5% die al in Roemenië is afgedragen?

Weet je zeker dat die 5% wel goed is? Als ik het belastingverdrag goed lees (Artikel 10, paragraaf 2a), zou er géén dividendbelasting moeten zijn ingehouden. Je bent namelijk voor meer dan 25% aandeelhouder.

 

Ook zonder die vrijstelling is het waarschijnlijk mogelijk om die 5% Roemeense dividendbelasting in je Nederlandse aangifte vennootschapsbelasting als een soort voorheffing te verrekenen met de te betalen vennootschapsbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2

Het verdrag beperkt het tarief tot maximaal 15%, omdat er sprake is van een aandeelhouder/natuurlijk persoon en geen 'company' (definitie van company in het betreffende verdrag is "the term “company” means any body corporate or any entity that is treated as a body corporate for tax purposes;").

 

Per 1/1/2016 is de Roemeense dividendbelasting gewijzigd. Ik zit niet zo goed in de voorwaarden, maar het lijkt erop dat het tarief is verlaagd van 16% naar 5%. Het verdrag beperkt dat dan niet verder, maar zorgt er wel voor dat je die 5% in je Nederlandse aangifte kunt verrekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het verdrag beperkt het tarief tot maximaal 15%, omdat er sprake is van een aandeelhouder/natuurlijk persoon en geen 'company' (definitie van company in het betreffende verdrag is "the term “company” means any body corporate or any entity that is treated as a body corporate for tax purposes;").

Ah! Ik had die recente algemene verlaging naar 5% gemist, waardoor ik er vanuit was gegaan dat de vragensteller een uitkering had gehad onder inhouding van het maximumtarief voor een "company" en dat vragensteller zijn vraag dus stelde als vertegenwoordiger van een Nederlandse holding-BV bijvoorbeeld. Maar goed, als dat niet zo is, dan lijkt het antwoord op de vragen van TS in grote lijnen te moeten zijn: ja, ja en ja (en is het dan eigenlijk een ondernemers- of beleggersvraag?).

 

Moet ik dit in Nederland ook nog opgeven in box 2 (ja, want a.b.) en voor hoeveel wordt dit dan in Nederland belast? Is dat 25% (ja, box2-tarief) of wordt dit verminderd met de 5% die al in Roemenië is afgedragen? (ja, verrekening)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.